Żeglugą śródlądową przetransportowano w ubiegłym roku 6209,7 tys. ton ładunków. W porównaniu z rokiem poprzednim odnotowano zmniejszenie przewozów ładunków, wyrażonych w liczbie o 47,9 proc. - poinformował w piątek GUS.
Największy spadek przetransportowanych ton ładunków (o 62,7 proc.) nastąpił w pierwszym kwartale.
Jak podaje GUS niedostateczne zagospodarowanie dróg żeglownych w Polsce, zarówno pod względem charakteru (rzeki skanalizowane, swobodnie płynące, kanały), jak i parametrów żeglugowych (wymiary śluz, głębokość i szerokość szlaku, wysokości mostów) wpływa na specyfikę żeglugi śródlądowej i powoduje, że odgrywa ona marginalną rolę w polskim systemie transportowym.
Udział transportu śródlądowego w przewozie ładunków ogółem zmniejszył się z 0,8 proc. w 2000 r. do 0,3 proc. w 2016 r.
Urząd informuje, że większa część taboru żeglugi śródlądowej jest zdekapitalizowana i wymaga odtworzenia. Jego wiek znacznie przekracza normatywny okres użytkowania, a dalsza eksploatacja możliwa jest jedynie dzięki stałej modernizacji.
Według danych za 2016 r. większość wykorzystywanych pchaczy (74,6 proc), niemal połowa barek do pchania (48,6 proc.) oraz wszystkie barki z własnym napędem zostały wyprodukowane w latach 1949-1979.
pif/ dym/
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.