W środę 12 czerwca br., do nabrzeża portu w Nowym Świecie przycumowała pogłębiarka Ursa, nowy nabytek we flocie Urzędu Morskiego w Gdyni. Pogłębiarka dedykowana jest nowej, ponad dwudziestokilometrowej drodze wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
Umowę na budowę pogłębiarki podpisano w marcu 2022 roku. Zakładała ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki. Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki, a w kolejnym roku pogłębiarka została zwodowana. Wartość kontraktu to 116,5 mln zł.
Jak poinformował Urząd Morski w Gdyni, w porcie na Mierzei Wiślanej Ursa będzie stacjonować na stałe w odpowiednio przygotowanym miejscu postojowym.Czytaj także:
Parametry zamówionej jednostki:
- Przybliżona długość całkowita (z wyłączeniem połączenia dziobowego) - 62,00 m
- Maksymalna szerokość, konstrukcyjna - 12,0 m
- Maksymalna konstrukcyjna wartość zanurzenia - 3,9 m
- Pojemność ładowni na najwyższym poziomie przelewu - powyżej 950 m³
- Maksymalna głębokość pogłębiania poniżej linii wody - 18 m
- Minimalna prędkość marszowa w stanie zanurzenia ładunkowego - 8 węzłów
Budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną przebiega etapami. 17 września 2022 roku na Mierzei Wiślanej oddano do użytkowania Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym.
Drugi etap to obudowa brzegów rzeki Elbląg i most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca 2023 roku. W maju 2023 roku zakończono trzeci etap, czyli pogłębianie torów wodnych na Zalewie Wiślanym oraz wykonanie oznakowania nawigacyjnego.
LEW/rel (Urząd Morski w Gdyni)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.