Już od 15 sierpnia linię promową Stena Line z Gdyni do Nynäshamn wzmocni nowy, większy statek. Jednostka typu ro-ro o nazwie Vikingland zastąpi dotychczas wykorzystywany towarowy statek ro-ro Bore Bay i zwiększy pojemność frachtową linii aż o 30 proc.
Operator promowy Stena Line obecnie obsługuje dwie linie promowe z Polski: z Gdyni do Karlskrony oraz z Gdyni do Nynäshamn. Linia do Karlskrony w południowej Szwecji ma już długą, ponad dwudziestoletnią historię. Natomiast linia promowa z Gdyni do Nynäshamn (port w okolicach Sztokholmu) wystartowała 16 października 2017 roku.
Połączenie Stena Line do Nynäshamn obsługiwał dotychczas statek typu ro-ro o nazwie Bore Bay. Ze względu na zmiany kursowania statków Stena Line na Morzu Irlandzkim i Północnym, Bore Bay zostanie przeniesiony na linię na Morzu Północnym, a na trasie między Gdynią a Nynäshamn zastąpi go większa jednostka o nazwie Vikingland.
Vikingland jest statkiem typu ro-ro, zbudowanym w Finlandii, pływającym pod banderą brytyjską. Statek czarterowany jest od firmy brytyjskiej. Od 2012 roku należy do Imperial Shipping Ltd z Londynu. Operatorem statku do niedawna był szwedzki armator Swedish Orient Line AB.
Długość linii ładunkowej jednostki wynosi aż 2170 m. Dzięki temu pojemność frachtowa nowego połączenia Stena Line do Nynäshamn zwiększy się aż o 30 procent. Pozwoli to zaoferować większą powierzchnię ładunkową klientom frachtowym i tym samym odpowiedzieć na rosnący popyt na przewóz ładunków na tej trasie.
Statek, klasyfikowany jako towarowy, teoretycznie może zabierać na pokład do 12 pasażerów w siedmiu kabinach, ale Stena Line nie oferuje serwisu pasażerskiego między Gdynią a Nynashamn.
Jednocześnie Stena Line wzmocni także trasę Gdynia-Karlskrona. Już w październiku na tej linii pojawi się kolejny prom - Stena Nordica - przeznaczony zarówno do przewozów frachtowych, jak i pasażerskich. Łącznie z 6 rejsami na nowej trasie promowej do Nynäshamn oraz 46 do Karlskrony (razem z rejsami nowego promu Stena Nordica), Stena Line od października zaoferuje rekordową liczbę aż 52 rejsów tygodniowo między Gdynią a Szwecją, pięcioma promami.
Vikingland - charakterystyka podstawowa:
nr IMO 8020599
państwo bandery - Wielka Brytania
armator (właściciel) - Imperial Shipping Ltd, Wielka Brytania
operator (czarterujący) - Stena Line
rok budowy - 1982
stocznia - Rauma-Repola Oy, Rauma, Finlandia
poprzednie nazwy: Arcturus (od 1982), Aurora (od 1991 do 2012)
długość całkowita - 155,02 m
długość między pionami - 146,01 m
szerokość konstrukcyjna - 25,00 m
zanurzenie - 8,465 m
wysokość boczna - 16,92 m
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 47,60 m
nośność - 13 030 t
wyporność - 21 200 t
masa statku pustego - 8170 t
tonaż pojemnościowy brutto - 20 381
tonaż pojemnościowy netto - 6114 t
ładowność (długość pasa ładunkowego ro-ro) - 2170 m
czas rejsu Gdynia - Nynashamn: 18 godzin
rel (Stena Line), PBS, AL
Fot.: Piotr B. Stareńczak
Doskonale spisuje sie na trasach Morza Baltyckiego i Polnocnego, bedac przystosowany do przewozy ladunkow roro i storo na 3 pokladach oraz niewielkiej ilosci kontenerow na czwartym- najwyzszym pokladzie.
Jak można sprzedawać bilety na prom ktorego nie ma ?
I robią to już od dwoch miesięcy .
Sprzedają bilety po czym mowią nie ma miejsc i upychają na Wawelu.
Musialem wybrać inną drogę wlaśnie z wami z Nynyshamn do Vestpilis /Łotwa/.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.