Poprawa bezpieczeństwa żeglugi, usprawnienie funkcjonowania systemu ochrony żeglugi i portów oraz umożliwienie budowy przez administrację morską portu do obsługi morskich farm wiatrowych to m.in. cele projektu ustawy, nad którym pracuje resort infrastruktury.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw wpisano do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, a jego planowane przyjęcie przez rząd to drugi kwartał tego roku.
Według informacji podanych w Wykazie, projekt przygotowano w związku z raportem przedstawionym przez Zespół ds. analizy przyczyn zatrzymań statków o polskiej przynależności oraz opracowania planu działań naprawczych oraz zaleceniami kierowanymi przez Państwową Komisję Badania Wypadków Morskich.
Zespół został powołany w związku z kolejnymi zatrzymaniami statków pod polską banderą, jakie miały miejsce w 2019 r., i spadkiem Polski z białej na szarą listę Memorandum Paryskiego, klasyfikującą działalność państw bandery. Chodzi o to, że państwo, które dwa lata z rzędu zostanie sklasyfikowane na szarej liście Memorandum Paryskiego, musi przedstawić Komisji Europejskiej sprawozdanie zawierające analizę głównych przyczyn zaistniałej sytuacji i informację o podjętych działaniach.
Jak podano, głównym celem proponowanych zmian jest: "poprawa bezpieczeństwa żeglugi, zwiększenie efektywności działań administracji morskiej w imieniu państwa bandery, udoskonalenie narzędzi formalnoprawnych w obszarze sprawowania nadzoru nad czynnościami uznanych organizacji upoważnionych do działania w imieniu państwa bandery, uproszczenie i zaktualizowanie ram prawnych w zakresie dopełniania formalności sprawozdawczych z wykorzystaniem Krajowego Pojedynczego Punktu Kontaktowego przez statki wchodzące do i wychodzące z portów morskich, usprawnienie funkcjonowania systemu ochrony żeglugi i portów, umożliwienie budowy przez administrację morską portu do obsługi morskich farm wiatrowych".
autorka: Małgorzata Werner-Woś