Brytyjski serwis informacyjny Kent Online ogłosił, że wiodący polski operator promowy Polferries prowadzi rozmowy z radą dystryktu Thanet na temat możliwej współpracy polsko-brytyjskiej w kontekście przepraw promowych oraz uruchomienia nowych połączeń do portu w Ramsgate.
Nie podano jednak informacji, czy przeprawy miałyby odbywać się na obszarze kanału La Manche czy raczej w kierunku Polski. Strona brytyjska przyznała jedynie, że Polferries jest jedną z kilku firm, z którymi podjęto rozmowy.
Informację o istnieniu rozmów pomiędzy Brytyjczykami a polskim operatorem promowym i złożonej Polferries propozycji współpracy potwierdził w rozmowie z serwisem promy24.pl przedstawiciel Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Przedstawione założenia dotyczą przepraw promowych pomiędzy Ramsgate a belgijskim portem Oostende. Planowanych jest 5 kursów dziennie, wykonywanych przez 2 jednostki. Przeprawa z Anglii do Belgii miałaby trwać 4 godziny.
Z informacji, do jakich dotarł Portal Morski wynika, że w ostatnim tygodniu lipca w Kołobrzegu prawdopodobnie gościł zatrudniony przez władze lokalne (radę dystryktu Thanet) z zewnętrznej firmy doradczej Paradox Consulting Robert Hardy - konsultant do spraw portowych, występujący jako przedstawiciel portu Ramsgate.
Przedstawiciele innych polskich operatorów promowych nie potwierdzili zaproszenia do udziału w projekcie przez przedstawicieli brytyjskiego portu.
W odniesieniu do analiz finansowych, port od 2011 roku odnotował straty, które wynoszą obecnie łącznie 17,7 mln funtów. Od zaprzestania działalności TransEuropa Ferries w 2013 roku z portu nie wypływają żadne jednostki kursujące przez kanał La Manche. Po upadku przedsiębiorstwa pozostały 3,4 mln funtów długu, do którego opłacenia zobowiązana jest rada dystryktu Thanet.
W oświadczeniu radni poinformowali o trwających od dwóch lat działaniach mających na celu przywrócenie usług przewozów promowych w Ramsgate, polegających mi.in. na renowacji i pogłębieniu nabrzeży.
Rozpoczęcie działalności przez Polferries w Wielkiej Brytanii wydaje się na ten moment jednak mało prawdopodobne. Przypomnijmy, że priorytetem dla Polferries jest obecnie modernizacja nowego flotowego nabytku - promu Cracovia, która prowadzona jest w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia SA w Szczecinie. Renowacja wybudowanej w 2002 roku jednostki typu ro-pax opóźniła się i zajmie znacznie więcej czasu, niż pierwotnie przypuszczano.
Promy24.pl, Portal Morski