Na nabrzeżu Bazy Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Szczecinie stoi rząd nowych pław - znaków wskazujących bezpieczną drogę statkom.
Niedługo trafią na tor wodny, zastępując stare. Rozbudowany też zostanie system monitorowania oznakowania nawigacyjnego.
Dbanie o oznakowanie nawigacyjne znajdujące się na torze wodnym Świnoujście - Szczecin jest głównym zadaniem BON. Baza szczecińska (druga jest w Świnoujściu) odpowiada za blisko 50-kilometrowy jego odcinek: od Trasy Zamkowej do I Bramy Torowej na Zalewie Szczecińskim, a także za boczne tory wiodące do portów w Stepnicy, Trzebieży, Wolinie, Nowym Warpnie i Międzyzdrojach oraz o odcinek na granicy polsko-niemieckiej. Podlegają jej znaki stałe, czyli bramy torowe, nabieżniki i światła kierunkowe, oraz ruchome - pławy.
Część pław, na bocznych torach, wymieniono już wcześniej.
– Teraz nowe znaki trafią na tor główny – tłumaczy Jerzy Łysakowski, naczelnik BON w Szczecinie. – W naszej bazie czeka 39 pław. Wszystkie są znakami świetlnymi. Pierwsza para zostanie umieszczona najbliżej I Bramy Torowej.
Nowe pławy przyjechały do Szczecina w częściach z Francji, były składane w hali BON. Są łatwiejsze w utrzymaniu i dużo lżejsze od starych.
– Ważą 2600 kilogramów, a stare – 4500 kg – mówi naczelnik.
Całe przedsięwzięcie Urzędu Morskiego obejmuje, oprócz wymiany pław, również modernizację stałych znaków nawigacyjnych, rozbudowę systemu monitorowania znaków stałych i pływających oraz rozbudowę stacji ładowania akumulatorów w szczecińskiej BON. Wartość zadania przekracza 30 mln zł.
– Nowy system monitorowania umożliwi uzyskanie więcej informacji o znaku, m.in. o jego dokładnej pozycji, czy nie zerwał się lub został uderzony przez statek, jaki jest stan oświetlenia i akumulatora – dodaje J. Łysakowski.
Nowe znaki mają być zamontowane do połowy lipca. Stare będą służyć jako zastępcze – w razie awarii.
Tekst i fot. Elżbieta Kubowska