Żegluga

Norweski statek rybacki miał problemy w trudnych warunkach pogodowych na Morzu Barentsa. Dwanaście osób załogi zostało uratowanych. Niedługo po ich ewakuowaniu przez helikopter, taklowiec Fay zatonął. Jest to zaledwie roczna jednostka przekazana do eksploatacji przez stocznię norweską Stadyard AS z Raudeberga, która doposażyła ją i przekazała armatorowi po odebraniu częściowo wyposażonego statku ze Szczecina, ze stoczni Finomar Sp. z o.o.  

W sobotę, 28 grudnia br., ok. godz. 11:00, norweskie służby ratownicze (centrum dowodzenia ratownictwa / Hovedredningssentralen - HRS) regionu Nord-Norge zostały zaalarmowane sygnałem mayday i otrzymały informację, że 21-metrowy statek rybacki, taklowiec Fay, przechylił się i zaczął tonąć na Morzu Barentsa na północ od Honningsvåg położonego na północnym wybrzeżu Norwegii, na tej samej wyspie, na której znajduje się Nordkapp.

Na statku rybackim Fay, w trudnych warunkach pogodowych, doszło nagle do zatrzymania silników i całkowitej utraty zasilania (blackoutu) przez co załoga nie miała żadnej kontroli nad statkiem i nie mogła nim manewrować, np. ustawiać go dziobem do fali. W efekcie statek doznał najpierw dużego przechyłu, a następnie zaczął tonąć.

Tuż przed południem, wszyscy członkowie załogi jednostki rybackiej zostali podjęci przez śmigłowiec ratownictwa morskiego Sea King. O godz. 13:25 centrum dowodzenia ratownictwa HRS poinformowało o zatonięciu statku.

Śmigłowiec był na miejscu zdarzenia trzy kwadranse od momentu wezwania pomocy przez rybaków.
Widoczność podczas ewakuacji była dobra, ale wiał silny wiatr i były dość wysokie fale. Ewakuowani rozbitkowie zostali umieszczeni w hotelu Scandic w Honningsvåg i otoczeni wszechstronną opieką.

- Wszyscy ludzie, którzy byli na pokładzie statku rybackiego, wyszli ze zdarzenia bez szwanku i nie wymagali pomocy medycznej - powiedział Ørjan Delebekk, szef centrum dowodzenia ratownictwa HRS Nord-Norge.

PBS 

+2 stateczność statków
Ciekawe czy przy projektowaniu tej jednostki oraz podczas eksploatacji pamiętano o : Kodeksie
stateczności w stanie nieuszkodzonym dla wszystkich typów statków objętych dokumentami IMO. Jest to szczególnie ważne dla statków rybackich gdyż często mają ujemną wysokość metacentryczną i trzeba wiedzieć i pamiętać co robić by podczas eksploatacji nie doszło do utraty stateczności statku.
31 grudzień 2019 : 09:36 amoniusz | Zgłoś
0 IMO
Szanowny Kolego, z tego co wiem 21m kutry, bo trudno nazwat to statkiem NIE PODLEGAJA Konwecji IMO - to raz, dwa podlegaja natomiast przepisa klasy od poczatku powstania dokumetacji przez caly okres eklploatacji, z cala pewnoscia dokonano analizy statecznosci pod kątem przepisow i regulacji danego klasyfikatora. Dziekuje
31 grudzień 2019 : 11:49 Marcin H | Zgłoś
0 stateczność kutra
Oczywiście masz rację, przepisy IMO maja zastosowanie dla statków o długości ponad 24 m.
Tyle, że moim zdaniem powinno się dokonać analizy stateczności tej jednostki wykorzystując np. opracowanie PRS - Ocena stateczności małych jednostek , - wyk. Maciej Pawłowski.
Czy to zrobiono nie wiadomo. Sytuacja jaką można obejrzeć na filmie świadczy, że popełniono jakiś błąd albo podczas projektowania albo przed wyjściem w morze statku czegoś nie dopatrzył szyper jednostki i do tego awaria napędu.
02 styczeń 2020 : 09:19 amoniusz | Zgłoś
+2 Daleki
Daleki jestem od dociekania przyczyn , za jakiś czas dowiem się . Pamiętam komentarze złośliwców , że on jest wyższy niż dłuższy .
Budowałem go.
31 grudzień 2019 : 16:30 skromny majster | Zgłoś
0 Blackout
W momencie kiedy tracisz zasilanie i nie możesz kontrolować jednostki to jesteś pozamiatany, ustawia Cię bokiem do fali i nic nie zrobisz.
01 styczeń 2020 : 07:37 Adam Skokowicz | Zgłoś
-2 Plejstejszyn
Jeśli masz projekt z kroatien .
Jak masz normalny to masz sto ton balastu pod kilem .
01 styczeń 2020 : 19:06 skromny majster | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9694 4.0496
EUR 4.3066 4.3936
CHF 4.5812 4.6738
GBP 5.1585 5.2627

Newsletter