Kanał Panamski zwiększył maksymalną, dopuszczalną długość dla statków przepływających przez śluzę neo-panamax do 370,33 m z 367,28 m. To oznacza, że 96,8 proc. światowej floty kontenerowców może teraz przepływać przez kanał.
Zmianę wprowadzono na przypadającą w tym miesiącu piątą rocznicę otwarcia nowych śluz. Zapewni ona większą elastyczność liniom żeglugowym w podejmowaniu decyzji dotyczących budowy statków o większej pojemności, a ponadto, jak informuje Zarząd Kanału, wpłynie na poziom emisji dwutlenku węgla. Krótsza trasa ograniczy zużycie paliwa.
Seria próbnych rejsów należącego do Evergreen 369-metrowego statku Triton o pojemnośc 14 424 TEU potwierdziła bezpieczeństwo zwiększenia długości całkowitej. Od tego czasu inne statki o podobnej wielkości z powodzeniem ukończyły podróż.
Władze ogłosiły również, że obecnie Kanał Panamski oferuje 15,24 m zanurzenia, czyli najwyższy dozwolony poziom na tej drodze wodnej.
AL, z mediów