W przyszłym roku powinny zakończyć się prace nad przygotowaniem programów dróg wodnych na Odrze i Wiśle, które w 2021 roku mogą być przyjęte przez rząd - poinformowała Monika Niemiec-Butryn, dyrektor departamentu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Dyrektor Monika Niemiec-Butryn była uczestnikiem II Kongresu Żeglugi Śródlądowej, który otwarto w środę w Opolu. Podczas swojego wystąpienia przedstawiła stan prac nad programami dla Odry i Wisły. "Obecnie są przygotowywane analizy ekonomiczne. Za rok będziemy mieli materiały do ostatecznych projektów programów dróg wodnych. W 2020 roku zakończymy prace nad programem Odrzańskiej Drogi Wodnej i analogicznym projektem dla Wisły, w których będą zawarte szczegółowe rozwiązania. Zostaną także opracowane analizy dla projektu Odra-Dunaj-Łaba. W przyszłym roku przeprowadzimy konsultacje społeczne, a w 2021 roku mamy ambicje, by były przyjęte przez polski rząd" - powiedziała Niemiec-Butryn.
Podczas rozmowy z dziennikarzami w kuluarach kongresu Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej podkreślał role konsultacji społecznych przy programach związanych z inwestycjami na rzekach. "Jesteśmy nastawieni na inwestycje, których celem jest odwrócenie trwającej od dziesięcioleci degradacji szlaków wodnych. Musimy mieć wszystko dograne także pod względem prawnym, by uniknąć zablokowania kolejnych prac przez Unię Europejską. (...) Trwa proces likwidacji +wąskich gardeł+ na Odrze. Naszym celem jest osiągnięcie na tej rzece IV lub Va klasy żeglowności, ale biorąc pod uwagę fakt, że na Odrze jest 29 stopni wodnych, musimy myśleć także o zapewnieniu dla tego projektu odpowiedniego finansowania, m.in. przy udziale firm branży energetycznej. (...) Na pewno z tej drogi nie zamierzamy się wycofywać" - powiedział Gróbarczyk.
Prezes Wód Polskich, Przemysław Daca, zapewnił o gotowości jego przedsiębiorstwa do inwestycji w rozwój szlaków transportowych na polskich rzekach. Jak zauważył, obecnie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie prowadzi inwestycje o wartości przekraczające 10 mld złotych, przez co staje się graczem rynkowym porównywalnym z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i PKP.
"Jesteśmy jak nigdy gospodarczo nastawieni na inwestycje, oczywiście z poszanowaniem obowiązującego prawa - zwłaszcza pod kątem ochrony środowiska. Ja, tak jak i mój zastępca, jesteśmy +żeglugowcami+, a to już o czymś świadczy" - powiedział Daca.
autor: Marek Szczepanik
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.