Żegluga

Mimo pandemii koronawirusa trwają prace przy budowie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Aktualnie toczą się roboty kafarowe, pogłębiarskie i prace zasypowe - podała PAP we wtorek rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

Jak wyjaśniła, roboty kafarowe polegają na pogrążaniu ścianki szczelnej nabrzeża południowego. Trwają tam także roboty pogłębiarskie i prace zasypowe. W miejscu, gdzie powstaje kanał żeglugowy trwają wykopy, a urobek z nich jest transportowany i hałdowany w południowej części przekopu. Zostanie wykorzystany do budowy obwiedni sztucznej wyspy.

Zakończyliśmy już budowę drogi dojazdowej do tymczasowego nabrzeża przeładunkowego. To tu będą dostarczane drogą morską i rozładowywane transporty materiału koniecznego do realizacji projektu. Wykonujemy też prace związane z umocnieniem powstałej grobli. Wbiliśmy już pale pod podpory mostów południowego i północnego- powiedział kierownik budowy konsorcjum NDI/Besix Dominik Wróblewski.

Na budowie wykonano kolejne prace elektryczne i techniczne. Zakończono przewierty, by usunąć kolizje w części południowej inwestycji. Wkrótce rozpocznie się usuwanie kolizji z liniami średniego napięcia. Rozbudowywana jest sieć dla potrzeb zasilania placu budowy.

Rozpoczynamy roboty kafarowe przy falochronie zachodnim. Pogłębiamy też basen wodny. W tym trudnym czasie staramy się, przede wszystkim dbając o bezpieczeństwo naszych pracowników i podwykonawców, zapewnić im wszystkie możliwe środki ochrony i kontynuować zaplanowane roboty. Mamy środki dezynfekujące, środki ochrony osobistej. Pracujemy w dwóch zespołach, zmianowo, tydzień na tydzień - zaznaczył dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix Jacek Szymański.

Dodał, że na budowie pracuje aktualnie około 150 osób, 40 jednostek sprzętowych. "Zatrudniamy około 30 firm podwykonawczych, a zdecydowana większość pochodzi z regionu"- podkreślił.

Prace na budowie trwają. Tak jak we wszystkich innych aspektach działalności, zarówno naszej jak i wykonawcy, wdrożone zostały wszelkie rekomendacje Głównego Inspektora Sanitarnego oraz innych organów państwowych. Aktualnie wykonawca przygotowuje projekty technologiczne dla śluzy, obudowy kanału żeglugowego oraz falochronu wschodniego – przekazał dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski.

Pierwsza część projektu budowy kanału żeglugowego łączącego Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego wraz oznakowaniem nawigacyjnym, budynkami technicznymi (wraz z instalacjami), parkingami, punktem widokowym a także nowym układem drogowym z dwoma ruchomymi stalowymi mostami, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą. Zbudowana zostanie sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym.

W drugiej części przebudowany zostanie istniejący tor wodny na rzece Elbląg oraz zbudowane przystanie niskie, ułatwiające dostęp do rzeki. Powstanie most obrotowy nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo. W części trzeciej wybudowany zostanie tor wodny na Zalewie Wiślanym.

autor: Agnieszka Libudzka

Video: Urząd Morski w Gdyni

Fot.: Materiały prasowe NDI/Besix

0 to będzie prawdziwy kanał
Zaczynać budowę od przekopu kanału na Mierzei Wiślanej, to tak jakby zacząć operację człowieka od wybudzenia go z narkozy. Przecież port w Elblągu, jeszcze prze długie lata nie będzie w stanie przyjąć jakiekolwiek innej jednostki poza płaskodennymi barkami. A i z tym może być problem przy cofce czy suszy, która jest już faktem. Z chwilę będziemy musieli budować kolejny kanał na rzece Elbląg! Panie Gróbarczyk, zdecydowanie nie ta kolejność działań. Powinien być Pan mądrzejszy od swojego pryncypała!
21 kwiecień 2020 : 21:19 darek_nil | Zgłoś
-5 port
To wspaniała wiadomość dla suwerena. Za ogromne pieniądze zdewastowano środowisko tylko po to, by wybudować DROGĘ DO NIKĄD. Jedyną racjonalną i zrozumiałą dla wszystkich decyzją dotyczącą tej inwestycji jest to, że budowany właśnie kanał przecinający mierzeję ma nosić nazwę KANAŁ SUSKI. Nie mylić z kanałem Sueskim. Nazwa na cześć najwybitniejszego intelektualnie i mentalnie człowieka aktualnej władzy, mentora ministra od gospodarki morskiej.
22 kwiecień 2020 : 07:30 Andy | Zgłoś
-1 inwestycja o znaczeni obronnym, śmiechu warte
Skoro to inwestycja wojskowa, to będzie pole do popisu dla naszej armii. W przypadku ewakuacji ludności cywilnej z Krynicy Morskiej. wojsko wybuduje most pontonowy przez kanał.
22 kwiecień 2020 : 07:47 adam45 | Zgłoś
-6 ZAPARCIE
Kraj w najwiekszym kryzysie i deficycie jak i cala reszta swiata a pislam buduje sobie kanal suski jak dobrze zdefiniwal Andy. Zatrzymajmy to szalenstwo neo-bolszewii. To jest sabotaz a za to jest jedna kara - pluton egzekucyjny. Precz z kaczyzmem!
22 kwiecień 2020 : 09:34 ZDZICHO | Zgłoś
+5 Skąd się biorą ci ludzie?
Skąd się biorą ci komentatorzy (haters) kto ich inspiruje do tych ohydnych komentarzy, bezsensownych, szkalujących rozwój i postęp w Polsce. Odpowiedź jest jedna wielki mały człowiek z Moskwy.
Proszę spojrzeć na mistrzów hydrotechniki Holendrów budujących kanały, śluzy, drogi wodne, rozwijających swój kraj.
Wstyd mi za was "patrioci"!
22 kwiecień 2020 : 10:22 Krys | Zgłoś
+2 części
1. kanał
2. tor wodny na rzece Elbląg oraz zbudowane przystanie niskie, ułatwiające dostęp do rzeki.
3. wybudowany zostanie tor wodny na Zalewie Wiślanym.
Czyli : -najpierw popływamy sobie po KANALE
-póżniej popływamy po rzece Elbląg i zacumujemy przy niskich przystaniach "ułatwiających dostęp do rzeki"
- a na koniec (kiedy to będzie ?) przepłyniemy z Zatoki do Elbląga.
Plan ambitny, jak jego patron (kanał Suski).
22 kwiecień 2020 : 10:26 maciek2 | Zgłoś
-1 Port
Gościu z 10.22. Jeśli nie rozumiesz słowa patriota, to nie używaj go do obrażania rodaków. Po pierwsze patriota to nie idiota. Już to przerabialiśmy za czasów komuny, gdy tzw. prawdziwi patrioci , prawdziwi Polacy, bronili każdy, nawet najgłupszy pomysł władzy . Dzisiaj jak widać mamy powtórkę z rozrywki. Po drugie, wydawanie milirdów na inwestycję nieistotną gospodarczo a jedynie politycznie w sytuacji, gdy mamy o wiele pilniejsze potrzeby jak np. rozwój sieci kolejowej, energetyki wolnej od węgla, żeglugi śródlądowej, portu centralnego w Gdańsku, taniego budownictwa mieszkaniowego , autostrad itd. jest oszukiwaniem Polaków i opóźnianiem rozwoju kraju. Po trzecie przywołując Holendrów powinieneś wpierw dostrzec, że w ich przypadku każdy projekt dojrzewał latami i był pod każdym względem racjonalny. KANAŁ SUSKI takim nie jest.
22 kwiecień 2020 : 10:53 Andy | Zgłoś
0 Punkt widzenia
Gościu 10:55. Widzę że jesteś lokalnym "patriotą" z trójmiasta, Centralny Port w Gdańsku!
Jak piszesz za komuny tzw. "prawdziwi patrioci, prawdziwi Polacy" to nie byli patrioci a komuniści a to coś innego to byli ludzie dla których własne państwo nie miało większego znaczenia a własna korzyść, przypodobanie się władzy. lub właśnie jak wspomniałeś idioci.
Apeluję o trochę szersze horyzonty!
A jak nazwiesz przekop jak nie element żeglugi śródlądowej łączący tą żeglugę z morską. Od czegoś trzeba zacząć, zaczęto od przekopu i jak widać dobrze bo największy opór jest przy tym elemencie "lokalnych patriotów".
23 kwiecień 2020 : 07:03 Krys | Zgłoś
+1 Kanał
Do Krys. Masz problem z czytaniem prostego tekstu ze zrozumieniem. Poproś kogoś, by ci wytłumaczył o czym napisałem.
23 kwiecień 2020 : 07:23 Andy | Zgłoś
-2 Jeszcze raz punkt widzenia
Do Andy. Rozumiem doskonale o czym piszesz. Z twojego punktu widzenia przekop to niepotrzebna inwestycja bo są wymienione przez ciebie ważniejsze, ale na szczęście nie ty decydujesz co jest ważniejsze.
23 kwiecień 2020 : 08:38 Krys | Zgłoś
+1 KANAŁ SUSKI
Do Krys. Przekonałeś mnie, że KANAŁ SUSKI przecinający Mierzeję Wiślaną i prowadzący DO NIKĄD jednak ma sens. Pozdrawiam
23 kwiecień 2020 : 10:14 Andy | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter