Niemal rok po tym, jak kontenerowiec ULCV Ever Given zablokował Kanał Sueski, inny statek, którego operatorem jest tajwański Evergreen, osiadł na mieliźnie - tym razem w zatoce Chesapeake w drodze do Norfolk w stanie Wirginia.
Statek o długości ok. 334 metrów Ever Forward utknął w drodze z Baltimore w niedzielę wieczorem. Zarząd Portu Maryland przekazał w oświadczeniu, że unieruchomiony statek "nie będzie przeszkadzał innym statkom w drodze do Baltimore". Zobowiązano jednak statki przepływające torem wodnym, z którego zszedł Ever Forward, do ruchu jednokierunkowego w tym rejonie (tzn. statki nie mogą się mijać w pobliżu uwięzionego kontenerowca) i ze zredukowaną prędkością.
Sytuację monitoruje także Straż Przybrzeżna Stanów Zjednoczonych (US Coast Guard), która przekazała, że przeprowadzi kontrole co cztery godziny, by zapewnić bezpieczeństwo załodze i ekosystemowi morskiemu.
Nurkowie wynajęci przez Evergreen otrzymali zlecenie sprawdzenia statku pod kątem ewentualnych uszkodzeń. Wszczęto również dochodzenie w sprawie przyczyny wejścia statku na mieliznę.
Przypomnijmy, że 23 marca 2021 roku 400-metrowy kontenerowiec Ever Given osiadł na mieliźnie częścią dziobową i rufą i utknął w Kanale Sueskim na sześć dni. Zamknięcie tego ważnego szlaku morskiego wpłynęło na światowe ceny ropy i transportu morskiego. Ever Given zablokował ponad 400 statków i zakłócił ruch na jednej z najważniejszych morskich dróg handlowych na świecie. Przez Kanał Sueski przepływa rocznie, według różnych źródeł, od 10 do 15 proc. światowego handlu.
W przeciwieństwie do Ever Given, który należał do armatora japońskiego, a przez Evergreen był tylko czarterowany, Ever Forward (nr IMO 9850551; rok budowy 2020; GT 117 340, nośność 127 076, wyporność 165 491 t, masa statku pustego - 38 415 t; ładowność - 12 118 TEU, ładowność kontenerów "statecznościowych" (@ 14 t) - 8500 TEU; długość całkowita - 333,96 m, szerokość konstrukcyjna - 48,40 m, zanurzenie - 16,40 m, wysokość boczna 26,80 m) należy do Evergreen Marine Corporation, która jest także jego operatorem i armatorem zarządzającym.
PBS
Fot.: US Coast Guard; Mapy: John Scott-Railton / Twitter