Na Mierzei Wiślanej, pomiędzy Kątami Rybackimi, a Krynicą Morską trwają prace przy budowie kanału żeglugowego, który połączy Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Budowa kanału o długości około 1 km to jeden z etapów inwestycji, która docelowo ma połączyć port w Elblągu z Zatoką Gdańską.
Całkowita długość planowanej drogi wodnej, na którą składa się także tor wodny przez Zalew Wiślany oraz wzdłuż rzeki Elbląg to niemal 23 km. Sam przekop docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 metrów, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości.
Etap I realizowanej na Mierzei Wiślanej inwestycji obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, budowę nowego układu drogowego z obrotowymi mostami o konstrukcji stalowej, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą oraz budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym.
Aktualnie w rejonie Zatoki Gdańskiej trwają prace przy budowie falochronów. Wykonywany jest port osłonowy, czyli falochron zachodni i wschodni. W części północnej i południowej wykonywane są roboty ziemne i pogrążane są kolejne ścianki, w miejscu wykonywanej śluzy powstaje szczelna przesłona. Rozpoczęły się także prace przy budowie mostów obrotowych zapewniających ciągłość ruchu wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 501. Pierwsze elementy konstrukcji stalowej ustroju nośnego mostu powinny w październiku trafić na plac budowy. Na terenie inwestycji powstaje także budynek bosmanatu. Po stronie powstającej na Zalewie Wiślanym sztucznej wyspy pogrążane są kolejne stalowe ścianki szczelne, które wyznaczają jej przyszły kształt.
10 września br. zostały otwarte oferty złożone w ramach postepowania przetargowego pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – Część II”, którą ogłosił Urząd Morski w Gdyni, inwestor całego przedsięwzięcia. Ta część inwestycji będzie obejmowała przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku o długości ok. 10,4 km i szerokości toru mierzoną w dnie na rzece 60 m i 40 m w rejonie Nowakowa w zakresie obudowy brzegów oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo (w odległości około 650 m w kierunku południowym od istniejącego mostu pontonowego).
W ramach inwestycji, na którą Urząd Morski zamierza przeznaczyć ponad 687,5 mln zł powstanie także odcinek drogi powiatowej wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Elbląg z ciągiem pieszo-rowerowym, chodnikiem i poboczem gruntowym jak również dróg dojazdowych do obsługi nieruchomości wraz z poboczem gruntowym o łącznej długości około 1,55 km.
W trzecim etapie budowy kanału żeglugowego pogłębiony zostanie tor wodny na Zalewie Wiślanym.
Fot. Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL, Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL
Jego ojciec prowadzil rozbijacka i awanturnicza polityke wobec Solidarnosci a dzis wielu jego bylych wspolpracownikow jest zaangazowanymi lobbystami na rzecz handlu z Rosja.
W sumie tym przekopem robimy prezent stronie rosyjskiej za grube miliardy.
Krasicki napisal kiedys fraszke ktora konczyla sie tak "Polak tak przed jak i po szkodzie glupi" .Co dedykuje co bardziej kumatym .
Co ma Stalin do tej inwestycji? Człowieku puknij się w głowę. Może zaboli.
Nie na tym to polega. Widzisz..taki "Jorge " mimo że to typowy rusek niech pisze to za co mu Putin płaci.
To ze "Andy" ma podobne zdanie w sprawie rozwoju tego regionu jak Jorge - jego opinia . Napisałem - rozwoju gospodarczego...bo wypociny Jorge jako płatnego kacapa mają całkowicie inny cel ...ha ha ha
POżyteczni idioci - to krajowy wyrób.
Jeżeli nie znasz historii powstania tego stwierdzenia i tego co za sobą niosą...znaczyło by że z historią u Ciebie krucho. Znaczyło by że umiesz tylko czytać i pisać.
Pozdrawiam
Flisacy będą mogli spławiać swoje tratwy Dunajcem i dalej przez Przekop Mierzei Wiślanej. Chyba taki właśnie jest zamysł tej wiekopomnej inwestycji. Znaczenia gospodarczego tu jakoś nie widać.
Pozdrowienia dla wszystkich zaangażowanych w te bzdurę. Mam tylko nadzieję, że zostaniecie rozliczeni.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.