Mimo pandemii koronawirusa trwają prace przy budowie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Aktualnie toczą się roboty kafarowe, pogłębiarskie i prace zasypowe - podała PAP we wtorek rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.
Jak wyjaśniła, roboty kafarowe polegają na pogrążaniu ścianki szczelnej nabrzeża południowego. Trwają tam także roboty pogłębiarskie i prace zasypowe. W miejscu, gdzie powstaje kanał żeglugowy trwają wykopy, a urobek z nich jest transportowany i hałdowany w południowej części przekopu. Zostanie wykorzystany do budowy obwiedni sztucznej wyspy.
Zakończyliśmy już budowę drogi dojazdowej do tymczasowego nabrzeża przeładunkowego. To tu będą dostarczane drogą morską i rozładowywane transporty materiału koniecznego do realizacji projektu. Wykonujemy też prace związane z umocnieniem powstałej grobli. Wbiliśmy już pale pod podpory mostów południowego i północnego- powiedział kierownik budowy konsorcjum NDI/Besix Dominik Wróblewski.
Na budowie wykonano kolejne prace elektryczne i techniczne. Zakończono przewierty, by usunąć kolizje w części południowej inwestycji. Wkrótce rozpocznie się usuwanie kolizji z liniami średniego napięcia. Rozbudowywana jest sieć dla potrzeb zasilania placu budowy.
Rozpoczynamy roboty kafarowe przy falochronie zachodnim. Pogłębiamy też basen wodny. W tym trudnym czasie staramy się, przede wszystkim dbając o bezpieczeństwo naszych pracowników i podwykonawców, zapewnić im wszystkie możliwe środki ochrony i kontynuować zaplanowane roboty. Mamy środki dezynfekujące, środki ochrony osobistej. Pracujemy w dwóch zespołach, zmianowo, tydzień na tydzień - zaznaczył dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix Jacek Szymański.
Dodał, że na budowie pracuje aktualnie około 150 osób, 40 jednostek sprzętowych. "Zatrudniamy około 30 firm podwykonawczych, a zdecydowana większość pochodzi z regionu"- podkreślił.
Prace na budowie trwają. Tak jak we wszystkich innych aspektach działalności, zarówno naszej jak i wykonawcy, wdrożone zostały wszelkie rekomendacje Głównego Inspektora Sanitarnego oraz innych organów państwowych. Aktualnie wykonawca przygotowuje projekty technologiczne dla śluzy, obudowy kanału żeglugowego oraz falochronu wschodniego – przekazał dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski.
Pierwsza część projektu budowy kanału żeglugowego łączącego Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego wraz oznakowaniem nawigacyjnym, budynkami technicznymi (wraz z instalacjami), parkingami, punktem widokowym a także nowym układem drogowym z dwoma ruchomymi stalowymi mostami, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą. Zbudowana zostanie sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym.
W drugiej części przebudowany zostanie istniejący tor wodny na rzece Elbląg oraz zbudowane przystanie niskie, ułatwiające dostęp do rzeki. Powstanie most obrotowy nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo. W części trzeciej wybudowany zostanie tor wodny na Zalewie Wiślanym.
autor: Agnieszka Libudzka
Video: Urząd Morski w Gdyni
Fot.: Materiały prasowe NDI/Besix
Proszę spojrzeć na mistrzów hydrotechniki Holendrów budujących kanały, śluzy, drogi wodne, rozwijających swój kraj.
Wstyd mi za was "patrioci"!
2. tor wodny na rzece Elbląg oraz zbudowane przystanie niskie, ułatwiające dostęp do rzeki.
3. wybudowany zostanie tor wodny na Zalewie Wiślanym.
Czyli : -najpierw popływamy sobie po KANALE
-póżniej popływamy po rzece Elbląg i zacumujemy przy niskich przystaniach "ułatwiających dostęp do rzeki"
- a na koniec (kiedy to będzie ?) przepłyniemy z Zatoki do Elbląga.
Plan ambitny, jak jego patron (kanał Suski).
Jak piszesz za komuny tzw. "prawdziwi patrioci, prawdziwi Polacy" to nie byli patrioci a komuniści a to coś innego to byli ludzie dla których własne państwo nie miało większego znaczenia a własna korzyść, przypodobanie się władzy. lub właśnie jak wspomniałeś idioci.
Apeluję o trochę szersze horyzonty!
A jak nazwiesz przekop jak nie element żeglugi śródlądowej łączący tą żeglugę z morską. Od czegoś trzeba zacząć, zaczęto od przekopu i jak widać dobrze bo największy opór jest przy tym elemencie "lokalnych patriotów".
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.