Egipt oficjalnie otwiera dzisiaj, 6 sierpnia 2015 r., "Nowy Kanał Sueski" (New Suez Canal), w mediach określany też często jako "drugi Kanał Sueski". Jest to co prawda tylko nowa "druga nitka" na stosunkowo niewielkiej części długości istniejącego Kanału, ale z pewnością przyczyni się ona do usprawnienia żeglugi na 145-letniej drogi wodnej.
Nowy odcinek, który można w zasadzie uznać za mijankę (równoległą do części istniejącego przekopu), ma długość 35 km. To dodaje się do 37 km pogłębionego i poszerzonego przekopu, co daje łącznie 72-kilometrowy odcinek, który, według SCA, pozwala na jednoczesny ruch statków w dwóch kierunkach.
Kanał zarządzany jest przez Suez Canal Authority (SCA) - zarządu Kanału należącego w 100% do rządu Egiptu od nacjonalizacji Kanału w 1956 r.
- Rok otwarcia Kanału Suezkiego: 1869 r.
- Oficjalne otwarcie najnowszego przekopu: 6 sierpnia 2015 r.
- Długość przed ostatnią rozbudową: 193 km (łączna długość przekopów i toru wodnego przez jeziora)
- Długość nowej części przekopów (kanału właściwego): 35 km
- Szerokość nowego przekopu: 147 m ___ TEKST OPRACOWANY PRZEZ PORTAL MORSKI ___
- Głębokość nowego przekopu: 24 m
- Szerokość w najwęższym miejscu (części dotychczasowych, przed budową najnowszego przekopu): 205 m (wg innych źródeł - ok. 300 m)
- Największe statki: zdolne do żeglugi w kanale o głębokości 24 m (statki o zanurzeniu do ok. 18 m / w pełni załadowane statki o nośności do ok. 220 000 ton)
- Kanał na poziomie morza (nie potrzebuje śluz).
- Przez Kanał Sueski przechodzi ok. 15 % światowego handlu morskiego (wartość ładunków) i ok. 8 % ruchu statków (liczba statków).
- Niektóre źródła podają, że kanał może obsłużyć do ok. 25 000 statków rocznie, czyli do ok. 78 na dobę. W praktyce, w roku 2013, przeszło przez niego ok. 16 600 statków, co daje przeciętną 55 statków na dobę. W 2014 roku rozpoczęto rozbudowę, w efekcie której kanał ma obsługiwać do ok. 100 przejść statków na dobę. Według świeżych informacji SCA spodziewa się, po dokonanej właśnie rozbudowie Kanału, prawie 100-procentowego zwiększenia przeciętnej dobowej liczby przejść statków z dzisiejszych 49 do 97 do roku 2023.
- Prezydent Egiptu Abdel Fattah al-Sisi zarządził, by budowa nowego odcinka Kanału została ukończona w ciągu roku, zamiast trzech, jak pierwornie planowano.
- Według Suez Canal Authority przy kopaniu i budowie "Nowego Kanału" pracowało ponad 43 000 ludzi.
- Podczas budowy nowego przekopu wybagrowano 200 milionów m³ piaski w ciągu 10 miesięcy (prace pogłębiarskie wykonała firma Boskalis wraz z partnerami w konsorcjum) Copyright: PortalMorski.pl
- Do prac nad nowym przekopem zmobilizowano w jednym miejscu i czasie największą dotąd w świecie flotę pogłębiarek: 21 pogłębiarek z głowicami frezującymi i pięć pogłębiarek nasiębiernych ssących.
- Nowy przekop pozwala na skrócenie przejścia przez Kanał w kierunku z Północy na Południe z 18 do 11 godzin.
- Rząd Egiptu spodziewa się wzrostu przychodów z eksploatacji Kanału z obecnych 5,3 mld USD do 13,23 mld USD do roku 2023, chociaż niektórzy ekonomiści kwestionują te prognozy.
- By sfinansować wielką inwestycję rząd Egiptu zebrał 8,5 mld USD od Egipcjan sprzedając im obligacje z obiecanymi wszystkim inwestorom 12-procentowymi kwartalnymi dywidendami. Rząd ma nadzieję, że rozbudowany właśnie Kanał przyczyni się do powstania miliona nowych miejsc pracy.
PBS, rel (SCA), inne źródła
Fot.: SCA
"Nowy" Kanał Sueski:
Prace pogłębiarskie - budowa nowego przekopu Kanału Sueskiego:
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.