Po ponad trzech miesiącach od głośnego incydentu w Kanale Sueskim, kontenerowiec Ever Given o pojemności 20 000 TEU opuści ten szlak wodny. Władze kanału i właściciele statku doszli do porozumienia w sprawie odszkodowania i jednostka zostanie zwolniona z „aresztu”.
Aktualizacja, 7 lipca:
Kontenerowiec Ever Given opuścił pozycję, w której był zakotwiczony przez ponad trzy miesiące.
Ever Given 23 marca br. utknął w jednonitkowym odcinku południowej części Kanału Sueskiego. Przez sześć dni ruch w jednym z najbardziej uczęszczanych szlaków globalnego handlu morskiego był zablokowany. Gdy statek w końcu ściągnięto z mielizny, trafił do „aresztu” z 25 marynarzami na pokładzie w wyniku sporu o należne odszkodowanie.
Początkowo Zarząd Kanału Sueskiego domagał się odszkodowania o wartości 916 mln dolarów. Później roszczenie zredukowano do 550 mln dolarów z zastrzeżeniem, że 200 mln dolarów zostanie wypłacone z góry, a pozostała kwota w formie listów gwarancyjnych.
Ostateczne szczegóły dotyczące uzgodnionej kwoty nie zostały ujawnione. Pieniądze mają pokryć koszty poniesione w związku z akcją ratowniczą, a także straty wynikające z zablokowania kanału.
Czytaj także:
SCA poinformowało, że w środę w mieście Ismailia odbędzie się podpisanie umowy, po której statek będzie mógł opuścić Wielkie Jezioro Gorzkie (jezioro położone pomiędzy północną i południową częścią Kanału Sueskiego).
Kontenerowiec pływający pod panamską banderą jest własnością japońskiej firmy Shoei Kisen Kaisha i był czarterowany przez tajwańską Evergreen Marine Corporation.
AL, z mediów