W niedzielę, 24 listopada 2013 r., w pierwszy rozkładowy rejs w barwach szwedzkiego armatora Stena Line wypłynął z Gdyni prom Stena Baltica, który jako trzecia jednostka (obok Stena Vision i Stena Spirit), będzie obsługiwał połączenie z Karlskroną.
O samym promie, który został wyczarterowany od francuskiego armatora Britanny Ferries pisaliśmy już kilkakrotnie. Do przejęcia promu doszło w stoczni Remontowa SA w Gdańsku, gdzie jednostka przechodziła remont dokowo-konserwacyjny. Także w stoczni zostały zamalowane znaki armatorskie Britanny Ferries i pojawił się charakterystyczny dla Stena Line czerwony komin. Zmianie ulegała także nazwa promu z Cotentin na Stena Baltica. W częściach dostępnych dla pasażerów usunięto wszelkie elementy identyfikacji wizualnej francuskiego armatora, a w to miejsce wykonano nowe oznaczenia zgodne ze standardami Stena Line.
Stena Baltica to typowa jednostka ro-pax przeznaczona do transportu samochodów ciężarowych i ich kierowców. Posiada limitowaną przestrzeń pasażerską, na którą składają się, w relatywnie krótkiej nadbudówce: dwie kondygnacje kabin oraz restauracja, bar, salonik z telewizją i mini sklep. Jednostka przystosowana jest do przewozu materiałów niebezpiecznych, tzw. ADR-ów, na górnym, otwartym pokładzie ładunkowym. Prom jest jednostką przelotową (rampy i furty na dziobie i rufie), posiadającą możliwość jednoczesnego załadunku na dwa pokłady, posiada także rampy międzypokładowe. Wysokość pokładu głównego to 6 m, co pozwala na bezproblemowy przewóz ładunków niestandardowych. Poniżej pokładu głównego znajduje się dodatkowa przestrzeń ładunkowa, która może być wykorzystana do przewozu samochodów osobowych.
Stena Baltica została wybudowana przez stocznię Aker Finnyards (obecnie STX Finland Oy) w Raumie, (Finlandia), co zostało podkreślone nie tylko tabliczką z numerem budowy, jaką zwykle umieszcza się na statku, ale także wymalowaną na obydwu burtach w części rufowej informacją "Built by Aker Yards”.
Prom Stena Baltica zastąpił prom Stena Alegra, który po wejściu pod koniec października br. na skały w pobliżu Karlskrony został wyłączony z eksploatacji ze względu na konieczność dokonania naprawy kadłuba, jednocześnie jego armator, którym jest firma Stena Ro-ro, już przed wypadkiem zdecydował, że zostanie on przeznaczony do innych, nieznanych jeszcze celów.
JB
Fot.: Jakub Bogucki
To nie są nowe jednostki ale cały czas nie ma jednostki, która by choć ciut zbliżyła się komfortem do nich. Były kilkukrotnie przebudowywane całkiem niedawno więc wyglądają dużo lepiej od niektórych jednostek budowanych kilka lat temu.
Baltica to oczywiście zupełnie inna jednostka, typowy ro-pax, budowany głównie z myślą o przewozach ciężarówek i ładunków, więc nie ma takich cudów jak Vision/Spirit typu Spa, duże restauracje, wielkie sklepy etc ale jest niedawno wybudowana i ma duże, wygodne kabiny dla kierowców ciężarówek, co gwarantuje im duży komfort podróży.
Powierzchnia ładunkowa też imponująca więc...czego chcieć więcej....
Vision i Spirit, choć ich za bardzo nie lubię, są zoptymalizowane do rejsów nocnych. Wiem, że pasażerowie na linii do Kilonii - gdzie obydwa promy wcześniej pływały, tęsknią za nimi, bo nowsze jednostki już nie są tak fajne. Nowe promy w naszej części Bałtyku buduje się raczej z myślą o ro, a nie pax. Pax jest opłacalny tylko tam, gdzie jest kesz z wolnocłówki. Pozostałe jednostki budowane z myślą o pax mają limitowane atrakcje, a w to miejsce są same siedzenia np: Visby, Gotland, Leonora Christina i cała reszta.
Niestety w przyszłości nie można się spodziewać, że to się zmieni. Pax jest wożony samolotami, a promami wożone są ładunki, które nie potrzebują luksusu. Tak więc era ciekawych jednostek z lat 60-70-80 to już historia. Jak tylko pójdą one na złom, a rok 2015 znacznie to przyspieszy, w to miejsce będą już tylko budowane promy ro/pax z naciskiem na pax. Restauracje a'la carte pójdą w zapomnienie, co najwyżej będą bufety, ale także ich oferta będzie znacznie limitowana i określona przez ilość zatrudnionej w cateringu załogi.
Skania i Polonia - fakt, fajne promy, bardzo wypośrodkowane pomiędzy pax i ro - ale, prawdopodobnie Piast i Patria już będą skierowane raczej na ro, niż na pax. Po prostu na ładunkach armator zarabia, nie na pasażerach.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.