W piątek (27 stycznia) wczesnym popołudniem do portu wewnętrznego w Gdańsku wszedł statek amerykańskiego armatora znany z wielokrotnych przewozów uzbrojenia na zlecenie armii lub rządu USA, w tym dla Ukrainy. Przybył bezpośrednio (bez zawinięć do innych portów po drodze) z Pakistanu.
Nie wiadomo, co statek dostarczył z Pakistanu do Polski (w jednym z biuletynów z danymi ze źródeł brokerskich wskazano project cargo, czyli ładunki inwestycyjne). Znana jest jednak jego historia dość częstego udziału w przerzutach sprzętu armii amerykańskiej czy dostawach uzbrojenia.
Nie jest to ten sam statek, któremu (wymieniając go z nazwy - BBC Vesuvius) media (najpierw w Indiach) przypisywały niedawno rolę transportowca mającego (z wyjściem z portu pakistańskiego jeszcze w styczniu) realizować dostawę, przez gdański port, amunicji z przeznaczeniem dla Ukrainy.
Gdzie więc teraz jest BBC Vesuvius (nr IMO 9508471; GT 8255, nośność 9310 t)?... Wcześniej w styczniu odwiedził porty Hazira i Deendayal, do tego ostatniego docierając z Arabii Saudyjskiej (wyszedł 6 stycznia z portu Jubail). Ostatnio (w dniach 19-25 stycznia) BBC Vesuvius przebywał w Mumbaju (dawniej Bombaj) w zachodnich Indiach, skąd wyruszył zdecydowanie nie w kierunku Pakistanu, a do portu Krishnapatnam na wschodnim wybrzeżu Indii, gdzie dotrzeć ma ok. 30 stycznia.
Wracając do Ocean Freedom - jednostki wielozadaniowej przystosowanej do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych, przybyłej właśnie do Gdańska z Pakistanu. Zanim 27 stycznia 2023 roku trafił do polskiego portu, Ocean Freedom przebywał w porcie Karachi w Pakistanie (przy stanowisku / terminalu East Wharf, nr 3) niespełna pół doby 1 stycznia br. Po opuszczeniu pakistańskiego portu, przeszedł - 5 stycznia - przez cieśninę Bab El Mandeb, 10 stycznia przez Kanał Sueski, 19 stycznia br. przez Cieśninę Gibraltarską, a 23 stycznia pokonał cieśninę Dover.
Statek czekał na redzie portu Gdańsk od rana w piątek (27 stycznia), a gdy po godz. 14:30 rozpoczęto jego wprowadzanie z kotwicowiska do portu, towarzyszyła mu jednostka patrolowa Straży Granicznej (SG-213).
Będąc wcześniej u armatora niemieckiego, statek ten od 2011 roku należy do Zeamarine Americas LLC z USA. W tym czasie, niezależnie od zmian armatorów zarządzających czy operatorów statku, niejednokrotnie pojawiał się w relacjach mediów mówiących o jego udziale w dostawach uzbrojenia oraz sprzętu wojskowego wojsk amerykańskich w ramach relokacji albo z okazji udziału w ćwiczeniach wojskowych.
Dla przykładu w październiku 2019 r. Ocean Freedom dostarczył do portu Odessa, z przeznaczeniem dla Marynarki Wojennej Ukrainy, dwa byłe okręty patrolowe US Coast Guard (amerykańskiej Straży Wybrzeża) klasy 'Island' (nazwane Sloviansk i Starobilsk). We wrześniu 2020 roku statek przewoził sprzęt amerykańskiego wojska z Niemiec do Gruzji na ćwiczenia Noble Partner. Rozładunek nastąpił w porcie Poti.
W sierpniu 2021 roku statek ten dostarczył do portu Corpus Christi w Teksasie ładunek US TransCom / Military Surface Deployment and Distribution Command - SDDC w postaci sprzętu wojskowego załadowanego z greckim porcie Alexandroupoli, a używanego w Europie w ramach misji Atlantic Resolve. W lipcu 2022 roku statek był w Bremerhaven (w dniach 15-16 lipca), gdzie - jak donosiły niemieckie media, m.in. morskie 'Hansa' i 'THB - Täglicher Hafenbericht' - rozładowano z niego uzbrojenie, w tym amunicję. Statek przybył z Jacksonville, gdzie cumował przy nabrzeżu Blount Island Terminal (29 lipca-1 sierpnia). Media spekulowały, że przynajmniej część z tej dostawy mogła być przeznaczona dla Ukrainy.
Wielozadaniowy statek przystosowany do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych (typu MPP-HL / heavylift box-hold MPP tweendecker) wyposażony jest w dwa żurawie pokładowe o unosie po 400 ton (mogące operować w tandemie) i jeden 80-tonowy. Statek charakteryzuje się nośnością 14 360 t i ładownością kontenerów 1093 TEU.
Przypomnijmy, że wcześniej w styczniu pojawiły się w mediach doniesienia o planowanym transporcie 146 kontenerów (niektóre media mówiły wcześniej o 159 pojemnikach) amunicji od producenta - Pakistan Ordnance Factories, przez porty Karachi w Pakistanie i Gdańsk, z przeznaczeniem dla Ukrainy. Wskazywano nazwę statku BBC Vesuvius, który miał dostarczyć, przez polski port, m.in. pociski kalibru 155 mm, ładunki miotające (propelling bag charges) M4A2, detonatory M-82 i zapalniki PDM. Ukraina, w zamian za tę dostawę, miała ponoć obiecać Pakistanowi wsparcie przy modernizacji śmigłowców Mi-17.
Niektóre media w informacjach, opublikowanych w drugim tygodniu stycznia, o wyżej opisanym transporcie amunicji twierdziły, że statek BBC Vesuvius był w tym czasie już w drodze do Polski, co nie odpowiadało stanowi faktycznemu.
Cytowane wyżej informacje o transporcie pakistańskiej amunicji dla Ukrainy opublikował 9 stycznia jako pierwszy, na swej witrynie internetowej, dziennik 'The Economic Times' z Indii. Twierdził on wtedy, że dostawa amunicji ma być ekspediowana z Karachi "w drugiej połowie stycznia".
PBS (PortalMorski.pl); z mediów
Fot.: US Ocean; ZMP Gdańsk (webcam)
Ocean Freedom - charakterystyka podstawowa
nr IMO - 9506722
państwo bandery - USA
armator (właściciel) - Zeamarine Americas LLC, USA
operator, armator zarządzający, zarząd techniczny - Seabulk Fleet Management LLC, USA
rok budowy - 2010
stocznia - Sainty Shipbuilding (Yangzhou) Corp Ltd, Yizheng JS Yard, Chiny
długość całkowita - 153,52 m
długość między pionami - 145,50 m
szerokość konstrukcyjna - 23,20 m
zanurzenie konstrukcyjne - 8,20 m
zanurzenie maksymalne - 9,10 m
wysokość boczna - 12,80
tonaż pojemnościowy brutto - 12 810
nośność - 14 359 t
wyporność - 22 995 t
ładowność kontenerów - 985 TEU (wg innego źródła 1093 TEU)
pojemność ładunkowa - 19 436 m³
moc napędu głównego - MCR 9960 kW (13 542 KM)
prędkość maksymalna - 17,5 węzła
żurawie pokładowe - 2 × 400 t DOR + 1 × 80 ton DOR
ster strumieniowy - 1 × 900 kW (1224 KM)
klasyfikacja - DNV
Part of the @MSCSealift Maritime Security Program, @usoceanllc’s U.S. flag general cargo ship Ocean Freedom transited Bosphorus towards the Black Sea en route from Rades to Constanta. (T) pic.twitter.com/AnxpPxhj6v
— Yörük Işık (@YorukIsik) August 31, 2020
Człowieku, czy Ty kończyłeś coś więcej niż podstawówkę. Przecież te zdania ciężko przeczytać. Dziwię się, że w ogóle jakaś część tego "artykułu" jest poza nawaisem.
Podejrzewam (na podstawie tego co widziałem), że autor (no chyba, że skopiował) tego "dzieła" (mowa tu o artykule) i tak nie zrozumie(bo gdyby rozumiał to tak by nie robił) co zrobił źle....
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.