Projekt autonomicznego statku opracowywany przez norweski klaster morski otrzymał około 20,1 mln euro wsparcia. To jedna z największych dotacji przyznanych kiedykolwiek podmiotom norweskim, z unijnego programu badawczego "Horyzont 2020".
AutoShip, czteroletni projekt Horyzont 2020, to współpraca między Kongsbergiem a norweską organizacją badawczą SINTEF oraz kilkoma europejskimi partnerami ze wsparciem ze strony Norweskiej Rady Badań Naukowych. W ramach projektu Kongsberg zamierza zainstalować i przetestować systemy autonomiczne na dwóch statkach w różnych środowiskach operacyjnych.
Statek towarowy Eidsvaag Pioneer jest jednym z dwóch, które zostaną wyposażone do zdalnie sterowanego i autonomicznego transportu morskiego. Jest własnością przedsiębiorstwa żeglugowego Eidsvaag i pływa wzdłuż norweskiego wybrzeża oraz na wrażliwych obszarach fiordów, gdzie przewozi paszę dla ryb do farm rybnych.
Celem projektu jest przetestowanie i dalszy rozwój kluczowych technologii związanych z w pełni autonomicznymi systemami nawigacji, autodiagnostyką, prognozowaniem i harmonogramem działania, a także technologią komunikacyjną umożliwiającą wysoki poziom bezpieczeństwa cybernetycznego i integrację statków w zmodernizowaną e-infrastrukturę.
Drugim statkiem, który zostanie wyposażony w autonomiczną technologię jest belgijska barka do przewozu palet, należąca do Blue Line Logistics NV. Jednostka działa na kanałach w Europie, transportując towary do i z dużych portów kontenerowych.
Klaster wierzy, że dzięki zastosowaniu nowych technologii europejskie śródlądowe drogi wodne mogą osiągnąć znaczne korzyści dla środowiska naturalnego.
Kongsberg dodał, że działająca autonomiczna barka ma zabierać z dróg około 7 500 ciężarówek rocznie, co przyczyni się do zmniejszenia zarówno natężenia ruchu jak i emisji zanieczyszczeń.
SC
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.