To już pewne, że transport morski, jest aktualnie jedną z najpewniejszych i wiodących usług w zakresie handlu światowego. Jako ciekawostkę warto podać, że już 6 lat temu, przewóz ładunków drogą morską przekroczył liczbę 10 miliardów ton. W praktyce oznacza to mniej więcej tyle, że w ten sposób przemieszcza się nawet 81% produktów wytwórczych świata.
Globalizacja, czyli otwarcie granic dla transportu morskiego pozwoliło na transport rozmaitych produktów w różnej ilości i o rozmaitych gabarytach. Nic dziwnego, ze corocznie ze spedycji morskiej korzysta coraz więcej branż, tym bardziej, że umożliwia on realizację zleceń międzykontynentalnych oraz wewnątrzkontynentalnych. Bardzo duży procent klientów wybiera ten wariant ze względu na ogromne zalety przewozu ładunków drogą wodną. Przede wszystkim transport morski to zdecydowanie najbardziej ekonomiczny z wszystkich możliwości wybór.
Rozróżnia się cztery rodzaje transportu morskiego (ze względu na transportowane ładunki):
• transport kontenerowy (FCL) – przewóz towarów w zapieczętowanych kontenerach,
• transport drobnicowy (LCL) – przewóz towarów zapakowanych w mniejsze jednostki (pudła, worki, palety),
• transport konwencjonalny – przewóz dużych ilości towarów lub wielkich maszyn,
• transport RO-RO – przewóz pojazdów i maszyn poruszających się na własnych kołach.
Handel morski – najlepsza droga przewozu produktów pochodzących z sektora rolno-spożywczego
Wzmożony rozwój technologii magazynowo-transportowej będącej istotną częścią transportu morskiego sprawił, że aktualnie trudno znaleźć produkty rolno-spożywcze, które byłyby przewożone w inny, niż wspomniany sposób.
Atutem takiego transportu jest spore ułatwienie załadunku i szybkość realizacji zlecenia. Wytwórcy towarów zwracają jedynie uwagę na nieco wyższy koszt takiej usługi wówczas, gdy konieczne jest przewożenie produktów w specjalistycznych warunkach. Wynajem kontenerów chłodniczych może być droższe, ale wciąż konieczne do przewozu lodów, mleka, czy owoców. Nie zmienia to faktu, że te wszystkie wspomniane towary dystrybuowane są właśnie na morzach i oceanach, pokonując rekordowe liczby kilometrów.
Jak wskazują specjaliści, to transport właśnie tych produktów jest szczególnie trudny i kłopotliwy ze względów logistycznych. Wymaga bowiem nie tylko konieczności dostosowania narzędzi dystrybucji, czasu, ale przede wszystkim posiadania wysoko wyspecjalizowanego i specjalnie skonstruowanego przewozu lub specyficznych warunków do spełnienia. Środki transportu muszą zatem zapewnić szczególną czystość towaru, bezpieczeństwo biologiczne lub właściwą temperaturę.
Pamiętajmy, że to od prawidłowych warunków przewozu wyżej wymienionych produktów zależy nie tylko ich późniejsza jakość, ale zdrowie konsumentów, do których trafią. Nawet transport morski takich produktów musi się odbyć możliwie szybko i profesjonalnie. Co ciekawe, inne wytyczne będą dotyczyć towarów świeżych, suchych, mrożonych, sypkich, roślinnych, zwierzęcych, ciekłych i itp. Każda z tych grup wymaga innych warunków przewozu.
Transport żywności, a czas – trudne wyzwanie, z którym należy się zmierzyć
Czas to bardzo trudne zagadnienie dla każdej gałęzi transportu. I dla floty morskiej stanowi niekiedy spore wyzwanie. To szczególnie ważne, biorąc pod uwagę wspomnianą wyżej żywność i jej zdecydowanie za krótkie terminy przydatności do spożycia. Tutaj liczy się możliwie krótki czas dostawy do odbiorcy docelowego.
Na błędy nie można sobie pozwolić. Utrata lub spadek wartości całego załadunku mogłaby wpłynąć bardzo niekorzystnie zarówno na zarobek wytwórcy, jak i opłacalność floty. A biorąc pod uwagę, że transport wodny z dalekich krajów np. z Chin może trwać do dwóch miesięcy to wyzwanie utrzymania sprecyzowanych terminów jest jeszcze trudniejsze.
Czas nie jest zatem sprzymierzeńcem floty morskiej, co nie oznacza, że wyklucza go z bycia czołowym przedstawicielem w dziedzinie światowej dostawy towarów. Wiele z dostaw nie wyklucza bowiem dłuższego okresu oczekiwania, a przewóz z dedykowanych do tego kontenerach tylko ułatwia podjęcie słusznej decyzji o dostawach tanich i skutecznych zarazem.
Kiedy na pewno warto zdecydować się na statek zamiast nowocześniejszych samolotów czy elastyczniejszych samochodów?
Właściwie w coraz szerszym zakresie usług przewozowych, transport morski wygrywa z innymi środkami. Szczególnie zalecany jest wszędzie tam, gdzie dostęp do portów jest łatwy, a statki oferują atrakcyjne oferty.
Zauważalnym plusem tego rozwiązania jest również korzystna cena dotycząca szczególnie sporej ilości towarów. Finalnie są to zwykle oferty dużo korzystniejsze niż te, które można spotkać w lotnictwie.
Najlepszym przykładem bardzo korzystnych ofert cenowych jest import towarów z Chin. Pochodzące stamtąd artykuły są bardzo tanie, a przy niskich kosztach transportu, po nałożeniu marży i opłaceniu cła, dalej powinny być atrakcyjne cenowo. To spore wyzwanie, ale jak widać po występującym trendzie, możliwe do zrealizowania.
Im więcej przewożonych towarów, tym cena jest atrakcyjniejsza. Nic dziwnego, że coraz więcej dostawców chce z tego korzystać.
Flota morska – gdy trzeba przewieźć dużo towaru
Nie ma wątpliwości, że statki charakteryzuje bardzo wysoka ładowność. Jeden kontenerowiec może zmieścić nawet 20 tysięcy kontenerów wypełnionych towarami. Do tej pory, żaden z innych współczesnych środków transportu nie pokonał swojego morskiego rywala. Tak duża liczba towarów przewiezionych jednocześnie, wpływa najkorzystniej na cenę towaru i powoduje, że jest ona niska.
To jednak nie jedyny atut, na który najczęściej zwraca się uwagę. Bo szczególnie istotne jest tutaj także zapewnienie bezpieczeństwa ładunku. Statkiem możemy przewieźć towar o najróżniejszych zastosowaniach, masie czy kształcie. Nie ma też większych przeciwwskazań do transportu przedmiotów zaliczanych do niebezpiecznych czy wymagających specjalistycznych warunków. Co prawda można tutaj skorzystać z transportu lądowego, czy powietrznego. Ale żaden z nich nie zapewnia ani takiej ładowności, ani skuteczności i bezpieczeństwa.
Dlaczego flota morska zyskuje na popularności?
Przede wszystkim dlatego, że wciąż się rozwija, a spore zróżnicowanie dostępnych modeli statków, umożliwia transport dowolnego towaru. Co ważne, na terminy dostawy towarów nie ma tu wpływu ani zmienność warunków atmosferycznych, ani daleki zasięg, czy trudne do pokonania odległości.
Flota morska to wreszcie także stosunkowo sporadyczna wypadkowość skutkująca zniszczeniem lub zagubieniem towaru.
Transport morski jest bardzo cenionym sposobem przewożenia towarów wielkogabarytowych, a wielu przetwórców uważa go za tani, bezpieczny i pewny.
Pekaes – doświadczona firma spedycyjna
Aby skorzystać w pełni z usług tego co oferuje flota morska konieczna jest współpraca wyłącznie z doświadczonymi firmami spedycyjnymi. Jedną z takich firm jest chociażby przedsiębiorstwo Pekaes, które oferuje swoim klientom kompleksowe rozwiązania spedycyjne.
Spedycja Morska (kontenerowa) obejmuje tu transport morski do 222 krajów świata, różnego rodzaju kontenerami: uniwersalne drobnicowe, paletowe, poszerzane, open top, platformowe, chłodnicze i zbiornikowe.
Dla wielu osób pojęcia z zakresu floty morskiej to dość trudne zagadnienia, w których nie muszą się czuć fachowcami. To dlatego Pekaes zapewnia również doradztwo w zakresie doboru odpowiednich kontenerów, którymi przetransportuje określony towar.
Firma zapewnia:
• organizację transportu całokontenerowego (FCL), drobnicowego (LCL), ładunków niekonwencjonalnych, ponadgabarytowych i niebezpiecznych,
• realizację zleceń pakietowych, obejmujących kompleksową obsługę spedycyjno-transportową przesyłek morskich w systemie door-door, jak również zlecenia dotyczące poszczególnych faz cyklu dostaw,
• wsparcie biznesowe, profesjonalne doradztwo spedycyjne, bieżący monitoring dostaw,
• pełną obsługę celną w Biurach Spedycji Morskiej w Gdyni i Szczecinie oraz aranżację ubezpieczeń morskich.