Pogłębia się kryzys związany z podmianami załóg, który nęka branżę morską od ponad półtora roku - wynika z danych dziesięciu największych, światowych armatorów, na które powołuje się portal MarineLink.
Liczba marynarzy przebywających na statkach po wygaśnięciu kontraktu wzrosła w ostatnim miesiącu z 7,2 % do 8,8 %, a liczba marynarzy przebywających na statkach ponad 11 miesięcy bez urlopu wzrosła z 0,4 % do 1 % - wynika z najnowszego miesięcznego wskaźnika Neptune Declaration Crew Change Indicator. To tzw. Deklaracja Neptuna, która zobowiązuje przemysł morski do działania mającego na celu zakończenie kryzysu związanego ze zmianami załogi. Została podpisana przez ponad 300 liderów branży morskiej i praw człowieka.
Najnowsze dane wskazują, że kryzys związany z podmianami załóg jest daleki od zakończenia. Ważne jest, aby wszystkie zainteresowane strony współpracowały ze sobą w celu wywiązania się z naszej wspólnej odpowiedzialności za ochronę marynarzy i zapewnienie im bezpiecznego powrotu do domu - Kasper Søgaard, szef działu badań Global Maritime Forum.
Potrzebujemy od rządów czegoś więcej niż gołosłownych deklaracji, potrzebujemy konkretnych działań, które pozwolą na przeprowadzanie zmian załogi w bezpieczny sposób – dodał Stephen Cotton, sekretarz generalny International Transport Workers’ Federation.
Neptune Declaration Crew Change Indicator opiera się na zbiorczych danych od dziesięciu przodujących zarządców statków: Anglo-Eastern, Bernhard Schulte, Columbia Shipmanagement, Fleet Management (FLEET), OSM, Synergy Marine, Thome, V. Group, Wallem i Wilhelmsen Ship Management, które łącznie zakontraktowanych na statkach mają około 90 000 marynarzy.
W uzupełnieniu do przedstawionych danych armatorzy podkreślili kilka kluczowych wydarzeń, które wpłynęły na zmiany w wymianach załóg w ciągu ostatniego miesiąca. Stwierdzili, że utrzymujące się wysokie wskaźniki infekcji i wynikające z nich krajowe blokady nadal stanowią wyzwanie dla zmian załogi i powodują zakłócenia w jej przemieszczaniu się.
Ograniczenia w podróżowaniu nadal uniemożliwiają marynarzom powrót do domu, a wiele lotów zostało odwołanych. W szczególności, zmniejszenie liczby codziennych lotów na Filipiny, jak również zakaz podróżowania ogłoszony przez rząd Filipin dla marynarzy podróżujących ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Omanu, Nepalu, Bangladeszu, Sri Lanki, Pakistanu.
Ponadto, przodujące kraje pochodzenia załóg statków morskich nadal mają niski wskaźnik szczepień, a marynarze nadal mają ograniczony dostęp do szczepionek.
Marynarze odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu funkcjonowania globalnych łańcuchów dostaw, dostarczając niezbędną opiekę zdrowotną, artykuły spożywcze, produkty konsumenckie i komponenty do produkcji. Bez nich 80% naszych koszyków z zakupami byłoby pustych. Wszyscy jesteśmy winni rozwiązaniu kryzysu związanego ze zmianą załóg już teraz - powiedział Jeremy Nixon, CEO, ONE.
AL, na podst. MarineLink