Gdynia zyskuje pierwsze bezpośrednie kontenerowe połączenie żeglugowe z Dalekim Wschodem. Szwajcarsko-włoski armator MSC (Mediterranean Shipping Company) wznowił serwis żeglugowy Swan, łączący główne porty Chin z północnoeuropejskimi w krajach Beneluksu dodając do niego zawinięcia do polskich portów - Gdyni i Gdańska oraz litewskiego - w Kłajpedzie. Pierwsze zawinięcie do Gdyni w lipcu br.
Swan będzie pierwszym serwisem oferującym bezpośrednie połączenia do Gdyni i Kłajpedy z Azji. Gdynia jest dobrze ugruntowaną i elastyczną opcją jako polska brama kontenerowa. W Gdyni - jak deklaruje MSC - zachowane zostaną te same warunki burtowe dla klientów, co w Gdańsku.
Serwis Swan zapewni jeden z najszybszych czasów tranzytu między Chinami, Beneluksem, Polską i krajami bałtyckimi. Będzie to możliwe dzięki zmniejszonej liczbie zawinięć zarówno w Europie, jak i po azjatyckiej stronie serwisu. Gdynia będzie dopiero drugim w Europie portem zawinięcia statków serwisu Swan - po Antwerpii.
Usługa będzie również wykorzystywać sieć logistyczną w Arabii Saudyjskiej, łącząc Europę Północną i Azję z Zatoką Perską poprzez zawijanie do portu King Abdullah w kierunku wschodnim rotacji.
Jak wynika z informacji zawartych na witrynie internetowej armatora, w dziale rozkładów rejsów (schedules) - dwoma pierwszymi statkami, które - w ramach serwisu Swan - zawiną do Gdyni będą najprawdopodobniej MSC Calypso (podróż FW323W) z wyjściem z Qingdao 11 czerwca br. i przybyciem do polskiego portu 24 lipca oraz napędzany przyjaźniejszym dla środowiska paliwem LNG - MSC Virginia (FW324W) wychodzący z Qingdao 12 czerwca 2023 r. i spodziewany w Gdyni, w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym (BCT Gdynia) 25 lipca 2023 r.
Na pełną rotację składają się zawinięcia do następujących portów: Qingdao - Ningbo - Yantian - Tanjung Pelepas - Antwerpia - Gdynia - Gdańsk - Kłaipeda - King Abdullah Port - Singapur - Qingdao.
Serwis Swan uruchomiany jest poza siatką połączeń sojuszu 2M. W styczniu br. roku zapowiedziano jego rozwiązanie i zakończenie działalności w 2025 roku.
MSC Calypso (nr IMO 9932036; GT 150 783; nośność 154 700 t; długość całkowita 366,00 m, szerokość konstrukcyjna 51,00 m, zanurzenie 16,00 m, wysokość boczna 29,85 m) to kontenerowiec, który został zwodowany pod stoczniowym numerem budowy 3264 w połowie lutego br. i jest jeszcze w stoczni HD Hyundai Heavy Industries Co Ltd w Ulsan, ale wkrótce, w tym miesiącu oczywiście, ma być przekazany armatorowi.
Statek ma ładowność 15 264 TEU (kontenerów "statecznościowych" 10 245 TEU) i gniazda dla 1000 kontenerów chłodzonych. Jednośrubowy kontenerowiec wyposażony jest w napęd główny o mocy MCR 46 360 kW (63 031 KM) pozwalający na osiąganie prędkości eksploatacyjnej 22,00 węzłów i maksymalnej 23,20 węzła.
Kontenerowiec MSC Virginia (nr IMO 9908059; GT 138 121; nośność 153 616 t; długość całkowita 335,00 m, szerokość konstrukcyjna 51,00 m, zanurzenie 17,022 m, wysokość boczna 27,00 m) został wprowadzony do eksploatacji niespełna rok temu – pod koniec czerwca 2022 r. Zbudowała go stocznia Jiangsu Yangzi Xinfu Shipbuilding Co Ltd w Jingjiang pod symbolem budowy YZJ2020-1294.
Charakteryzuje się ładownością 14 428 TEU (kontenerów "statecznościowych" 9430) i dysponuje gniazdami dla 1852 kontenerów chłodzonych).
Oba statki mają kontenery składowane w 20 rzędach po szerokości pokładu.
Jednośrubowy napęd MSC Virginia na paliwo gazowe składowane w postaci skroplonej - LNG o mocy MCR 42 560 kW (57 865 KM) zapewnia prędkość eksploatacyjną 22,00 węzły, przy której statek zużywa ok. 142 tony paliwa na dobę.
PBS; rel (MSC)
Fot.; rys.: MSC