We wtorek rano do Świnoujścia wszedł - żaglowiec szkolny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Zacumował przy nabrzeżu Władysława IV na wysokości Kapitanatu Portu. W środę będzie udostępniony do zwiedzania.
Dzisiaj (11 maja) statek otworzy swój pokład dla zwiedzających. Wstęp będzie bezpłatny i możliwy w godzinach 10:00-12:00 oraz 13:00-17:00.
Żaglowiec ma cumować w Świnoujściu do czwartku.
Dar Młodzieży - trzymasztowa fregata, żaglowiec szkolny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, kontynuuje tradycję dwóch słynnych poprzedników - Lwowa - żaglowca lat pionierskich, kiedy to jeszcze Tczew był siedzibą Szkoły Morskiej i Daru Pomorza - "białej fregaty", służącej szkoleniu kadr morskich dla biało-czerwonej bandery w latach 1930-1982 (obecnie statek-muzeum w Gdyni).
Dar Młodzieży jest też pierwszym żaglowcem zbudowanym w polskiej stoczni, według oryginalnego polskiego projektu, od podstaw jako żaglowa jednostka szkolna.
PBS, rel (UMG)
Fot., rys.: Uniwersytet Morski w Gdyni
Dar Młodzieży - charakterystyka podstawowa:
stocznia, projekt - Stocznia Gdańska im. Lenina
stoczniowy symbol budowy - B 95/1
wodowanie - 12.11.1981
podniesienie bandery - 4.07.1982
długość całkowita z bukszprytem - 108,815 m
długość kadłuba - 94,80 m
długość między pionami - 79,40 m
szerokość na wręgach - 14,00 m
zanurzenie maks. - 6,87 m
powierzchnia ożaglowania podstawowego - 3015 m kw.
wysokość masztów - fok 49,50 m; grot 49,50 m; krojc 46,50 m
pojemność brutto - 2255
pojemność netto - 663
wyporność - 2946 t
prędkość pod żaglami - największy dzienny przebieg - 264,7 Mm
(śr. prędkość 11.29 węzłów / maks. prędkość chwilowa: 19.5 w.)
silnik główny - Cegielski-Sulzer 8AL20/24; 2 × 750 KM (552 kW)
ster strumieniowy - VB-1100 Verhaar Omega BV - 250 kW
prędkość pod silnikiem ekonomiczna - 9 w.
prędkość pod silnikiem maksymalna - 12 w.
załoga stała - 32 osoby
praktykanci - 130+6