Żegluga

Wiceminister Witkowski: w pierwszym etapie budowy przekopu przygotowanie stanowisk od strony Zatoki Gdańskiej. W pierwszym etapie budowy przekopu Mierzei Wiślanej zostaną przygotowane stanowiska postojowe od strony Zatoki Gdańskiej, tak by wywozić ziemię z urobku i sprowadzać wielkogabarytowe elementy stalowe - powiedział PAP wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski. Podkreślił, że budowa ma być jak najmniej uciążliwa dla mieszkańców.  

Od kilku tygodni w miejscu planowanego przekopu generalny wykonawca, czyli polsko-belgijskie konsorcjum firm NDI i Besix, prowadzi prace organizacyjne i przygotowawcze.

Wiceminister gospodarki morskiej Grzegorz Witkowski powiedział PAP, że inwestor czyli Urząd Morski w Gdyni zaakceptował harmonogram prac budowlanych przedłożony przez wykonawcę.

"Obecnie trwa grodzenie i niwelowanie terenu. To dosyć duży obszar. Dopiero po wycince można było zobaczyć, jakie jest ukształtowanie terenu i jaka kubatura ziemi będzie musiała zostać wywieziona. W pierwszym etapie przygotowane zostaną stanowiska postojowe od strony Zatoki Gdańskiej, tak aby można było drogą wodną od strony Zatoki wywozić urobek, ale i przywozić wielkogabarytowe elementy stalowe na budowę. Chodzi o to, by inwestycję prowadzić w jak najmniej szkodliwy i uciążliwy sposób dla mieszkańców"- wskazał wiceminister Witkowski. Dodał, że prowadzona będzie też budowa portu osłonowego i falochrony od strony Zalewu Wiślanego.

Wyjaśnił, że ciężkie maszyny i specjalistyczny sprzęt: koparki, ciężarówki już pracują na miejscu. "Chcemy zrobić to w taki sposób, by jak najmniej zamykać drogę wojewódzką ze Sztutowa do Krynicy Morskiej, dlatego dużo prac będzie prowadzonych od stronu wody, ale i nocą"- dodał.

Wiceminister Witkowski odniósł się także do działań aktywistów Obóz dla Mierzei Wiślanej, którzy wysłali ostatnio listy do Virginijusa Sinkevičiusa, komisarza ds. środowiska, oceanów i rybołówstwa Komisji Europejskiej. Napisali w nim, że nie zgadzają się "na łamanie prawa i niszczenie dziedzictwa przyrodniczego w imię doraźnych celów politycznych". Poprosili komisarza "o jak najszybsze zajęcie klarownego stanowiska w sprawie planowanego przekopu oraz o ponowne wezwanie do zaprzestania prac".

"Znana jest nam ta argumentacja. Nie zmienia się od kilku lat. Jesteśmy w stałym kontakcie z Unią Europejską jak i aktywistami za sprawą Urzędu Morskiego w Gdyni. Chciałem zaapelować, że czas dyskusji się już skończył. Jesteśmy gotowi cały czas wyjaśniać te wątpliwości, ale radziłbym już nie skarżyć na Polskę do organów unijnych. Decyzja (o budowie przekopu-PAP) został podjęta po bardzo szerokich konsultacjach i czas najwyższy na właściwą budowę, na którą mieszkańcy Elbląga, ale i regionu czekają już bardzo wiele lat"- argumentował wiceminister.

Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten jest realizowany pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Do końca roku Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ) ma wydać rozstrzygnięcie w sprawie decyzji środowiskowej dla inwestycji. Wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie decyzję pozwalającą pod pewnymi rygorami przyrodniczymi na przeprowadzenie budowy zaskarżyły zarząd woj. pomorskiego i organizacje ekologiczne.

Według resortu gospodarki morskiej, budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku. 

Agnieszka Libudzka  

-50 bez sensu........
Jak w tytule. Nie buduje się już statków o parametrach, które umożliwiły by żeglugę przez ten kanał. W/g wyliczeń, zwrot kosztów wydanych na tę budowę ma się zwrócić po 500 latach. Z punktu widzenia ekonomicznego, - bubel........! Jedynie turystyka na tym zyska .....żeglarstwo i tp.......! Czy ekologia.....nie wiem....?!
29 grudzień 2019 : 11:47 Andrzej Piętka | Zgłoś
+56 Moim zdaniem warto
Mam przeciwne zdanie.
Statek lub barka o takich parametrach to około 2 tys. ton ładunku.
2 tys ton ładunku to 50-70 ciężarówek.
Do dwóch portów (Kołobrzegu i Darłowo) zawija około 300-400 statków rocznie.
Jeżeli to Elbląga po 5 latach przypłynie 150 statków rocznie to nie przyjedzie 9 tys ciężarówek rocznie.
Turystyka również zyska na kanale.
29 grudzień 2019 : 12:21 RaPa | Zgłoś
+38 W samo sedno
Sam sobie odpowiedziałeś: TURYSTYKA! Tu jest kasa i dlatego warto mieć ten przekop
29 grudzień 2019 : 15:01 PS | Zgłoś
+12 Ekonomia... Tfu
A ty żyjesz tylko dla ekonomii? Biednyś człek :-)
29 grudzień 2019 : 19:11 Andrzej-1969 | Zgłoś
+1 Kruszec głupcze
Samo wydobycie bursztynu z terenu budowy pokrywa koszty.
29 grudzień 2019 : 21:28 Fryderyk | Zgłoś
+33 Kopać jak najszybciej
trochę szkoda ,ze śluza ma małe parametry kilka lat temu szerokość była podawana na 30 metrów, głębokość tez mogła by być większa , dobrze by było aby inwestycje tak wykonano aby w przyszłości można by było śluzę pogłębić powiedzmy do 7 metrów
29 grudzień 2019 : 12:44 taka prawda | Zgłoś
0 no nie wiem
niby tak, ale nie do końca
29 grudzień 2019 : 18:29 syme | Zgłoś
-43 Nie ma sensu
Rzeka Wisła niesie ze sobą tyle materiału że przekop będzie notorycznie zasypywany. Projekt pod względem inżynieryjnym jest katastrofą. To jak budować dom z rynną do środka domu. Tu nie ma mowy o ekonomi... Turystyczna atrakcja wątpliwa. Żeglarze mogą pływać przez Szkarpawę... to będzie pomnik buty...
29 grudzień 2019 : 20:12 Wiesio | Zgłoś
+17 Wracaj pan do szkoly
Ma pan problemy z geografia tego regionu
29 grudzień 2019 : 21:29 Fryderyk | Zgłoś
+18 Wisla
Według Ciebie gdzie Wisła wpływa ? Mapa i geografia się klania
30 grudzień 2019 : 16:02 Roland | Zgłoś
+17 zajebiscie!!
Działać, działać Panowanie!
29 grudzień 2019 : 22:46 Spawacz | Zgłoś
+18 j/w
działać, działać Panowie!
29 grudzień 2019 : 22:48 Spawacz | Zgłoś
-7 Linia kolejowa
Do transportu materialow budowlanych i wywozu nadmiaru ziemi ,otwiera sie linie kolejowa, ktora nie koliduje z ruchem drogowym. Po zakonczeniu inwestycji taka linia ma potencjal turystyczny i towarowy.
30 grudzień 2019 : 07:56 Dorsz baltycki | Zgłoś
-22 Sens trochę na siłę...
Co Elbląg zrobi ze 150 statkami (barkami?) rocznie, jeśli tam wpłyną? I co przywiozą? Którędy towar pojedzie dalej i dokąd? Proponuję najpierw odpowiedzieć sobie na pytania podstawowe...
30 grudzień 2019 : 09:23 Bułat | Zgłoś
-30 Pieniadze w bloto
Popieram Wiesia ze to pomnik buty pislamu. Jeden dobry sztorm zimowy zniszczy ta wielomiliardowa inwestycje. Ucierpi Elblag, Zulawy i Zalew Wislany. To jest sabotaz a nie rozwoj region!
30 grudzień 2019 : 10:36 Zdzislawa | Zgłoś
+26 Potrzebna inwestycja
Od 1988 roku jestem na mierzei co roku na wakacjach, wraz z rodziną gołym okiem turysty widzę , że od zalewu nic się nie dzieje. Przekop daje nadzieję na to że ta część Polski zyska. Brawo odkąd pojawił się pomysł uniezależnienia się od sąsiada jestem całym sercem za
10 styczeń 2020 : 20:33 Piotra | Zgłoś
-5 burczymucha
nie znam sia na takich inwestycjach ale golym okiem widac ze to degradacja srodowiska i zniszczenie mierzei bezpowrotnie ,mam nadzieje ze pomyslodawcy odpowiedza za to wlasnym majatkiem i wolnoscia
26 kwiecień 2021 : 12:25 stefan | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter