Firma Wärtsilä opracowała dedykowany system zasilania metanolem, MethanolPac. W połączeniu z niedawno wprowadzonym silnikiem Wärtsilä 32 Methanol oraz sprawdzonymi możliwościami firmy w zakresie modernizacji i integracji systemów, MethanolPac umożliwi dostarczanie systemów paliwowych i zasilania przystosowanych do metanolu statków.
Metanol jest powszechnie dostępnym paliwem, które jest neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, jeśli jest produkowane ze źródeł odnawialnych, i jest łatwiejsze w obsłudze niż wiele innych paliw alternatywnych. Jednak obecnie bardzo niewiele statków operuje na metanolu, a doświadczenie branży w zakresie integracji takich systemów jest ograniczone.
MethanolPac uspokoi właścicieli statków, którzy mogą nie wiedzieć, gdzie zwrócić się o pomoc w zaprojektowaniu systemu zasilania metanolem - powiedział Mathias Jansson, dyrektor ds. systemów zasilania gazem w Wärtsilä Marine Power. - Wärtsilä nie tylko dostarcza silnik zasilany metanolem, mamy również systemy i możliwości, aby pomóc klientom w pełnym wdrożeniu statków zasilanych tym paliwem.
MethanolPac obejmuje zarówno nisko-, jak i wysokociśnieniowe części układu zasilania paliwem, a także powiązane funkcje kontrolne i zabezpieczające. Obejmuje to wysokociśnieniowy zespół pompy paliwa metanolowego, moduł pompy niskociśnieniowej, układ zaworów paliwowych, stacje bunkrowania i oprzyrządowanie zbiornika.
MethanolPac zdobędzie swoje pierwsze referencje wraz z debiutującą instalacją silnika Wärtsilä 32 Methanol na statku instalacyjnym turbin wiatrowych budowanym dla Van Oord - holenderskiego usługodawcy w zakresie pogłębiarstwa i budownictwa wodnego, inżynierii morskiej, offshore oil & gas oraz offshore wind.
Nowo opracowany silnik Wärtsilä 32 Methanol łączy znaną od dawna technologię metanolowego wtrysku paliwa - opracowaną po raz pierwszy dla adaptowanych (przebudowanych) silników Wärtsilä Z40 na pokładzie statku Stena Germanica w 2015 roku - z najnowocześniejszymi systemami sterowania i automatyki uznanej platformy Wärtsilä 32.
Stena Germanica, prom typu ro-pax obsługujący linię Göteborg - Kilonia, to pierwszy statek na świecie napędzany nowoczesnym, ekologicznym paliwem - metanolem. Przebudowa jednostki miała miejsce w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA.
Od marca 2015 roku silniki 240-metrowego promu Stena Germanica są zasilane metanolem jako paliwem głównym oraz MGO (Marine Gas Oil) - wykorzystywanym dodatkowo. Metodę adaptacji silników do nowego paliwa opracowały wówczas firmy Wärtsilä oraz Stena Teknik (firma z grupy Stena Sphere, do której należy też koncern promowy Stena Line). Przy projekcie tym ściśle współpracowały Methanex, Stena Line, Wärtsilä oraz porty w Göteborgu i w Kilonii. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską i przeprowadzany pod nadzorem Lloyd's Register.
Przebudowę promu wielokrotnie nagradzano. Armator Stena Line odebrał już m.in. nagrodę "Armator roku" wręczoną podczas konferencji Green Ship Technology (GST) w Kopenhadze, Eco Award wręczoną na Ferry Shipping Conference oraz laur dla statku, który został przyznany w czasie European Marine Engineering Conference and Awards.
Wtrysk metanolu może być również zastosowany w ponad 5000 konwencjonalnie zasilanych silników Wärtsilä 32 będących w eksploatacji. MethanolPac oznacza, że taka modernizacja może być radykalnie uproszczona, gdyż jeden dostawca dostarcza zarówno silnik, jak i układ zasilania paliwem.
Dla wielu segmentów statków, Wärtsilä 32 Methanol i MethanolPac są jednymi z pierwszych komercyjnie dostępnych technologii wykorzystania metanolu jako paliwa. Wärtsilä 32 Methanol może być stosowany jako silnik główny lub generator pomocniczy w szerokiej gamie typów statków, od jednostek pomocniczych na pełnym morzu do dalekomorskich statków handlowych.
Wärtsilä intensywnie inwestuje w badania i rozwój, aby zapewnić operatorom statków technologie niezbędne do stosowania nowych paliw, gdy tylko staną się one dostępne. Wärtsilä opracuje koncepcję silnika zasilanego amoniakiem do 2023 r., a koncepcję wodorową do 2025 r.
rel (Wärtsilä)