Żegluga

Grupa Kapitałowa OT Logistics, wiodący operator żeglugi śródlądowej w Polsce, dokona próbnego transportu rzecznego 250 ton nawozów dla Grupy Azoty na trasie z Kędzierzyna-Koźla do Polic.

Próbny transport ma na celu sprawdzenie warunków do dokonywania przewozów śródlądowych na środkowej i dolnej Odrze. Powodzenie rejsu pomoże w podjęciu decyzji o ustanowieniu regularnej trasy żeglugowej pomiędzy zakładami Grupy Azoty w Kędzierzynie-Koźlu i Policach oraz otwarcie nowych możliwości dla transportu towarów ze Śląska na Północny Zachód kraju.

- W przeszłości korzystaliśmy już z żeglugi śródlądowej jako drogi transportu naszych produktów. Mamy własny port i połączenie z Kanałem Gliwickim. Chcemy włączyć się w rządowe plany użeglowienia Odry i wykorzystać związane z tym szanse biznesowe. Transport wodny jest bardziej ekologiczny i efektywny kosztowo niż drogowy, w związku z czym chętnie korzystalibyśmy z jego dobrodziejstw w transporcie surowców do spółki oraz transporcie naszych produktów do klientów - powiedział Kamil Bortniczuk, członek zarządu Grupy Azoty ZAK SA.

Załadunek barki w Kędzierzynie odbył się w czwartek, 26 października. Transport 250 ton nawozów na trasie Kędzierzyn-Koźle-Police rozpoczął się około godz. 10 barką motorową typu BM-500, która będzie miała do pokonania 670 km przez Kanał Kędzierzyński, Kanał Gliwicki i Odrę. Rejs wymaga przepłynięcia przez 25 stopni wodnych i wg założeń zajmie 6-7 dni.

- Mamy nadzieję, że próbny rejs potwierdzi możliwość dokonywania regularnych przewozów Odrzańską Drogą Wodną ze Śląska Opolskiego na północ kraju. Chcemy też wskazać jak ważnym uzupełnieniem transportu może być żegluga śródlądowa i jak istotne są inwestycje w poprawę żeglowności na Odrzańskiej Drodze Wodnej planowane przez MGMiŻŚ - powiedział Andrzej Klimek, wiceprezes zarządu oraz dyrektor Dywizji Żeglugi Śródlądowej OT Logistics. Transport wodny to najbardziej przyjazna środowisku forma przewozów, która pozwala odciążyć transport drogowy i kolejowy. Szczególną rolę żegluga śródlądowa może odgrywać w dostawach towarów do portów w Szczecinie/Świnoujściu, Gdańsku oraz Gdyni, ale także np. w transporcie węgla z Górnego Śląska do innych regionów w kraju. W lipcu wznowiliśmy rzeczny transport węgla z Gliwic do Wrocławia. Od tego czasu nasze barki przewiozły już do Kogeneracji Wrocław ok. 70 tysięcy ton węgla. Teraz robimy kolejny krok ku przywróceniu rzekom ich funkcji transportowej - dodał Andrzej Klimek.

Inwestycje planowane przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej określone w "Założeniach do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do 2030" mają na celu m. in. osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności na Odrzańskiej Drodze Wodnej oraz włączenie jej w sieć europejskich dróg wodnych. Dodatkowo, Polska zobowiązała się poprzez przystąpienie do ONZ-owskiej konwencji AGN do dostosowania głównych dróg wodnych do IV klasy żeglowności.

rel (OT Logistics SA)

+1 Świetny pomysł
Super pomysł!!! za kilkanaście dni szlaki śródlądowe zamarzną więc ten test akurat się przyda. 6-7 dni barką, a koleją byłoby to 2-3 dni, ale czy to ważne? Azoty to państwowa firma.
27 październik 2017 : 14:56 grom | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter