Próby drugiego mostu obrotowego oraz montaż wyposażenia hydrotechnicznego w śluzie są obecnie prowadzone na budowie nowej drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Nowy kanał żeglugowy ma być gotowy jeszcze w tym roku - podał w poniedziałek inwestor, Urząd Morski w Gdyni.
Jak przypomniał w komunikacie z postępu prac Urząd Morski w Gdyni, budowa przekopu Mierzei Wiślanej jest główną częścią nowej drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską. Inwestycja obejmuje realizację portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, a także kanału żeglugowego ze śluzą, jej zamknięciami oraz stanowiskami oczekiwania dla statków (z obu stron), budowę nowego układu drogowego wraz z dwoma mostami obrotowymi oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą konsorcjum firm NDI/Besix.
Jeśli chodzi o port osłonowy to w części wschodniej trwają roboty czerpalne, wykonywany jest narzut z kamienia łamanego, układanie betonowych elementów x-block plus oraz wykonywanie podłoża i warstwy wyrównawczej z betonu, a także nadbudowy. Z kolei w części zachodniej poza analogicznymi zadaniami dodatkowo zasypywana jest grodza oraz układana jest geowłóknina separacyjna - wylicza cytowany w komunikacie dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix Jacek Szymański.
W części południowej budowanego kanału właśnie zakończono montaż wyposażenia hydrotechnicznego, a w części północnej zrealizowano wszelkie roboty żelbetowe. Trwa jeszcze montaż elementów odbojowych i prace czerpalne. Już teraz gotowe są pochylnie dla zwierząt - po dwie na każdym brzegu, o szerokości 5 m i długości 22 m.
W samej śluzie, która stanowi serce tej inwestycji, trwa m.in. montaż hydrotechniki oraz wykonywane są prace zarówno przy bramie północnej, jak i południowej. To kluczowa infrastruktura – dzięki niej będzie można sobie poradzić z różnicą poziomu wody w Zatoce i w Zalewie.
Poza tym cały czas są prowadzone prace związane z budową nowego układu drogowego, dzięki któremu ruch statków nie będzie paraliżował ruchu samochodów. Pomogą w tym dwa unikatowe w skali kraju mosty obrotowe. Jeden z nich, most północny, od lata ubiegłego roku jest już w użytku. Z kolei most południowy przechodzi testy mechanizmu obrotowego.
Intensywne roboty prowadzimy także w rejonie sztucznej wyspy. Zakończyliśmy prace czerpalne związane z usuwaniem namułu z wnętrza grodzy oraz z jej zasypem. Łącznie wykonano geotubę na 33 sekcjach. Poza tym wykonano kamień hydrotechniczny na zakresie pasa technicznego na 32 sekcjach, na skarpie na 29 sekcjach oraz przekrojem docelowym na 18 sekcjach – relacjonuje Jacek Szymański, dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix.
Pogrążono już prawie wszystkie ścianki szczelne i wykonano zdecydowaną większość ściągów. Sztuczna wyspa będzie miała 181 ha. Ma być siedliskiem ptaków, które już ją polubiły.
Nieustannie wykonawcy prowadzą również prace elektryczne, teletechniczne i sanitarne. W ostatnim czasie trwał np. montaż układów przepompowni wód deszczowych w rejonie budynku kapitanatu. Testowano też nadrzędny system sterowania, integrowano system automatyki mostu północnego oraz południowego, bram śluz oraz zewnętrzne systemy instalowane na terenie przeprawy.
Generalny wykonawca, konsorcjum NDI/Besix w najbliższym czasie planuje m.in. zakończenie zasypywania grodzy i wykonanie nadbudowy na falochronie zachodnim oraz realizację podłoża i warstwy wyrównawczej na obu falochronach. Już wkrótce mają się też rozpocząć próby ruchowe bram w śluzie.
Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 kilometrów. Sam kanał żeglugowy ma mieć kilometr długości i pięć metrów głębokości.
autor: Agnieszka Libudzka