Żegluga

Siem Ship Management jest jedną z głównych spółek norwesko-brytyjskiej grupy Siem Shipping. Jej najważniejszy oddział zlokalizowany jest w Polsce, w Gdyni i zajmuje się całkowitym zarządem techniczno-eksploatacyjnym statków handlowych rożnego typu, w tym niedawno wybudowanym, ultra nowoczesnym promem pasażersko-samochodowym Honfleur z napędem LNG, który zmienił ostatnio nazwę na Rusadir.

Zarząd SSM Poland z wielką dumą potwierdził zakończenie realizacji tego trudnego projektu pod względem technicznym i logistycznym oraz podpisaniu umowy o współpracy z hiszpańskim armatorem Balearia.

Rusadir to pierwszy prom pasażersko-samochodowy pod „skrzydłami” Siem Ship Management. Nic więc dziwnego, że budził wiele emocji. Zainteresowanie przyciągnął jeszcze przed wpłynięciem do Gdyni, z uwagi na innowacje techniczne zastosowane na tym statku oraz bardzo nowoczesne rozwiązania związane z ochroną środowiska morskiego.

Przypomnę, że budowa promu rozpoczęła się w niemieckiej stoczni Flensburger Schiffbau-Gesellschaft mbH & Co. KG (FSG). Co warto dodać, częściowo wyposażone bloki nadbudówki na prom dostarczyły polskie stocznie Marine Projects Ltd. Sp. z o.o. i Holm Construction Ltd. Sp. z o.o. z Gdańska. Na przełomie 2021 zdecydowano o doposażeniu oraz dokończeniu jego budowy przez norweską stocznię Fosen Yard w Rissa koło Trondheim.

Ro-Pax Rusadir ma 187 m długości, 31 m szerokości, 6,6 m zanurzenia, 42 500 tonażu pojemnościowego brutto, 6080 t nośności, 1680 miejsc dla pasażerów i 261 kabin – włączając w to kabiny klasy LUX oraz VIP. Może przetransportować 550 samochodów osobowych, a długość linii ładunkowej wynosi 2600 m.

Statek jest bardzo nowoczesną i w pełni ekologiczną jednostką pływającą, o czym świadczyć może między innymi rodzaj jego napędu. Jest to de facto hybryda, czyli napęd jego śrub okrętowych stanowią silniki elektryczne, które są napędzane prądem elektrycznym generowanym przez agregaty prądotwórcze zasilane zarówno paliwem konwencjonalnym, jak i przede wszystkim gazem ziemnym LNG tzw. dual-fuel engines.

Od grudnia 2021 roku prom formalnie jest własnością Siem Shipping Inc. W połowie 2022 roku statek opuścił stocznię Fosen Yard i przypłynął do Gdyni w celu kontynuacji wyposażania przestrzeni pasażerskiej, sklepowej, kinowej, restauracyjnej obejmującej pokłady 8 i 9, włączając w to również przestrzenie komunikacyjne. Podczas tych prac wykorzystano najwyżej klasy materiały i technologie. Prace wykonywano przy udziale zarówno zagranicznych kontrahentów, jak i naszych rodzimych podwykonawców, doświadczonych w tego rodzaju usługach. Cel wysokiej jakości wykonania, jak i wysokiego standardu użytkowania osiągnięto w 100 proc., zgodnie z filozofią firmy, która jest znana z tego, że zawsze stawia na jakość, zadowolenie i pełną satysfakcję swoich klientów.

Prowadzono jednocześnie pewne prace techniczne i certyfikacyjne mające na celu uzyskanie pełnej zgodności z zasadami bezpiecznej żeglugi na statkach pasażerskich. Statek wypłynął w swój dziewiczy rejs do Hiszpanii w sobotę, 25 marca.

Innowacyjne promy to „duma, chluba i potęga”

Siem Ship Management, jeszcze pod poprzednią nazwą STAR Reefers Poland (zmiana nazwy firmy nastąpiła w lipcu 2015 roku) zasłynęła głównie ze swojej nowoczesnej floty chłodnicowców, czyli statków do przewozu ładunku chłodzonego. Do tej pory pod jej zarządem jest jeszcze kilkanaście tego typu jednostek. Pływają między innymi w długoletnim czarterze Africa Express Line, która z plantacji znajdujących się w Afryce transportuje głównie banany. Warto zaznaczyć, że około 20 procent tych owoców trafia na rynek europejski i są one sprowadzane właśnie przez statki SSM Poland.

Poza wspomnianymi chłodniowcami, firma zarządza statkami typu Ro-Ro: Leevsten i Liekut, które zbudowane zostały we wspomnianej już, niemieckiej stoczni FSG i dostarczone w 2019 roku. Leevsten operuje na Morzu Śródziemnym pomiędzy portami w Tunezji, Włoch i Francji, z kolei Liekut został wyczarterowany i pływa pomiędzy Australią i Tasmanią.

Samochodowce – obecnie jest ich aż sześć - to następny typ statków pod zarządem technicznym SSM Poland z Gdyni i jak zaznaczają przedstawiciele firmy, to „duma, chluba i potęga”. Dwa z nich: SIEM Confucius i SIEM Aristotle są pierwszymi na świecie statkami, tak dużymi i napędzanymi gazem ziemnym, eksploatowanymi w żegludze oceanicznej. Na swoich pokładach mogą przetransportować ponad 8 tysięcy samochodów.

Inną ciekawą jednostką jest SIEM Cicero, na którym to zostały wykonane pokłady z innowacyjnego tworzywa sztucznego tak, aby odciążyć górną część statku i poprawić jego stabilność. Zaoszczędzono dzięki temu około 600 ton stali.

Ma to ponadto znaczący wpływ na prędkość jednostki i zużycie paliwa, co wpisuje się w „zieloną” strategię SIEM Ship Management. Było to pierwsze rozwiązanie tego typu na świecie na tak dużą skalę, za co statek i firma otrzymała nagrodę JEC Innovation Award 2018. Warto podkreślić, że w tym roku do floty dołączył także samochodowiec SIEM Copernicus. Firma w najbliższych latach planuje zakup i budowę kolejnych. Z uwagi jednak na plany biznesowe, nie zdradza konkretnie, jakie będą to statki i kiedy konkretnie wejdą pod zarząd gdyńskiego oddziału.

Siem Ship Management zajmuje się kompletną obsługą statków handlowych, co oznacza pełną obsługę techniczną, włączając w to zaopatrzenie statków, zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi oraz zatrudnianie załóg. Za te działania odpowiedzialne są poszczególne departamenty gdyńskiej firmy. Jak dodają przedstawiciele kierownictwa firmy - wszyscy pracownicy pionu technicznego oraz działu jakości i bezpieczeństwa wywodzą się z floty pływając na stanowiskach oficerskich, co świadczy o ich świadomości i wiedzy shippingowej.

Jeśli chodzi o nasze załogi na statkach to większość z nich jest związana z nami od wielu lat. Wielu kapitanów współpracuje z nami od kadeta. Ludzie do nas chętnie wracają, mają świadomość tego, że całą firmę traktujemy jak nasz wspólny biznes rodzinny, w którym podstawą jest zaufanie i współpraca – informuje Siem Ship Management.

Głównie są to Polacy, Ukraińcy i Rosjanie.

Zadziwiającym jest fakt, wobec obecnej sytuacji geopolitycznej, że nie ma ani jednego statku, który jest obsadzony wyłącznie jedną lub drugą grupą narodowościową, są to załogi mieszane, pracujące ze sobą wiele lat. Każdy pracownik, bez względu na narodowość, otrzymał pełne wsparcie i zrozumienie.

Z dbałością o środowisko naturalne

Od wielu lat jesteśmy certyfikowani m.in. ISO 14001 oraz ISO 50001, czyli międzynarodowymi standardami stosowanymi w zarządzaniu ochroną środowiska. Oprócz tego należymy do międzynarodowych związków, towarzystw i organizacji promujących strategię zrównoważonego rozwoju. Wspieramy odpowiedzialne zarządzanie zasobami i spełniamy wymagania międzynarodowych norm środowiskowych. Dbałość o środowisko naturalne i promowanie tych strategii jest jednym z naszych nadrzędnych celów. Współpraca z innymi organizacjami, wzajemne korzystanie ze wspólnych zasobów wiedzy i doświadczeń niewątpliwie zwielokrotnia efekty tych działań – informuje szefostwo Siem Ship Management.

Dlatego też jest między innymi członkiem North American Marine Environment Protection Association (NAMEPA), amerykańskiej organizacji promującej ochronę środowiska morskiego, promowanie praktyk zrównoważonego przemysłu oraz edukację marynarzy, studentów i całego społeczeństwa w zakresie strategii ochrony globalnych zasobów oceanów, jezior i rzek.

Certyfikat NAMEPA jest najwyższym osiągnięciem w dziedzinie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju w USA. Do grupy należą cenione towarzystwa klasyfikacyjne, amerykańskie uniwersytety, a także amerykańska straż graniczna.

Podjęliśmy i nadal podejmujemy najwyższe wyzwania dotyczące ochrony środowiska – w tej dziedzinie jesteśmy liderami.

Zero tolerancji dla alkoholu

Siem Ship Management jako pierwsza firma shippingowa na świecie wyposażyła całą swoją flotę w pełni zintegrowane systemy monitorowania i kontroli trzeźwości „k-NOX” firmy NOXCorp. Urządzenie zapewnia bardzo precyzyjne pomiary każdej osoby wchodzącej na statek co gwarantuje, że wszelkie czynności, prace konserwacyjne, załadunki, wyładunki na statku, są wykonane z poszanowaniem wszelkich procedur bezpieczeństwa oraz polityki firmy.

Zastosowanie tego urządzenia nie wynika z naszej nieufności do naszych pracowników, staramy się jedynie zapobiegać incydentom, które zwłaszcza w obecnej sytuacji, o ile zaistnieją, mogą mieć groźne konsekwencje. Istotą zastosowania tego rozwiązania, jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa załogi, statku czy też bezpiecznego przewozu ładunku, zgodnie z oczekiwaniem firm czarterujących i ochroną środowiska – podkreślają w SSM Poland z Gdyni.

Urządzenie wykonuje test trzeźwości, który dodatkowo weryfikowany jest zdjęciem osoby testowanej, co umożliwia podwójne sprawdzenie przez personel w przypadku jakichkolwiek wątpliwości. Urządzenie monitoruje, czy osoby wykonują testy w przewidzianym dla statku oknie czasowym w reżimie co 12 lub 24 godziny, a następnie synchronizuje wszystkie wyniki ze zdalną aplikacją w chmurze, po czym system automatycznie raportuje do superintendentów i pozostałych osób odpowiedzialnych za zarządzanie poszczególnymi statkami.

Niewątpliwie system wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo załogi. Po ponad trzech latach od wdrożenia systemu, stwierdzamy że była to jak najbardziej słuszna decyzja. Warto wspomnieć, ze zalety systemu zostały zauważone przez firmy ubezpieczeniowe, jak również przez inspektorów USCG, PSC lub Flagi podczas audytów lub jakichkolwiek inspekcji. Nasze załogi uznały ten wyjątkowy system za „must have”, przede wszystkim dla własnego bezpieczeństwa, bezpieczeństwa kolegów, statku, ładunku i środowiska – informuje Siem Ship Management.

Agnieszka Latarska

O nowoczesnym testerze trzeźwości pisaliśmy już na łamach miesięcznika Polska na Morzu (Nr 11/2021).

Artykuł z 53. numeru miesięcznika POLSKA NA MORZU dostępnego w punktach Empik i Salonikach Prasowych, w centrach handlowych i na dworcach. Wejdź na www.polskanamorzu.pl i zamów prenumeratę.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter