Żegluga

Zbiornikowiec UOG Constantine G z powodzeniem podjął, 21 lipca 2023 r., z niezdolnego do żeglugi jachtu dwóch członków jego załogi. Gdy zaistniała konieczność przeprowadzenia akcji ratunkowej, statek był w drodze do Europy. Dwaj uratowani żeglarze wysiedli w Gdyni.

Produkto-chemikaliowiec UOG Constantine G był na północnym Atlantyku, w drodze z Meraux w USA do Gdyni z ładunkiem oleju napędowego dla Grupy Unimot, gdy Straż Przybrzeżna (US Coast Guard) w Norfolk otrzymała wezwanie o pomoc dla jachtu żaglowego Voyager z dwiema osobami na pokładzie.

21 lipca br. Bermudzkie Centrum Operacji Morskich (centrum koordynacji ratownictwa) otrzymało alarm o niebezpieczeństwie z boi sygnałowej 406 Mhz EPIRB z 32-stopowego kecza Voyager, znajdującego się około 180 mil morskich na północny zachód od Bermudów. Voyager opuścił Bermudy 18 lipca z dwiema osobami na pokładzie i zmierzał do Baltimore w Maryland.

Amerykańska Straż Przybrzeżna (US Coast Guard) zainicjowała reakcję, wysyłając samolot C130 na pozycję wskazaną przez sygnał alarmowy, trzy najbliższe statki handlowe również zostały skierowane na miejsce zagrożenia.

Statek UOG Constantine G (nr IMO 9422512; rok budowy 2010; GT 29 563; nośność 49 999 t) przebył, zbaczając ze swojego zaplanowanego kursu, 15 mil morskich, aby dotrzeć do lokalizacji potrzebujących pomocy. Tankowiec, pływający pod banderą Liberii, przybył na miejsce przed godz. 11 rano i potwierdził, że jacht miał problemy z silnikiem i sterowaniem, a dwie osoby chciały go opuścić.

Z powodu wysokich fal nie było bezpieczne zbliżenie się do łodzi, bo uderzenie w burtę tankowca mogło być dla niej i ludzi na jej pokładzie niebezpieczne, z kolei rozbitkowie nie byli w stanie przechwycić liny "messenger" (służącej np. do wciągnięcia właściwego holu) w pierwszych dwóch próbach. Jednak dzięki udanej trzeciej próbie przy podejściu lewą burtą, godzinna operacja została zakończona sukcesem, a dwóch członków załogi jachtu weszło na pokład produktowca UOG Constantine G trapem pilotowym.

Uratowana załoga jachtu była w dobrym stanie, a hinduska załoga tankowca, pod kierownictwem kapitana Inderjita Singha Mutiara i starszego mechanika Anila Kumara, udzieliła żeglarzom pierwszej pomocy.

Armatorem statku jest United Overseas Group Address z Grecji, armatorem zarządzającym i operatorem - United Overseas Mgmt Hellas, też z Grecji, a za zarząd techniczny i załogowy odpowiedzialny jest Executive Ship Management z Singapuru.

Ładunek 38 000 ton oleju napędowego dostarczony został przez statek UOG Constantine G na zlecenie Grupy Unimot z Warszawy. 

Tankowiec z dwoma rozbitkami i amerykańskim olejem napędowym dotarł do Gdyni 4 sierpnia br.

PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: Unimot; Executive Ship Management

Podjęcje żeglarzy z niesprawnego jachtu na pokład zbiornikowca
Podjęcje żeglarzy z niesprawnego jachtu na pokład zbiornikowca

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter