Żegluga

Tydzień temu, w poniedziałek, 12 kwietnia 2021 r., w stoczni Chengxi Shipyard Co., Ltd. w Jiangyin, tradycyjnym paleniem blach zainaugurowano budowę statku zamówionego przez Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe - Chipolbrok.

Podczas uroczystości Maciej Łępicki, dyrektor zarządzający Chipolbrok i Lu Ziyou, prezes stoczni Chengxi, wygłosili mowy, w których wyrazili swoje wzajemne uznanie oraz ocenili projekt jako bardzo ważny dla stoczni i Chipolbroku. Wśród gości na uroczystości obecni byli przedstawiciele CP, stoczni, PRS, DNV (statek budowany jest pod nadzorem PRS w systemie "dual class" - podwójnej klady PRS i DNV), firmy leasingowej i biura projektowego.

Najwyraźniej fizyczną budowę rozpoczęto pierwszym cięciem blach od nominalnie trzeciej jednostki z serii - o stoczniowym numerze budowy CX0698 (nr IMO 9931563).
Pozostałe noszą symbole budowy: CX0696 (nr IMO 9930909), CX0697 (nr IMO 9931551) i CX0699 (nr IMO 9930911).

Są to ciężarowce konwencjonalne, inaczej - statki wielozadaniowe przystosowane do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych (heavy-lift multi-purpose vessel, HL MPP).
Każda jednostka z tej serii charakteryzuje się nośnością 62 000 ton i otrzymać ma klasę PRS *KM DRY CARGO SHIP ACC (942) HC/E CG IWS AUT ECO REC ECO BWM).

Armator zamówił łącznie cztery takie statki wielozadaniowe, zdolne do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych, a także kontenerów.

Według bazy danych światowej floty i zamówień stoczniowych IHS Markit - terminy przekazania poszczególnych statków przedstawiają się następująco: CX0696 - grudzień 2021; CX0697 - marzec 2022, CX0698 - sierpień 2022 i CX0699 - listopad 2022, jednak przynajmniej część z nich może być zrewidowana. PRS podaje termin przekazania jednostek budowanych pod nadzorem tej instytucji klasyfikacyjnych, jako "przewidziany na koniec 2022 roku".

Nadzór ze strony PRS prowadzony jest przez Centralę w Gdańsku w zakresie rozpatrywania i zatwierdzania dokumentacji klasyfikacyjnej oraz przez zespół inspektorów z placówki PRS w Szanghaju w zakresie nadzoru nad budową jednostek oraz nadzoru nad produkcją wykonanych w Chinach materiałów i wyposażenia.

Dla stoczni Chengxi to pierwsze zamówienie na wielozadaniowe statki przeznaczone do przewozu specjalnych, ciężkich i wielkogabarytowych ładunków. Budowała ona dotąd głównie masowce.

Siłownia każdego z nowych statków przystosowana będzie do spełniania wymogów poziomu III (Tier III) oczyszczania spalin dzięki zastosowaniu wysokociśnieniowego systemu katalizatorów (HPSCR).

Należy podkreślić, że nowe statki będą się zasadniczo różniły od eksploatowanych ostatnio przez Chipolbrok. Będą bardziej podobne do masowców szeroko-lukowych / masowców-pakietowców / open-hatch vessels.

Będą miały krótkie ładownie, przez co obiekty naprawdę wielkogabarytowe będą mogły być przewożone tylko na pokładzie. Znacznie mniejsze będą na nowych statkach możliwości załadunku obiektów bardzo ciężkich. Dostępne żurawie pokładowe będą mogły podnosić (w tandemie, o ile w ogóle będzie to możliwe) ładunki o masie co najwyżej 300 t. Każdy ze statków ma być wyposażony w dwa żurawie pokładowe o unosie po 80 ton i dwa - 150-tonowe.

Tymczasem na dużej części dotychczas eksploatowanej floty Chipolbroku dostępne są żurawie o unosie pozwalającym przenosić (przy pracy w tandemie) obiekty o masie do 700 lub 640 ton.
Wygląda na to, że nowe statki chińsko-polskiego armatora nastawione są bardziej na ładunki break-bulk (półmasowe), a nawet masowe, a nieco mniejszym stopniu, niż istniejąca flota, na ładunki inwestycyjne, ciężkie i wielkogabarytowe.

Statki o nośności 62 000 t będą największymi we flocie Chipolbroku i w historii tego przedsiębiorstwa żeglugowego.

Z chwilą przekazania do eksploatacji staną się także trzecim pod względem wielkości typoszeregiem statków wśród polskich armatorów. Wyprzedzać je będą jedynie masowce klasy panamax / kamsarmax budowy chińskiej i japońskiej należące do Polskiej Żeglugi Morskiej (ok. 80-82 tys. ton nośności).

Więcej o spodziewanej postaci konstrukcyjnej nowych statków Chipolbroku - w naszym materiale z kwietnia zeszłego roku:

Koszt jednego statku z nowej serii szacowany jest przez nieoficjalne źródła i obserwatorów rynku na ok. 30 mln USD.

Według niektórych źródeł seria czterech nowych statków została zamówiona w maju ubiegłego roku. Z kolei IHS Markit podaje - jako formalną datę zakontraktowania jednostki, na którą właśnie cięto pierwsze blachy - luty 2021 roku (co może oznaczać, że w lutym nastąpiło uprawomocnienie wcześniej podpisanego kontraktu).

Chipolbrok, z siedzibą główną w Szanghaju, został założony przez rządy PRL i ChRL w 1951 roku i rozpoczął działalność eksploatując cztery statki. Ostatni raz spółka joint-venture zamówiła nowe statki osiem lat temu, kiedy to zleciła stoczni Yangzijiang Shipbuilding budowę czterech statków o nośności po 37 000 t.

PBS, rel (PRS)

Fot.: PRS

Statki dla Chipolbrok ze stoczni Chengxi - charakterystyka podstawowa:
państwo bandery - Liberia
armator (właściciel), operator, armator zarządzający - Chinese-Polish Joint Stock (Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe) - Chipolbrok, Chiny (z oddziałem w Polsce)
stocznia - Chengxi Shipyard Co Ltd, Jiangyin JS Yard
długość całkowita - 199,90 m
długość między pionami - 196,50 m
szerokość konstrukcyjna - 32,26 m
zanurzenie - 13,50 m
wysokość boczna - 19,30 m
nośność - 62 000 t
wyporność - 75 241 t
masa statku pustego - 13 241 t
pojemność ładunkowa (ziarno) - 74 820 m³
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 2168,00 m³
tonaż pojemnościowy brutto - 40 300
tonaż pojemnościowy netto - 19 500
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 23 920
napęd główny - jednośrubowy, śruba o stałym skoku
moc napędu głównego - MCR 8000 kW (10 877 KM)
silnik napędu głównego - 1 × MAN-B&W 6G50ME-C9-HPSCR, 2-suwowy, rzędowy, 6-cylindrowy; 500 × 2500 mm (średnica cylindra × skok tłoka); MCR 8000 kW (10 877 KM); produkcja - Hudong Heavy Machinery Co Ltd, Chiny
silniki pomocnicze (silniki zespołów prądotwórczych) - 3 × MAN 6L23/30H, 4-suwowe, 6-cylindrowe; 225 × 300 mm (średnica cylindra × skok tłoka); MCR 852 kW
prądnice (w zespołach prądotwórczych) - 3 × 820 kW, a.c.
żurawie pokładowe - 2 × 80 ton DOR + 2 × 150 ton DOR
liczba ładowni - 9
klasyfikacja - PRS, DNV
notacja klasy (PRS) - *KM DRY CARGO SHIP ACC (942) HC/E CG IWS AUT ECO REC ECO BWM).

Pierwsze cięcie blach na nowy statek Chipolbroku
Pierwsze cięcie blach na nowy statek Chipolbroku
Pierwsze cięcie blach na nowy statek Chipolbroku
Pierwsze cięcie blach na nowy statek Chipolbroku
1 1 1 1
+1 Nic z tego nie wyjdzie
Potwierdziło się to, co pisałem przy drugim podejściu. Nikt nie jest i nie będzie zainteresowany Świnoujściem, ponieważ nie da się zbudować dobrze prosperującego terminala bez rozwiniętego zaplecza kolejowo-drogowego. Logistycy doskonale wiedzą, że brak możliwości sprawnego dowozu i wywozu kontenerów skazuje ten pomysł na niepowodzenie.
22 styczeń 2021 : 21:44 P. | Zgłoś
-3 tory
że niby tory do Świnoujścia nie dochodzą?
24 styczeń 2021 : 10:22 Masz | Zgłoś
+3 Proszę się rozejrzeć
I porównać przepustowość linii kolejowej do Świnoujścia z przepustowością tych do Gdańska i Gdyni. Ponadto przydałoby się również zbadać możliwości uruchomienia stałych połączeń kolejowych ze Świnoujściem. Nieodległy terminal w Szczecinie nie ma żadnych. Co najwyżej spedytorzy organizują transport kolejowy na własną rękę i to jest dramat.
24 styczeń 2021 : 12:11 P. | Zgłoś
+6 Jak najdalej
Jak najdalej niech się trzymają z floating gardensu stettin od morskiego Świnoujścia !! W tej dużej wiosce potrafią tylko niszczyć . Zamknęli wszystkie zakłady u siebie .Ostatnio zniszczyli piękną Morską Stocznię Remontową w Świnoujściu , która zawsze generowała zyski i płaciła podatki dla państwa , dopóki w 2012 roku łapy bankruta ze stettin floating gardensy zaczęły proces niszczenia dorobku kilku pokoleń świnoujskich stoczniowców . W grudniu i w tym roku politolog PiS wywozi cały nowoczesny sprzęt , wypracowany przez pracowników Świnoujścia , do stettin gryfia ! Gdzie jest państwo ? Dlaczego państwo samo się wyniszcza ? Czyżbyśmy czekali już na zaborców , którzy wprowadzą ordnung ?
25 styczeń 2021 : 10:34 stoczniowiec | Zgłoś
+3 właśnie, postawiłeś pytanie ...
gdzie jest państwo? otóż państwo masz w swojej stoczni, państwo masz w Gryfii. To nie Floating Gardens was zaorał, ale państwo, desygnując takich, a nie innych namiestników do zarządzania państwowym majątkiem. To, że państwo zaorało tą waszą manufakturkę (spójrz realnie, to tylko mała manufakturka, ot aka wyrośnięta stacja serwisowa jak Polmozbytowskie za komuny), a nie znacząca cokolwiek stocznia, to w sumie drobiazg. Zobacz, co państwo zrobiło np. z ST3 w Szczecinie, z nowoczesną wypasioną firmą. I to przy szumnych deklaracjach o energetyce wiatrowej.
25 styczeń 2021 : 13:59 gxc | Zgłoś
-5 ST3 to byl szwindel
ST3 to byla inwestycja niemiecka, dlaczego sie wycofali i kiedy? I dlaczego panstwo ma doplacac do nierentownych firm? Po zrobieniu ilus tam wiez Niemcy sie zwineli i pojechali do siebie, a caly syf po sobie zostawili panstwu. To jest w ogole typowe w Polsce> wszyscy pluja na firmy panstwowe, na wlasne panstwo, oddadza za psi grosz Niemcowi teren (no wlasnie) a potem jak Niemiec sie zwinie i zostawi po sobie zgliszcza, to ci sami krzycza "rzad ma wszystkie narzedzia, zeby to naprawic" Nie ma - nie ma przede wszystkim inteligentnych obywateli. Ma skorumpowana i zepsuta do szpiku kosci grupe ludzi, ktorzy wszystko torepduja, nauczeni latami transformacji, ze ile nakradna, to ich.
25 styczeń 2021 : 18:32 Dziaders | Zgłoś
+3 znowu zabierasz głos w sprawie, o której
nie masz zielonego pojęcia. To nie był żaden szwindel, tylko inters oparty o rachunek zakładający stałość dotacji do "zielonej energii". Nie była to "inwestycja niemiecka", ale mieszana z przewagą Polskiej (51%) Z chwilą obniżenia dopłat przez rząd Niemiec, wielu klientów zainteresowanych energetyka wiatrową zrezygnowało z planowanych inwestycji. Tym samym wypadł ze składu właścicielskiego niemiecki inwestor, a całość przejął Mars (ten sam, który jest właścicielem Gryfii, SPP, i jeszcze kilku innych stoczni na wschodnim wybrzeżu) O polskich planach budowy farm wiatrowych na Bałtyku, więc logiczne było utrzymanie firmy niezbędnej do realizacji tego typu planów. Jak widać, politycy dalej biją propagandową pianę, a o farmach wiatrowych na Bałtyku, będzie mówilo pewnie wtedy, gdy Niemcy sprzedadzą nam złom z likwidowanych farm na Morzu Północnym ....
25 styczeń 2021 : 21:12 gxc | Zgłoś
-5 Powiem ci w sekrecie, ze te rury moga wyspawac stocznie w Trojmiescie
No i co ty czlowieku mowisz? Kiedy zamknieto St3? Rok temu i to po kilku latach nic nie robienia. Wczesnie zrobili iles wiez dla UK, na farme otwarta w 2018 roku, czyli od ponad 2 lat nie maja pracy. energetyka wiatrowa dopiero w Polsce rusza, trudno powiedziec kiedy zaczna spawac kolejne wieze jesli jeszcze nie ma projektow. Powiedzmy za 2-3 lata. I ty chcesz zeby panstwo polskie utrzymywalo jakas bande darmozjadow w Szczecinie przez piec lat placic im pensje bo "za 5 lat beda wiatraki"? NIKT NORMALNY TAK NIE ROBI. Sorry. Jak firmy nie maja pracy, przez pol roku, czy rok, to bankrutuja. Tak jest wszedzie na swiecie. ale swiete krowy ze Szczecina musza miec garnuszek panstwa i huzia cala Polska niech sie na nich zrzuca. Prom zbudujcie najpierw. Takie rury tak naprawde bez problemu wyprodukuje sie w Trojmiescie, gdzie sa kompetencje wyzsze niz wymagane do spawania takich rur. To sa w sumie proste konstrukcje i to powtarzalne, seryjne.
26 styczeń 2021 : 18:58 Dziaders | Zgłoś
-3 I to byl szwindel
Na jakich warunkach dostali Niemcy tereny po stoczni, Polacy to byl tani outsourcing, zeby zachod tanio produkowal wieze wiatrakowe - jak im sie biznes troche popsul, to oczywiscie panstwo polskie musialo ten badziew przejac. To tez jest szwindel. Jesli nie oplaca sie czegos robic, to sie to zamyka, jesli niemiecki inwestor wypadl, bo sie doplaty skonczyly, to czemu polski rzad ma do tego doplacac? Klasyczny szwindel. Poczytaj sobie tez w sieci jak tam ludzie pracowali, bo jest troche na ten temat. Jedna wielka sciema.
26 styczeń 2021 : 19:01 Dziaders | Zgłoś
+7 to co piszesz, to kolejny kamyczek
do ogródka władzy. Przecież w całość zamieszana jest Skarb Państwa (przez ARP i powołane przez Agencję fundusze inwestycyjne takie jak Silesia, Mars i wiele innych) wsadzający swojaków (ignorantów) na intratne posadki. Tak było za czasów PO, tak jest i obecnie. Gdzie tu, k... , ta dobra zmiana???
26 styczeń 2021 : 19:22 gxc | Zgłoś
+4 Polska
To ukochany kraj , umilowany kraj , ukochane miasta I wioski etc...
25 styczeń 2021 : 12:51 Chopek Roztropek | Zgłoś
+4 Rozwój
O rozwoju Świnoujście wypowiada się zarząd portów a nie włodarze miasta? Świnoujście to kresowe miasteczko (37 tys mieszkańców), mające atuty w postaci kilku kilometrów pięknych plaż, czystej i najcieplejszej na Baĺtyku wody w zatoce, dostępu do zalewu szczecińskiego i rozlewiska Świny, unikalnej przyrody, bazy turystyczno-wczasowej na wyskim poziomie itd. Porównywanie tego maĺego miasta do Kopenhagi jest wielkim nieporozumieniem i to nie tylko z uwagi na różnice w ich wielkosci. Port w Kopenhadze jest portem komunalnym !!! (wspólny zarząd z Malmo) a miasto Świnoujście ma 0,18% udziałów w portowej spółce (resztę ma państwo). ZMPSiŚ może więc na swoim terenie robić co chce i jak pokazuje historia ma gdzieś to co życzą sobie mieszkańcy. Zrównoważony rozwój Świnoujścia widziany z przeszĺo 100 km ze Szczecina to raczej megalomański odlot, mający niewiele z realimi, ale potwierdzający prawdę, że w Polsce rządzą deweloperzy.!!!
25 styczeń 2021 : 14:42 Andy | Zgłoś
-5 Ty bys chcial, zeby o rozwoju Portow decydowali wlodarze miast?
Co najmniej dziwne masz oczekiwanie. Czyli np jak ja bede chcial zrobic zgodnie z przepisami powiedzmy zaklad fryzjerski, firme przewozowa, budowlana to w danej gminie czy miescie taki prezydent czy wojt moze mi powiedziec "nie ty nie bedziesz tu mial zakladu fryzjerskiego, bo my mamy inna wizje rozwoju". To sie nazywa uklad mafijny. Ten facet mowi o rozwoju portu i tylko portu, za ktory odpowiada. On nie mowi o rynku, chodnikach i parkach w miescie. On mowi o tym czym zarzadza. Jak mowi "Nasza wizja Świnoujścia" to on mowi o porcie i tylko porcie. Wizja portu w Swinoujsciu. Przeczytaj jeszcze raz. A potem dodaje, ze chce symbiozy z miastem, to chyba dobrze? Czepiasz sie i to glupio.
27 styczeń 2021 : 07:46 Tlumacz gugiel | Zgłoś
+3 Miasto
Nie rozumiesz jednej rzeczy, że każde miasto, każda gmina posiada Plan przestrzennego zagospodarowania, który po przyjęciu go przez radę miasta/gminy staje się prawem miejscowym. Plan powstaje latami i jest kompromisem wielu inicjatyw. Musi być przestrzegany przez wszystkie podmioty prowadzące działalność na danym obszarze. Nie po raz pierwszy mamy taką sytuację, że zarząd portu mający tereny w obrębie miasta ale będące własnością skarbu państwa, ma gdzieś ustalenia planu, w którego powstaniu brał aktywny udział. To prowadzi do urbanistycznego bałaganu. Tego typu problemy nie istnieją w Szczecinie, Gdyni czy Gdańsku. Są tylko w Świnoujściu, którego portem zarządzają prezesi ze Szczecina.
27 styczeń 2021 : 12:17 Stef | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7393 3.8149
EUR 4.2357 4.3213
CHF 4.5363 4.6279
GBP 4.9198 5.0192