Gigant paliwowo-energetyczny i w sektorze LNG Shell i jego partnerzy przeprowadzili pierwsze w historii bunkrowanie statku wycieczkowego LNG w porcie na Gibraltarze. W operacji uczestniczył zbiornikowiec bunkrowy zbudowany w Polsce.
Jak wynika z informacji opublikowanej w mediach społecznościowych przez szefa działu downstream LNG w Shell, Tahira Faruqui, Shell połączył siły z operatorem wycieczkowca Silversea Cruises, ultra-luksusową marką Royal Caribbean Group, armatorem i operatorem zbiornikowca bunkrowego - holenderską firmą żeglugową Anthony Veder, a także z władzami portu Gibraltar, by pomyślnie przeprowadzić operację.
"Co ważne, operacja ta była również pierwszym bunkrowaniem LNG w porcie Gibraltaru, co podkreśla zaangażowanie Shell w rozwój Gibraltaru jako kluczowego węzła bunkrowania LNG, oferującego usługi bunkrowania zarówno w porcie, jak i na kotwicowisku" - stwierdził Faruqui.
Zbiornikowiec bunkrujący Coral Methane (nr IMO 9404584; 6018 t) o pojemności ładunkowej 7500 m³ dostarczył skroplony gaz ziemny dla napędzanej LNG jednostki 24 września. Shell czarteruje tę bunkierkę LNG od armatora Anthony Veder z Holandii.
Statek ten został zbudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku w roku 2009, jako pierwszy w świecie tak uniwersalny gazowiec - LNG / LPG / LEG, w dodatku sam posiadający napęd LNG, natomiast w połowie roku 2019 zakończono zrealizowaną przez Gdańską Stocznię Remontową SA przebudowę statku na zbiornikowiec bunkrowy LNG - jeden z kilku pierwszych istniejących na świecie.
Świeża operacja z Gibraltaru nie jest jedynym "pierwszym razem" dla Coral Methane. Polskiej budowy bunkierka LNG dostarczyła paliwo w postaci skroplonego gazu ziemnego w pierwszym bunkrowaniu poza stocznią pierwszego w świecie wycieczkowca z napędem na LNG czy też dokonała pierwszego bunkrowania LNG na wodach włoskich, a wcześniej - pierwszego bunkrowania LNG STS na Morzu Śródziemnym.
Czytaj także:
Polskiej budowy gazowiec przeprowadził pierwszą operację bunkrowania LNG we Włoszech
Dostawa z bunkierki polskiej budowy dla pierwszego w świecie wycieczkowca z napędem LNG
Polskiej budowy gazowiec będzie wśród pierwszych w świecie zbiornikowców bunkrowych LNG
Paliwo okrętowe LNG - bunkierka polskiej budowy znowu na medialnej fali i inne wiadomości
Pierwszy napędzany LNG statek wycieczkowy klasy Nova został przekazany Silversea Cruises przez niemiecką stocznię Meyer Werft w lipcu bieżącego roku. Silver Nova (nr IMO 9886213; GT 55 051; nośność 5500 t) może pomieścić 728 gości i legitymuje się pojemnością brutto 54 700 jednostek.
W 2021 r. Shell przeprowadził pierwszą operację bunkrowania LNG na Gibraltarze po uzyskaniu licencji od operatora portu.
Shell intensywnie inwestuje w swoją działalność w zakresie bunkrowania LNG. W lipcu Pan Ocean i Shell nadały imię nowemu statkowi do bunkrowania LNG o pojemności 18 000 m³, który Shell zatrudnia w obu Amerykach.
New Frontier 2 jest trzecim statkiem do bunkrowania LNG, który Shell rozlokował w obu Amerykach i jest zarazem częścią floty firmy składającej się z 12 zbiornikowców bunkrujących, umożliwiając dostępność Shell LNG w kluczowych lokalizacjach bunkrowania na całym świecie.
Niedawno Shell dodał dwie kolejne lokalizacje bunkrowania LNG w Europie - we Flushing i Antwerpii. Dzięki temu rozszerzył swoją sieć do 19 lokalizacji w 12 krajach.
PBS; rel (Shell); z mediów
Fot.: Shell