Żegluga

Największe elementy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine), która będzie drążyła tunel na odcinku trasy S19 Rzeszów Południe - Babica, dotarły statkiem z portu w Santander (wyjście 30 września - red.) do portu w Hamburgu w Niemczech (wejście 3 października - red.) - poinformował w środę Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału GDDKiA.

Elementy maszyny TBM mającej służyć drążeniu tunelu pod Rzeszowem przewozi wielozadaniowy statek przystosowany do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych (ciężarowiec konwencjonalny) Amoenitas (nr IMO 9505510; rok budowy 2010; GT 11 473, nośność 9963 t) niemieckiego operatora SAL Heavy Lift GmbH (armatora Harren & Partner). Statek w polskim porcie jest pod opieką agencyjną MAG (Morska Agencja Gdynia).

Przedstawiciel Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) dodał, że na razie nie wiadomo, kiedy Amoenitas wyruszy do Szczecina - podała PAP w depeszy opublikowanej w środę ok. godz. 18:00. Jednak jak ustaliła redakcja serwisu informacyjnego PortalMorski.pl statek opuścił ok. godz. 16:00 terminal Wallmann w Hamburgu i ok. godz. 21:00 w środę, 5 października przeszedł przez śluzę Brunsbüttel wchodząc na Kanał Kiloński.

Ciężarowiec z maszyną TBM, która ma pracować w Polsce, spodziewany jest w Szczecinie przy nabrzeżu Słowackim w Terminalu Drobnica 6 października - w czwartek wieczorem lub w piątek przed południem.

Załadunek części maszyny TBM rozpoczął się w Noblejas w Hiszpanii; stamtąd największe części maszyny, czyli napęd główny i tarcza skrawająca zostały przetransportowane do portu w Santander. Stamtąd statek dotarł do Hamburga, skąd wyruszy do Szczecina. Następnie części zostaną przeniesione na specjalne barki, którymi dotrą do Opola; tam zostaną przeniesione na specjalne platformy, którymi zostaną przetransportowane do Babicy.

Natomiast mniejsze części maszyny dotrą do Polski drogą lądową.

Wszystkie elementy zostaną dostarczone na plac budowy w Babicy do końca tego roku tak, aby prace związane z drążeniem tunelu mogły rozpocząć się w 2023 roku.

Jak przypomniał Wysocki, w kwietniu tego roku rozpoczęła się budowa ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem a Babicą. "Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią. Tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy" – podał.

Technologia, know-how i sprzęt TBM, który ma zostać wykorzystany podczas budowy tego docinka zostanie dostarczony przez firmę Acciona.

Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m.

TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układał jego obudowę. Konstrukcja tunelu będzie zbudowana z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. W przypadku tunelu w Babicy na obudowę wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni, do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m sześc. betonu.

Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica realizowany jest w systemie "projektuj i buduj". Wykonawca, konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, opracował dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i aktualnie prowadzi roboty budowlane. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Zakończenie prac zaplanowano w 2026 r.

W ramach inwestycji, oprócz tunelu, powstaną też węzeł Babica, sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, dwa lądowiska dla śmigłowców. Wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem.

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę północną i południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać ma przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo ok. 169 km. (PAP)

Wojciech Huk (PAP); PBS (PortalMorski.pl

Fot.: Visit Sault Ste. Marie @ Twitter (Sault Area Convention and Visitors Bureau); GDDKiA Rzeszów @ Twitter

TBM dla tunelu na podrzeszowskiej drodze na statku Amoenitas zmierzającym do Szczecina
TBM dla tunelu na podrzeszowskiej drodze na statku Amoenitas zmierzającym do Szczecina
TBM dla tunelu na podrzeszowskiej drodze na statku Amoenitas zmierzającym do Szczecina
TBM dla tunelu na podrzeszowskiej drodze na statku Amoenitas zmierzającym do Szczecina
TBM dla tunelu na podrzeszowskiej drodze na statku Amoenitas zmierzającym do SzczecinaTBM dla tunelu na podrzeszowskiej drodze na statku Amoenitas zmierzającym do SzczecinaTBM dla tunelu na podrzeszowskiej drodze na statku Amoenitas zmierzającym do SzczecinaTBM dla tunelu na podrzeszowskiej drodze na statku Amoenitas zmierzającym do Szczecina

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9694 4.0496
EUR 4.3066 4.3936
CHF 4.5812 4.6738
GBP 5.1585 5.2627

Newsletter