Podobne przypadki - szczególnie gdy nie oznaczają przełomowych zmian, skokowego wzrostu przeładunków czy wejścia na nowy rynek - nie mają znaczenia gospodarczego, ale "z kronikarskiego obowiązku" i jako ciekawostkę nie zaszkodzi odnotować kolejnego rekordu wielkości statku określonego rodzaju w polskim porcie.
W poniedziałek pod wieczór 20 kwietnia, gdański port zewnętrzny (Port Północny) opuścił największy masowiec jaki został dotąd obsłużony w polskim porcie. Chodzi o jednostkę Agia Trias klasy wielkościowej cape size. Statek charakteryzuje się nośnością 185 820 ton, dzięki której wyprzedził (o ok. 3000 ton) dotychczasowego rekordzistę - Frontier Jacaranda (182 757 t nośności). Poprzedni rekord utrzymał się przez ok. 33 miesiące, a ustanowił go statek cumujący w Gdyni.
Masowiec Agia Trias zacumował przy tzw. Pirsie Rudowym węglowego terminalu importowego przedsiębiorstwa Port Północny Sp. z o.o. 16 kwietnia br. wieczorem. Przywiózł węgiel z Kolumbii. Załadował go w Puerto Drummond w dniach 21-23 marca.
Przedsiębiorstwo Przeładunkowo-Składowe Port Północny Sp. z o.o., w którym ustanowiono nowy rekord wielkości obsłużonego masowca, należy do belgijskiej grupy Sea-Invest.
Agia Trias (z greckiego - "Trójca Święta"), to masowiec zbudowany w 2002 roku dla japońskiego armatora Kawasaki Kisen Kaisha Ltd (K Line) jako Cape Future. Zanim rok temu przyjął obecne imię, nosił od 2013 roku nazwę Silver Road. Statek ma pojemność brutto 93 030, jest długi na 290 m i szeroki na 47.
Masowiec należy do greckiego armatora Times Navigation Inc., ale jego operatorem (zapewne w ramach czarteru długookresowego) jest obecnie SwissMarine Services SA ze Szwajcarii.
PBS
Fot.: armatorzy; Port Północny Sp. z o.o.
Agia Trias - charekterystyka podstawowa:
nr IMO - 9241657
armator (właściciel), armator zarządzający - Times Navigation Inc, Wyspy Marshall'a
operator - SwissMarine Services SA, Szwajcaria
stocznia - Kawasaki Heavy Industries Ltd, Sakaide KG Yard, Japonia
stoczniowy nr budowy - 1512
rok budowy - 2002
długość całkowita - 290,00 m
długość między pionami - 280,00 m
szerokość konstrukcyjna - 47,00 m
szerokość maksymalna - 47,053 m
zanurzenie - 17,973 m
wysokość boczna - 24,40 m
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 54,02 m
wyporność - 207 952 t
tonaż pojemnościowy brutto - 93 030
tonaż pojemnościowy netto - 61 566
nośność - 185 820 t
masa statku pustego - 22 132 t
ładowność (ziarno) - 202 500 m³
woda balastowa - 80 574 t
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 5010 m³
moc napędu głównego - MCR 16 860 kW (22 923 KM), CSR 14 330 kW (19 483 KM)
prędkość maksymalna - 17,10 węzła
prędkość eksploatacyjna - 14,70 węzła
śruba napędowa - 1 × o stałym skoku, 91 obr./min.
silnik napędu głównego - 1 × B&W - Kawasaki HI 6S70MC, MCR 16 860 kW (22 923 KM) przy 91 rpm
zużycie paliwa (przy prędkości 14 w.) - 52,00 t / 24h
miejsca dla załogi - 28
klasyfikacja - Korean Register of Shipping
notacja klasy - KRS1 BULK CARRIER 'ESP' HC/E(Holds No.2, 4, 6 and 8 may be empty) CLEAN1 ERS CHA LI
Nawet doliczając koszt przewiezienia go przez pół świata...
WTEDY POMISLICIE PRZECIEŻ MAMY POLSKI WĘGIEL TYLKO ŻE KOPALNIE ZLIKWIDOWANE! I CO I BĘDZIE PŁACZ! JAK TO POWIEDZIAŁ CESARZ OTTO PO CO WALCZYĆ Z POLAKIEM DAĆ MU TROCHĘ WŁADZY I SAM SIĘ WYKOŃCZY.
POLSKA DOSTAŁA ŚLĄSK TO TAK JAK BY DAĆ MAŁPIE ZEGAREK Z SZACUNKIEM DO MAŁPY.
KAŻDY KRAJ CZERPIE KORZYSCI Z DÓBR I MA Z TEGO PIENIĄDZE A POLAK MUSI BYĆ POD BUTEM I TAK TO BĘDZIE WYGLĄDAĆ ZA KILKA LAT.
Choć mamy coś w głowie, to do gadania niewiele. Polacy to mają, ale nowotwory.
SORTYMENTY DROBNE, ŚREDNIE I GRUBE
Jesteśmy wyłącznym importerem węgla kolumbijskiego do Polski. Znając specyfikę i wysokie wymagania klientów pod względem jakościowym przerabianego węgla, gwarantujemy logistykę na najwyższym poziomie minimalizując przy tym wszelkie defekty wpływające na atrakcyjność produktu. Każde zamówienie jest indywidualnie przygotowywane zgodnie z wymaganiami klienta.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.