Podczas rejsu na linii z greckiego portu Igumenitsa w regionie Epir-Macedonia Zachodnia nad Morzem Jońskim do Brindisi we Włoszech na statku wiozącym 288 osób (w tym 51 załogi) wybuchł pożar - poinformowała w piątek grecka policja portowa.
Statek, na którym doszło do pożaru pływa pod włoską banderą. Na pokładzie znajdowało się 237 pasażerów i 51 członkami załogi.
Nikt nie ucierpiał - wynika ze wstępnych doniesień. Kapitan Euroferry Olympia poprosił pasażerów o opuszczenie statku. Wszyscy zostali ewakuowani - podaje część mediów.
Jednak niektóre media, jeszcze w południe czy wczesnym popołudniem w piątek, informowały, że nie jest znana definitywna liczba zaginionych, a dwóch kierowców ciężarówek jest wciąż uwięzionych na pokładzie promu.
Trzy łodzie patrolowe i trzy holowniki straży przybrzeżnej zostały wysłane na miejsce zdarzenia - dowiedziała się agencja AFP od naocznych świadków.
Około 14:00 w piątek na statku wciąż trwał pożar i słychać było z jego pokładów niewielkie eksplozje.
Incydent miał miejsce u północnych wybrzeży greckiej wyspy Korfu, pomiędzy Grecją a Albanią. Przyczyna pożaru nie jest jeszcze znana, a śledztwo zostało wszczęte - podała grecka straż przybrzeżna.
Według części źródeł rozległy pożar statku rozpoczał się od pożaru ciężarówki na pokładzie nr 3.
Sądząc po rozpowszechnianych w mediach zdjęciach można przypuszczać, że pożar był bardzo rozległy i mógł dokonać poważnych uszkodzeń czy zniszczeń nie tylko wyposażenia, ale nawet konstrukcji statku. W związku z jego relatywnie zaawansowanym wiekiem istnieje spore prawdopodobieństwo, że remont promu nie będzie opłacalny i statek zostanie uznany przez armatora i ubezpieczycieli za "constructive total loss" i trafi na złom.
Euroferry Olympia (nr IMO 9010175; GT 33 588; nośność 11 682 t; długość całkowita 183,08 m, szerokość 28,70 m, zanurzenie 6,80 m, wysokość boczna 8,90 m; pas ładunkowy ro-ro 3380 m), to prom typu ro-pax z wysoką klasą lodową, zbudowany w 1995 roku w Stoczni Gdańskiej SA (pod stoczniowym numerem budowy B501/03) jako Transeuropa dla armatora fińskiego Finnlines. Przez większość życia eksploatowany był w Europie Północnej, w tym na Bałtyku. Pod koniec 2013 roku został przejęty, wraz z armatorem, przez obecnego właściciela - grupę Grimaldi i przeniesiony na Morze Śródziemne, gdzie najpierw go przebudowano, a potem, w 2014 roku, wprowadzono na linię Ravenna - Igoumenitsa - Patras.
Fot.: Ra Boe / Wikipedia / Creative Commons CC-by-sa-3.0 de; Hellenic Coast Guard