Zarządy grupy logistycznej COSCO, właściciel m.in. linii kontenerowej o tej samej nazwie i China Shipping Group ukończyli projekt planu połączenia i czekają na jego zatwierdzenie przez władze w Pekinie.
Obie grupy są własnością skarbu państwa ChRL, z siedzibami w Szanghaju.
Państwowy nadzór aktywów i Administracja Komisji Rady Państwa, który nadzoruje w kraju przedsiębiorstwa państwowe, pochyla się do wniosku, w oparciu o wytyczne dotyczące reformy przedsiębiorstw państwowych, powiedział jej przedstawiciel mediom lokalnym.
Ponieważ został złożony formalny wniosek o fuzji, zawieszono obrót akcjami COSCO. Zarząd oczekuje, że decyzja i odwieszenie obrotu nastąpi w ciągu miesiąca.
COSCO Group jest właścicielem Cosco Container Lines, ze 157 statkami o pojemności 668 tys. TEU (kontener 20. stopowy) jest obecnie piątym co do wielkości armatorem na świecie (dane na koniec 2014 r.).
China Shipping Group jest z kolei właścicielem China Shipping Container Lines (CSCL), siódmego co do wielkości armatora. Jego flota w końcu br. ma liczyć – według informacji zarządu - 156 kontenerowców o łącznej pojemności 724 tys. TEU.
Połączenie potencjału obu armatorów sprawi, że powstanie czwarty co do wielkości przewoźnik oceaniczny, niewiele już ustępujący nr 3 – włosko-francuskiej grupie CMA – CGM.
Należy zakładać, że powodem fuzji jest chęć poprawy efektywności, poprzez uzyskanie synergii i obniżkę kosztów, co jest ważne na wysoce konkurencyjnym rynku przewozów oceanicznych.
Obie chińskie spółki należą jednak do innych aliansów armatorskich. Cosco Container Lines do CKYHE, natomiast CSCL – do Ocean Three. Może to w przyszłości spowodować zmianę składu co najmniej jednego z sojuszy.