Żegluga

Egipt oficjalnie otwiera dzisiaj, 6 sierpnia 2015 r., "Nowy Kanał Sueski" (New Suez Canal), w mediach określany też często jako "drugi Kanał Sueski". Jest to co prawda tylko nowa "druga nitka" na stosunkowo niewielkiej części długości istniejącego Kanału, ale z pewnością przyczyni się ona do usprawnienia żeglugi na 145-letniej drogi wodnej.

Nowy odcinek, który można w zasadzie uznać za mijankę (równoległą do części istniejącego przekopu), ma długość 35 km. To dodaje się do 37 km pogłębionego i poszerzonego przekopu, co daje łącznie 72-kilometrowy odcinek, który, według SCA, pozwala na jednoczesny ruch statków w dwóch kierunkach.

Szlak przez Kanał pozwala, w porównaniu do trasy wokół Afryki, zaoszczędzić ok. 15 dni na drodze między Dalekim Wschodem a Europą. Kanał Sueski całą swą długością przebiega przez Egipt. Łączy wody Morza Czerwonego z Morzem Śródziemnym (i pośrednio - Ocean Indyjski z Atlantykiem). Biegnie od Port Said na Północy do Port Tawfik koło miasta Suez. Pozwala na transport wodny między Europą i Azją bez okrążania Afryki. Przez Kanał Sueski przechodzą największe, pod względem wolumenu ładunków, szlaki przewozów kontenerowych, łączące Daleki Wschód z Europą i korzystają z niego największe pojemnikowce świata. Przez Kanał Sueski przechodzą każdego dnia zbiornikowce o łącznej ładowności ok. 2 mln baryłek ropy naftowej (niemal 5 % światowych przewozów morskich tego surowca energetycznego).

Kanał zarządzany jest przez Suez Canal Authority (SCA) - zarządu Kanału należącego w 100% do rządu Egiptu od nacjonalizacji Kanału w 1956 r.

Ciekawe fakty związane z Kanałem Sueskim i jego nową częścią:
  • Rok otwarcia Kanału Suezkiego: 1869 r.
  • Oficjalne otwarcie najnowszego przekopu: 6 sierpnia 2015 r.
  • Długość przed ostatnią rozbudową: 193 km (łączna długość przekopów i toru wodnego przez jeziora)
  • Długość nowej części przekopów (kanału właściwego): 35 km
  • Szerokość nowego przekopu: 147 m ___ TEKST OPRACOWANY PRZEZ PORTAL MORSKI ___
  • Głębokość nowego przekopu: 24 m 
  • Szerokość w najwęższym miejscu (części dotychczasowych, przed budową najnowszego przekopu): 205 m (wg innych źródeł - ok. 300 m)
  • Największe statki: zdolne do żeglugi w kanale o głębokości 24 m (statki o zanurzeniu do ok. 18 m / w pełni załadowane statki o nośności do ok. 220 000 ton)
  • Kanał na poziomie morza (nie potrzebuje śluz). 
  • Przez Kanał Sueski przechodzi ok. 15 % światowego handlu morskiego (wartość ładunków) i ok. 8 % ruchu statków (liczba statków).
  • Niektóre źródła podają, że kanał może obsłużyć do ok. 25 000 statków rocznie, czyli do ok. 78 na dobę. W praktyce, w roku 2013, przeszło przez niego ok. 16 600 statków, co daje przeciętną 55 statków na dobę. W 2014 roku rozpoczęto rozbudowę, w efekcie której kanał ma obsługiwać do ok. 100 przejść statków na dobę. Według świeżych informacji SCA spodziewa się, po dokonanej właśnie rozbudowie Kanału, prawie 100-procentowego zwiększenia przeciętnej dobowej liczby przejść statków z dzisiejszych 49 do 97 do roku 2023.
  • Prezydent Egiptu Abdel Fattah al-Sisi zarządził, by budowa nowego odcinka Kanału została ukończona w ciągu roku, zamiast trzech, jak pierwornie planowano. 
  • Według Suez Canal Authority przy kopaniu i budowie "Nowego Kanału" pracowało ponad 43 000 ludzi.
  • Podczas budowy nowego przekopu wybagrowano 200 milionów m³ piaski w ciągu 10 miesięcy (prace pogłębiarskie wykonała firma Boskalis wraz z partnerami w konsorcjum) Copyright: PortalMorski.pl
  • Do prac nad nowym przekopem zmobilizowano w jednym miejscu i czasie największą dotąd w świecie flotę pogłębiarek: 21 pogłębiarek z głowicami frezującymi i pięć pogłębiarek nasiębiernych ssących.
  • Nowy przekop pozwala na skrócenie przejścia przez Kanał w kierunku z Północy na Południe z 18 do 11 godzin.
  • Rząd Egiptu spodziewa się wzrostu przychodów z eksploatacji Kanału z obecnych 5,3 mld USD do 13,23 mld USD do roku 2023, chociaż niektórzy ekonomiści kwestionują te prognozy.
  • By sfinansować wielką inwestycję rząd Egiptu zebrał 8,5 mld USD od Egipcjan sprzedając im obligacje z obiecanymi wszystkim inwestorom 12-procentowymi kwartalnymi dywidendami. Rząd ma nadzieję, że rozbudowany właśnie Kanał przyczyni się do powstania miliona nowych miejsc pracy.

PBS, rel (SCA), inne źródła

Fot.: SCA

"Nowy" Kanał Sueski:

Prace pogłębiarskie - budowa nowego przekopu Kanału Sueskiego:

 

0 kopać na pustyni to ''pestka''
Wypada pogratulować i zdrowo zazdrościć.Ciekawe ile czasu zajęło by ,tamtejszej egipskiej ekipie ,przekopanie naszej Mierzeji Wiślanej.?
08 sierpień 2015 : 13:30 von zadon | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0644 4.1466
EUR 4.2243 4.3097
CHF 4.5435 4.6353
GBP 5.1 5.203

Newsletter