Francuski armator CMA CGM poinformował o uzyskaniu kredytu w wysokości 1,05 miliarda euro (1,14 mld dolarów), który w 70. procentach jest gwarantowany przez państwo.
Grupa CMA CGM z Marsylii to prywatny, czwarty na świecie armator kontenerowy, kontrolowany przez rodzinę założycieli - Saade, posiadający ponad 500 statków o łącznej pojemności 2,7 mln TEU.
Kredytu udzieliło konsorcjum trzech banków – BNP Paribas, Societe Generale oraz HSBC France. Finansowanie to jest częścią systemu kredytów gwarantowanych przez państwo, ustanowionego pod koniec marca br. w odpowiedzi na pandemię Covid-19. Termin spłaty kredytu wynosi jeden rok, z możliwością przedłużenia do pięciu lat.
"Chciałbym podziękować władzom francuskim za tak skuteczne i szybkie wprowadzenie tego systemu. Ten kredyt pokazuje również zaufanie naszych partnerów bankowych do modelu biznesowego i strategii Grupy CMA CGM" - napisał w oświadczeniu jej prezes i dyrektor generalny Rodolphe Saade.
Jak dalej wyjaśnił, CMA CGM potrzebuje tych pieniędzy, aby wzmocnić płynność gotówkową "w celu stawienia czoła niepewności w gospodarce światowej, wynikającej z kryzysu Covid-19 oraz ograniczeń transportu w dużej liczbie krajów".
"Nasza grupa przewiduje spowolnienie działalności w najbliższym czasie, z szacowanym spadkiem wolumenów rynkowych o 10 procent w pierwszej połowie 2020 r. w porównaniu z pierwszą połową 2019 r." – napisano w oświadczeniu spółki.
Rodolphe Saade ostrzegał w ubiegłym miesiącu, że pandemia Covid-19 wymusi także konieczność całkowitej reorganizacji łańcuchów logistycznych.
"Pandemia będzie miała wpływ na światowe przepływy gospodarcze i będzie wymagała od nas wszystkich przemyślenia modeli łańcuchów dostaw" - powiedział Saade w przekazie wideo.
Jego zdaniem, trzeba będzie je tak przeprojektować, aby były bardziej odporne szybko dostosowując się do gwałtownych wahań podaży i popytu.
Jeszcze przed pandemią CMA CGM wdrożył plan płynnościowy o wartości 2,1 mld USD, który miał pomóc w zarządzaniu zadłużeniem spółki na poziomie 17,8 mld USD. Armator, który odnotował w ubiegłym roku stratę netto, próbuje zmniejszyć swoje zadłużenie po przejęciu szwajcarskiej firmy CEVA Logistics, które miało na celu rozszerzenie obecności grupy poza transport morski.
GL
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.