Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie rozpoczęło drugi etap modernizacji śluz Kanału Gliwickiego. Jak poinformowano na wtorkowej konferencji prasowej w Sławięcicach, koszt przebudowy opolskiego odcinka kanału to 70 mln zł.
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie realizuje II etap projektu modernizacji śluz Kanału Gliwickiego – jedynej w kraju takiej drogi wodnej, stworzonej 80 lat temu z myślą o transporcie towarów z Górnego Śląska w kierunku portów na Bałtyku. W ramach dofinansowanego ze środków unijnych projektu, generalne prace remontowe i modernizacyjne przechodzą dwie z sześciu śluz na drodze wodnej: Sławięcice i Nowa Wieś. Równolegle kontynuowane są prace na obiektach w Łabędach i Dzierżnie.
Jak poinformował Łukasz Lange, Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach, w 2015 r. zakończono modernizację śluz Kłodnica i Rudziniec. Kolejnym etapem odbudowy Odry jako szlaku transportowego jest przebudowa opolskich śluz kanału. Koszt inwestycji to 70 mln zł.
"Za sprawą realizacji projektu, który prowadzimy z myślą o pobudzeniu transportu wodnego i zwiększeniu ilości przewożonych towarów drogą wodną, zwiększy się bezpieczeństwo ruchu na Kanale Gliwickim, sprawność obiektów i ich niezawodność. Ponadto, dzięki projektom takim jak ten, Wody Polskie otwierają wrota żeglugi, otwierają branżę na nowe perspektywy" – powiedział Lange.
Wykonawcą prac jest SKANSKA SA, która na obydwu opolskich śluzach wyremontuje odcinki awanportów, komór śluzy oraz rekonstruuje betony głów dolnych i górnych wraz z dnem śluzy. Prace obejmą również remont części podziemnej i nadziemnej budynku sterowni oraz czterech maszynowni, zlokalizowanych na głowach śluzy. Prace na tym obiekcie obejmują remont zarówno północnej, jak i południowej komory śluzy.
Roboty obejmują ponadto remont elementów konstrukcji umożliwiającej śluzowanie wraz z istniejącymi mechanizmami napędowymi. Obiekt zostanie wyposażony w nowoczesną instalację elektryczną, teletechniczną i elektroniczną. Śluza zyska nowy system monitoringu i elektronicznego sterowania, co jest istotne m.in. ze względu na rosnącą liczbę jednostek korzystających z tych urządzeń wodnych. Jak poinformowano na konferencji, w sezonie nawigacyjnym w 2016 r. prześluzowano 5 tys. jednostek, w 2017 było ich już 12 tyś., a w ubiegłym liczba ta osiągnęła 16 tys.
Drugi etap modernizacji Kanału Gliwickiego, obejmujący śluzy Sławięcice i Nowa Wieś, zakończy się w pierwszym kwartale 2021 r.
autor: Marek Szczepanik
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.