Armator American Roll-On Roll-Off Carrier (ARC) przetransportował sprzęt 1. Brygady z 1. Dywizji Piechoty (1st ID) na statku ro-ro Endurance z Beaumont w Teksasie do Gdańska, w związku z udziałem tej jednostki w operacji Atlantic Resolve wraz z sojusznikami NATO.
Poinformował o tym przewoźnik w oficjalnym komunikacie opublikowanym 26 sierpnia 2021, choć statek ten przebywał w Gdańsku dość dawno - przez 37 godzin w dniach 5 i 6 lipca br. (statek jest już z powrotem w USA, zdążył zawinąć do portu Corpus Christi, a obecnie jest w Galveston).
Transport składał się z ponad sześciuset pojazdów. Dywizja 1st ID stacjonuje w Ft. Riley, w stanie Kansas i jest najstarszą, nieprzerwanie służącą dywizją w armii amerykańskiej (od momentu jej utworzenia w 1917 roku podczas I wojny światowej).
Brian Jones, starszy dyrektor generalny ARC na Europę, Bliski Wschód i Afrykę, powiedział:
"Oprócz zapewnienia transportu oceanicznego na Endurance, to przemieszczenie jest naszym pierwszym przedsięwzięciem w charakterze głównego wykonawca kontraktu od Dowództwa Transportu USA (U.S. Transportation Command) na usługi sztauerskie i powiązane usługi terminalowe w Gdańsku (Stevedoring and Related Terminal Services Contract - S&RTS).
Po tygodniach planowania z lokalnym partnerem ARC - BLG Logistics, przedstawicielami Transportowego Dowództwa Rozmieszczenia i Dystrybucji (Surface Deployment and Distribution Command - SDDC) 838. Batalionu oraz Portu Gdańsk, amerykańskiemu armatorowi udało się – jak zapewnia w swoim komunikacie - wykonać rozładunek znacznie przed planowanym terminem."
Endurance (tonaż pojemnościowy brutto 72 708, nośność 48 988 t) jest jednym ze statków o największych możliwościach w globalnej flocie w swoim rodzaju i jedną z pięciu jednostek ARC zdolnych do przewożenia samolotów pionowego startu i lądowania (VTOL) V-22 Osprey i innych statków powierrznych w konfiguracji wojskowego przerzutu morskiego.
Z rampą rufową o dopuszczalnym obciążeniu roboczym do 230 ton i z wysokością międzypokładzia nad pokładem głównym wynoszącą 6,25 m oraz 24 364 m² użytecznej dla celów militarnych powierzchni, Endurance jest idealnym statkiem do obsługi całych brygad.
Poza czysto komercyjnym wykorzystaniem floty, ARC świadczy usługi na rzecz rządu USA, w tym globalne usługi logistyczne i spedycyjne. ARC i jej amerykańskie oddziały są właścicielami i zarządcami największej floty ro-ro (roll-on roll-off) pływającej pod amerykańską banderą.
Obejmuje to świadczenie usług przewozowych, spedycyjnych i intermodalnych w oparciu o statki ro-ro, należących do firmy zarejestrowanej w USA (będące własnością amerykańską), zarządzane z USA, zarejestrowane pod banderą amerykańską i z amerykańskimi załogami, zgodnie z wymaganiami Departamentu Obrony, innych departamentów i agencji rządu USA oraz klientów komercyjnych.
ARC z dumą podkreśla swoje szerokie zaangażowanie w usługi dla różnych agend rządu USA i swoje amerykańskie zakorzenienie, jednak nie jest to armator należący do kapitału amerykańskiego. Jest własnością armatorów z europejskich państw nordyckich - Norwegii i Szwecji. Należy, łącznie, do grup Wilhelmsen i Wallenius (według innego źródła ARC jest częścią grupy Wilh. Wilhelmsen, razem z Wallenius Wilhelmsen Logistics, EUKOR I United European Car Carriers).
Również zdecydowana większość floty ARC to statki wcześniej zatrudnione we flotach armatorów Wilhelmsen i Wallenius oraz ich wspólnych przedsięwzięć lub spółek zależnych.
Sam Endurance pływał od wprowadzenia do eksploatacji w 1996 roku do 2010 jako Taronga najpierw w barwach Wilship z grupy Wilhelmsen, potem - Wallenius Wilhelmsen Logistics.
Statek ro-ro Endurance był w Polsce już kilka razy - po raz pierwszy w 2017 roku. Niejeden z pozostałych statków ARC zatrzymywał się w Polsce na nieco dłużej niż tylko doba czy dwie operacji przeładunkowych. Remontowane były one bowiem w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA.
rel (ARC); PBS (PortalMorski.pl)
Fot.: ARC; 1st Infantry Division / Facebook