Gdy statki wpływają do portu i wypływają z niego, istotne informacje o ładunkach, towarach niebezpiecznych, załogach, szczegółach dotyczących statków i wielu innych sprawach muszą być wymieniane z władzami na lądzie. Zgodnie z konwencją IMO FAL* organy publiczne są obecnie zobowiązane do ustanowienia systemów pozwalających na to, by wszystko to odbywało się w sposób cyfrowy.
W związku z tym podpisano nowe partnerstwo między Międzynarodową Organizacją Morską (IMO), Światową Organizacją Celną (WCO), Europejską Komisją Gospodarczą Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) i Międzynarodową Organizacją Normalizacyjną (ISO), aby wesprzeć cyfryzację na morzu.
Umowa o partnerstwie, która obowiązuje od 15 marca, toruje drogę do aktualizacji referencyjnego modelu danych IMO i jego dalszego rozwoju w kierunku harmonizacji standardów danych w innych obszarach, wykraczających poza konwencję FAL, takich jak wymiana danych operacyjnych, które mogłyby ułatwić eksploatację statków w systemie "just-in-time". Praca w tym systemie umożliwia statkom optymalizację prędkości, tak aby dotarły do portu docelowego, gdy ich miejsce postoju jest dla nich gotowe, co pozwoli im zaoszczędzić energię oraz zmniejszyć koszty i emisje.
Strony tej umowy współpracują już ze sobą w celu opracowania referencyjnego modelu danych IMO, stanowiącego kluczowy element kompendium uproszczeń i przedsiębiorczości elektronicznej IMO i obejmuje wymogi w zakresie sprawozdawczości określone w konwencji FAL celem wspierania przekazywania, odbierania i udzielania odpowiedzi na informacje wymagane przy wejściu, pobycie i wyjściu statków, osób i ładunków za pośrednictwem elektronicznej wymiany danych.
*Konwencja FAL to przyspieszenie międzynarodowego obrotu morskiego i zapobieganie niepotrzebnym opóźnieniom statków oraz znajdujących się na nich osób i mienia. Redukuje dużą liczbę dokumentów wymaganych wcześniej przez władze państw portowych.
AL, rel (IMO)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.