25 maja na pokładzie promu Stena Vision odbyły się uroczystości związane z 20-leciem Stena Line na trasie Gdynia-Karlskrona.
Obchodom towarzyszyła konferencja pt. "Wizja na kolejne 20 lat: zielone technologie i nowe wyzwania", podczas której swoje przemówienia wygłosili: Tony Michaelsen, Dyrektor Bałtyckich Linii Promowych w Stena Line; Marek Kiersnowski, Dyrektor Zarządzający Stena Line Polska; Niclas Martensson, wiceprezes koncernu Stena Line, Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Miasta Gdyni oraz Janusz Jarosiński - prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Wydarzenie to w połowie zostało poświęcone historii operatora i statystykom w okresie od 1995 roku do dnia dzisiejszego.
- 19 maja 1995 roku prom Lion Queen, obsługiwany wówczas przez linię promową Lion Ferry, po raz pierwszy wybrał się w podróż z Karlskrony do Gdyni - wspominał Tony Michaelsen. - A już rok po uruchomieniu linii udało nam się przewieźć 140 tys. osób.
Na chwilę obecną Stena Line na trasie Gdynia-Karlskrona posiada trzy promy: Stena Vision, Stena Spirit i Stena Baltica. Dwa pierwsze, które zostały wprowadzone na trasę w 2010 i 2011 roku, znakomicie się sprawdzają, czego dowodem jest gigantyczny wzrost w roku ubiegłym - z usług skorzystało wówczas 560 tys. osób. Jednak o prawdziwej potędze operatora mówią statystyki podane przez wiceprezesa koncernu podczas jubileuszowej uroczystości.
- Stena Line w ciągu tych 20 lat przewiozła blisko 7 mln pasażerów, ponad milion samochodów osobowych oraz ponad milion ciężarówek - powiedział Tony Michaelsen.
Dla ciekawostki to tyle, co 2/3 ludności Szwecji, czy 1/5 ludności Polski albo 3 razy Paryż. A gdyby poprosić wszystkich pasażerów, którzy na przestrzeni 20 lat płynęli ze Stena Line, aby złapali się za ręce, to opletliby kulę ziemską dwukrotnie.
Tony Michaelsen podkreślił również, że w ubiegłym roku wzrost zainteresowania Szwedów rejsami z Karlskrony do Gdyni wyniósł aż 20%.
W jubileuszowej konferencji uczestniczyła również Katarzyna Gruszewska-Spychała, która podkreśliła, że Stena Line jest bardzo ważnym partnerem dla miasta.
- Dla wielu ludzi Stena Line od razu kojarzy się z Gdynią, a istnienie operatora i jego dalszy rozwój inspiruje do działania setki ludzi pracujących w mniejszych podmiotach gospodarczych związanych z branżą turystyczną - powiedziała wiceprezydent Gdyni. - Cieszę się również, że dzięki tej uroczystości poznamy dalsze plany operatora - dodała.
O nich natomiast opowiedział Niclas Martensson, wiceprezes linii.
- Dzisiejsze trendy to technologia i ochrona środowiska. Zwykle wybiera się jedno albo drugie, ale nie w przypadku Stena Line. My łączymy obie rzeczy, dzięki czemu nasza przyszłość będzie lepsza - powiedział.
Przykładem tego jest jeden z największych w świecie, 240-metrowy prom Stena Germanica pływający pomiędzy Goteborgiem a Kilonią. Został on przebudowany do spalania nowoczesnego, ekologicznego paliwa - metanolu w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. Całkowity koszt transformacji wyniósł 22 mln euro.
Czytaj też: Przebudowana na zasilanie metanolem Stena Germanica opuściła Gdańską Stocznię Remontowa SA
- Metanol jest paliwem, które jest tak samo przyjazne ekologii, jak gaz ziemny - powiedział Niclas Martensson. - Jednak efektywniejszy z punktu widzenia kosztów z nim związanych, a jednocześnie łatwiejszy w obsłudze.
Wiceprezes Stena Line dodał również niezwykle istotną kwestię związaną z ochroną środowiska.
- W momencie, gdy dojdzie do jakiegokolwiek wycieku do środowiska naturalnego, nie spowoduje żadnych szkód, ponieważ w kontakcie z wodą po prostu znika. Ponadto dzięki wykorzystaniu metanolu emisja siarki zostaje zmniejszona o 99%.
Równolegle ze zmianą paliwa o niskiej zawartości siarki, Stena Line pracuje nad szeregiem projektów związanych z poszukiwaniem alternatywnych paliw i nowych technologii oczyszczania spalin. Jeden z nich został już uruchomiony na statkach kursujących na linii Gdynia-Karlskrona, a dotyczy specyficznego rozwiązania polegającego na natryskiwaniu wody do paliwa, co w efekcie pozwoli na zmniejszenie spalania, a w konsekwencji ograniczy zanieczyszczenie środowiska oraz koszty paliwowe.
Podczas konferencji padły również pytania odnośnie budowy nowego terminala, na które odpowiedział Janusz Jarosiński prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
- Aby uniknąć sytuacji, w której terminal promowy powstaje bez sensownego dostępu drogowego i kolejowego, postanowiliśmy całą realizację podzielić na dwa etapy - powiedział prezes Jarosiński. - Najpierw zajęliśmy się więc budową drogi do portu oraz trasy kolejowej - dodał.
Jak zapowiedział, projekt terminala jest w fazie końcowej i prawdopodobnie 25-lecie będziemy obchodzić już w nowym miejscu, aczkolwiek nie oznacza to, że sama budowa zajmie 5 lat. Szacowany koszt budowy to około 130 mln zł, jednak czy koszt ten zostanie chociaż w części pokryty z funduszy unijnych - nie wiadomo.
_____________
Stena Line jest szwedzkim koncernem promowym, z siedzibą w Göteborgu. Operuje na 23 trasach, posiada ponad 40 promów, zatrudnia blisko 6000 pracowników. Roczne obroty koncernu przekraczają 10 mld koron szwedzkich. Przewozy wynoszą rocznie: ponad 14 mln pasażerów, 3 mln samochodów osobowych oraz 1,9 mln jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.).
W Polsce Stena Line jest obecna od dwóch dekad. Promy z charakterystycznym czerwonym kominem łączą Gdynię z Karlskroną w południowej Szwecji. Co roku tę trasę przemierza około pół miliona pasażerów, korzystając z jednego z dwóch bliźniaczych statków: Stena Vision i Stena Spirit. Trzeci statek na linii, Stena Baltica, jest przeznaczony głównie do przewozu ładunków.
Stena Line jest częścią grupy Stena Sphere należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami. Obroty całej grupy Stena Sphere sięgają 58 mld koron szwedzkich rocznie. Stena Sphere zatrudnia 19 000 pracowników na całym świecie.
Agnieszka Latarska, rel (Stena Line)