Miejscem oficjalnej inauguracji statku Grande Torino stał się rzymski port w Civitavecchia, z którego statek ten odbywa - jak to określono w oficjalnych materiałach koncernu samochodowego - "swój dziewiczy rejs", transportując pierwszą dostawę samochodów wyprodukowanych w fabrykach Grupy FCA w regionie EMEA do Stanów Zjednoczonych. Dodajmy, że inne statki Grimaldi Group przechodzą kompleksowe remonty w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA, która m.in. wyposaża je w systemy odsiarczania spalin.
Rozpoczęcie maiden voyage samochodowca typu PCTC (pure car & truck carrier) Grande Torino we włoskim porcie ma być potwierdzeniem i przejawem wzmocnienia bliskich relacji pomiędzy Grupą FCA i Grupą Grimaldi, które zapoczątkowano 50 lat temu. W rzeczywistości statek rozpoczął dziewiczą podróż z chińskiej stoczni do Ulsan już 1 grudnia, by z Południowej Korei udać się do portów amerykańskich i kanadyjskich, do których zawijał od przełomu grudnia 2018 i stycznia roku bieżącego.
We Włoszech pojawił się po raz pierwszy w lutym 2019 roku. W Stanach Zjednoczonych (za każdym razem w kilku portach) był dotąd już przynajmniej trzy razy. Statek jest teraz w połowie drogi przez Atlantyk. Opuścił 15 listopada Walencję i 25 dnia tego miesiąca ma dotrzeć do Halifaxu. Uroczysta inauguracja samochodowca Grande Torino odbyła się 8 listopada w porcie Civitavecchia w Rzymie. Statek zabrał stamtąd swoją pierwszą dostawę pojazdów FCA na rynek amerykański, w tym Alfa Romeo Giulia i Stelvio, Fiat 500L i 500X, Jeep Renegade oraz modele ProMaster i Dodge, produkowane w Turcji.
Ceremonię poprowadził popularny prezenter Massimo Giletti, a matką chrzestną statku jest Cristina Chiabotto, prezenterka telewizyjna i była Miss Italia 2004. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele władz lokalnych, jak również kierownictwo łańcucha dostaw FCA i Grupy Grimaldi oraz portu Civitavecchia. Cono Firringa, proboszcz katedry w Civitavecchia, pobłogosławił statek. Ceremonii towarzyszyła prezentacja kilku najnowszych produktów FCA, takich jak Fiat 500X Sport, Ducato di Fiat Professional, Abarth 595 esseesse, Alfa Romeo Stelvio, Jeep Renegade i Lancia Ypsilon Monogram.
Data wydarzenia przypadła na pięćdziesiątą rocznicę rozpoczęcia współpracy między grupą armatorską z Neapolu a FCA, kiedy to pierwszy statek w barwach Grimaldi Lines został ochrzczony imieniem Warrington - odnoszącym się do brytyjskiego oddziału Fiat UK, którego siedziba mieściła się w angielskim mieście o tej nazwie. Warrington obsługiwał trasę między Włochami a Wielką Brytanią, przewożąc samochody Fiata na rynek brytyjski. Był to zbudowany w 1956 r. chłodniowiec, przebudowany w 1971 r. na samochodowiec (zezłomowany w 1980) o nośności zaledwie 3172 t i długości 114 m.
Aby dostarczać swoje pojazdy na cały świat, Grupa FCA zawsze z wielką starannością wybierała najbardziej odpowiedni rodzaj transportu, skupiając się na wykorzystaniu intermodalnych łańcuchów transportowych. Wykorzystanie floty samochodowej iFAST Automotive Logistics, składającej się częściowo z pojazdów najnowszej generacji napędzanych skroplonym gazem ziemnym, w połączeniu z pociągami i transportem morskim, oferuje kluczową przewagę, która przynosi korzyści w zakresie zrównoważonego rozwoju. Przyjmując takie podejście, firma koncentruje się również na przyszłości, w skali globalnej - chwali się w komunikacie dla mediów FCA.
Około miliona pojazdów rocznie wyprodukowanych przez FCA i różne marki Grupy transportowanych jest statkami ro-ro dalekiego zasięgu (deep sea) obsługującymi połączenia międzykontynentalne i dowozowymi oraz żeglugi krótkiego zasięgu (short sea) w dystrybucji regionalnej.
Jak czytamy w oficjalnym komunikacie koncernu samochodowego - Grimaldi odegrał wiodącą rolę w tym ostatnim, przyczyniając się znacząco do poprawy sieci transportu morskiego w regionie EMEA oraz rozwijając rozległą sieć dystrybucji, która korzysta z ponad 30 portów w Europie i Afryce Północnej. W ciągu ostatnich pięciu lat Grimaldi wprowadził również cotygodniowe usługi "dalekomorskie" dla FCA. Usługi te są świadczone do i z USA i Meksyku poszerzając zarazem flotę statków Grimaldiego, co gwarantuje również regularne i skuteczne świadczenie usług w Ameryce Północnej.
Jest to flotylla (do której należy Grande Torino), działająca na połączeniu ro-ro Grupy Grimaldi pomiędzy Morzem Śródziemnym a Ameryką Północną, wykorzystywana głównie do transportu pojazdów FCA z cotygodniowymi zawinięciami do portów Gioia Tauro, Civitavecchia, Livorno, Savona (Włochy), Valencja (Hiszpania), Antwerpia (Belgia), Halifax (Kanada), Davisville, Nowy Jork, Baltimore, Jacksonville, Houston (USA), Tuxpan i Veracruz (Meksyk).
Grande Torino jest pierwszą z siedmiu bliźniaczych jednostek zamówionych przez grupę Grimaldi w chińskiej stoczni Yangfan w Zhoushan, która buduje też m.in. masowce dla Polskiej Żeglugi Morskiej.
Statek ma 199,90 m długości i 36,45 m szerokości, pojemność brutto 65 255 jednostek i osiąga prędkość eksploatacyjną 19 węzłów. Może przewozić około 7600 CEU (car equivalent unit) lub alternatywnie ładunki toczne wszelkiego rodzaju na pasie ładunkowym o długości 5400 m i 2737 CEU. Co typowe dla PCTC - jest to bardzo wszechstronny statek dzięki czterem ruchomym pokładom i dwóm rampom zewnętrznym: jednej na burcie (prostopadłej) i jednej na rufie (skośnej). Dzięki temu może przewozić nie tylko samochody osobowe, ale także każdy rodzaj ładunków tocznych, takich jak ciężarówki, ciągniki, autobusy czy koparki, o wysokości do 5,3 metra.
Grimaldi odebrał już ze stoczni, 12 września br., drugą z serii siedmiu jednostek zapoczątkowanych przez Grande Torino - Grande Mirafiori.
Koncern samochodowy Fiat Chrysler Automobiles chwali się transportem swoich samochodów "ekologicznym" statkiem. Z punktu widzenia ochrony środowiska naturalnego, Grande Torino - jak twierdzi FCA w komunikacie dla mediów - jest bardzo efektywnym statkiem. Wyposażony jest m.in. w elektronicznie sterowany silnik MAN Energy Solutions, zgodnie z wymogami nowych przepisów dotyczących redukcji emisji tlenków azotu (NOx), a także płuczkę spalin do redukcji emisji tlenków siarki (SOx). Ponadto, spełnia on również najnowsze normy w zakresie uzdatniania wody balastowej.
Dodajmy, że od ponad roku inne statki Grupy Grimaldi są wyposażane w scrubbery w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. Stocznia ta zainstalowała już systemy odsiarczania spalin Wärtsilä na pięciu z sześciu statków typu ro-ro/container carrier klasy Grande Lagos (Grande: Lagos, Dakar, Tema, Abidjan, Luanda). Obecnie scrubber instalowany jest na szóstym statku z tej serii - Grande Cotonou. Remontowa SA wyposaży także dla Grimaldi Group statki klasy Grande Marocco.
rel (FCA, Grimaldi), PBS (PortalMorski.pl)