Żegluga

Japoński armator NYK i norweska grupa żeglugowa Knutsen Group utworzyły spółkę joint venture w celu komercyjnego rozwoju działalności w zakresie transportu morskiego i magazynowania skroplonego CO2 na całym świecie z wykorzystaniem opracowanej przez Knutsen technologii PCO2®, która umożliwia transport skroplonego CO2 w temperaturze otoczenia.

System jest oparty na składowaniu skroplonego gazu w wielkich cylindrycznych ciśnieniowych butlach gazowych, ułożonych na stałe w ładowniach statku (w poprzek kadłuba). Koncepcja ta stanowi rozwinięcie rozwiązania PNG (gazu ziemnego utrzymywanego pod ciśnieniem - pressurized natural gas) opracowanego przez Knutsena już ponad 20 lat temu.

System zbiorników (przechowywania CO2) o nazwie PCO2® jest skalowalny i pozwala na przewóz dużych ilości CO2 na jednym statku.

NYK i Knutsen Group, obejmą po 50 procent udziałów w nowej spółce, która została nazwana Knutsen NYK Carbon Carriers AS (KNCC). KNCC będzie również budować i eksploatować zbiorniki nisko- i średniociśnieniowe w oparciu o inne technologie.

Jak twierdzą partnerzy w nowej spółce - wychwytywanie, wykorzystywanie i składowanie dwutlenku węgla (CCUS) jest skuteczną i niezbędną koncepcją dla osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. W tym łańcuchu wartości zbiornikowce do przewozu skroplonego CO2 odgrywają zasadniczą rolę w transporcie dwutlenku węgla do miejsc jego składowania i/lub utylizacji. Oczekuje się, że w przyszłości zapotrzebowanie na gazowce do przewozu skroplonego CO2 będzie szybko rosło.

Grupa Knutsen i NYK mają innowacyjne podejście do wykorzystania i dalszego rozwoju nowych technologii, aby sprostać przyszłości neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla - czytamy w oficjalnym komunikacie Knutsena, nota bene będącego partnerem żeglugowym polskiego importera LNG - PGNiG, który będzie czarterował (według obecnej wiedzy - co najmniej cztery) gazowce LNG, zamówione i budowane już w stoczni południowo-koreańskiej.

Stanowiąc część tej samej grupy, co wiodący na świecie operator tankowców wahadłowych (shuttle tankers) poprzez Knutsen NYK Offshore Tankers (KNOT), KNCC ma mieć możliwość zapewnienia klientom unikalnych kompetencji w zakresie zaawansowanego transportu, w tym załadunku i rozładunku skroplonego CO2 na lądzie i na morzu.

Poprzez KNCC dwaj armatorzy połączą rozległą wiedzę w zakresie eksploatacji i zarządzania statkami, dla szybkiego wypracowania i zaiferowania rozwiązań nie tylko małych i średnich statków, ale także w zakresie eksploatacji dużych statków do przewozu skroplonego CO2.

Svein Steimler, prezes i dyrektor generalny NYK Group Europe Ltd. oraz Trygve Seglem, właściciel i prezes Knutsen Group, będą pełnić funkcję przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady dyrektorów KNCC. Anders Lepsøe został mianowany dyrektorem generalnym firmy. Posiada on szerokie międzynarodowe doświadczenie biznesowe w przemyśle naftowym i gazowym, finansowym i żeglugowym.

Svein Steimler skomentował: "Utworzenie KNCC umożliwia NYK oferowanie transportu morskiego skroplonego CO2, co jest ważnym kamieniem milowym dla osiągnięcia celów określonych w Porozumieniu Paryskim i jest zgodne ze strategią i zielonym planem biznesowym NYK".

Trygve Seglem powiedział: "Cieszymy się, że udało nam się opracować rozwiązanie, które jest kluczowe dla osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych. Połączenie technologii PCO2® z naszymi najwyższej klasy kompetencjami i doświadczeniem w zakresie operacji offshore pozwala nam zaoferować obecnym i nowym klientom bezpieczny i regularny transport morski skroplonego CO2".

rel (Knutsen)

Rys.: Knutsen 

Gazowiec do przewozu skroplonego CO2 w zbiornikach ciśnieniowych
Łańcuch wartości wychwytywania, transportu i składowania CO2
Gazowiec do przewozu skroplonego CO2 w zbiornikach ciśnieniowychŁańcuch wartości wychwytywania, transportu i składowania CO2

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter