Żegluga

W dniach 1-2 lipca 2023 r. we Wrocławiu odbyła się piąta edycja obchodów Dnia Marynarza Żeglugi Śródlądowej, upamiętniającego heroiczne działania marynarzy rzecznych Flotylli Pińskiej w bitwie pod Horodyszczem 3 lipca 1919 r. Uroczystości przewodniczył wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Dziękuję wszystkim marynarzom, którzy przyczyniali się i przyczyniają do rozwoju sektora żeglugi śródlądowej. Tym, którzy dzięki swojej ciężkiej pracy, odwadze i poświęceniu tworzą fundament polskiej żeglugi śródlądowej i odgrywają kluczową rolę w budowaniu jej przyszłości. Dziękuję również młodzieży, że zdecydowała się wybrać zawód, który jest służbą i wiąże się z wieloma wyzwaniami. Życzę wszystkim pomyślności oraz wielu sukcesów, które będą inspiracją dla kolejnych pokoleń - powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Organizację tegorocznych uroczystości koordynowało Ministerstwo Infrastruktury we współpracy z Urzędem Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu, Instytutem Pamięci Narodowej i Stowarzyszeniem Absolwentów Szkół Zawodowych Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Obchody rozpoczęły się od złożenia wieńców przy pomniku Pionierów Odry, podczas których odczytano apel pamięci. Następnie odbyła się msza święta w intencji marynarzy żeglugi śródlądowej, podczas której wiceminister Witkowski złożył kwiaty w kaplicy im poświęconej.

Następnie uczestnicy obejrzeli musztrę paradną orkiestry dętej Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej im. Bohaterów Westerplatte z Kędzierzyna Koźla. Muzycy poprowadzili uczestników wydarzenia ulicami Wrocławia na bulwar, gdzie odbyła się trzecia część uroczystości. Nad Odrą podniesiono banderę na statku szkolnym „Major Sucharski”, odegrano hymn, a następnie głos zabrali goście honorowi. Ponadto do uczestników wydarzenia list skierowali marszałek sejmu Elżbieta Witek, a także premier Mateusz Morawiecki. Na zakończenie oficjalnych obchodów uroczystości ks. Jan Kleszcz, Kapelan Krajowy Żeglugi Śródlądowej, poświęcił statki pływające na wrocławskim odcinku Odry, które następnie zaprezentowały się w paradzie i pokazach na wodzie.

rel (Ministerstwo Infrastruktury)

1 1 1 1
+1 odbudujemy
zaraz po wybudowaniu 10-ciu promów dla PŻM, odbudujemy pchacze, barki, śluzy i kanały!
28 sierpień 2017 : 11:07 1ico | Zgłoś
0 Koszty
Kto za to zapłaci? Podatnik polski, a jakże... Politycy robią sobie jaja z budżeteu i takim inwestowaniem. Taniej było by "wyprodukować" dodatkową autostradę Śląsk-Szczecin plus nową linię kolejową na tej trasie...
31 sierpień 2017 : 09:06 Pies na wydatki... | Zgłoś
0 długoterminowa inwestycja
Może taniej, ale jak udowadnia np. Holandia =, efektywniejszy dla gospodarki jest transport śródlądowy. Tańszy, bardziej ekologiczny, odciąża infrastrukturę drogową. Zamiast kupować dom na hipotekę, kupisz sobie barkę na hipotekę, masz dom i pracę za razem. Wielu holendrów i nie tylko tak żyją, tylko im stworzono ku temu warunki.
06 wrzesień 2017 : 05:13 rsf | Zgłoś
0 Lata minione...
Pamiętam, jak za "komuny" pływały pociągi rzeczne na Odrze z węglem i inną masówką. Przez Odrę i Zalew "szły" zestawy holowane po 6-7 barek w każdym, jeden pociąg za drugim. W tamtym układzie ekonomiczno-transportowym był wielki sens, teraz, gdy cała infrastruktura legła w gruzach, jej odbudowanie przyprawi o ból głowy księągowych RP...
31 sierpień 2017 : 09:12 Pies na wydatki... | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7439 3.8195
EUR 4.2433 4.3291
CHF 4.5258 4.6172
GBP 4.9741 5.0745