Szwedzcy armatorzy Wallenius i Swedish Orient Line (SOL) utworzyli nowe przedsiębiorstwo żeglugowe - Wallenius SOL. Będzie zajmować się transportem produktów przemysłu drzewnego i innych towarów na trasie obejmującej Morze Północne oraz Morze Bałtyckie, w tym głównie Zatokę Botnicką.
Nowa przedsięwzięcie, o nazwie Wallenius SOL, działa od 12 kwietnia 2019 roku, a główna siedziba firmy mieści się w Göteborgu w Szwecji. Przedsiębiorstwo żeglugowe zaczyna od eksploatacji istniejących statków, ale zapowiedziało budowę nowych. Inwestycja ma wzmocnić infrastrukturę transportową głównie dla przemysłu w Szwecji i Finlandii.
- Wallenius ma doświadczenie w zakresie żeglugi, transportu morskiego dedykowanego różnym branżom przemysłu i zarządzania statkami, w tym - w zakresie zamówień i nadzoru technicznego nad budową. SOL natomiast wnosi wiedzę z zakresu logistyki, transportu produktów przemysłu drzewnego i innych rodzajów ładunków w tym obszarze geograficznym – powiedział Ragnar Johansson, dyrektor zarządzający Wallenius SOL.
Firma będzie świadczyć usługi w regionie Morza Bałtyckiego, także w Zatoce Botnickiej, i Morza Północnego z pięcioma regularnymi zawinięciami na kontynent i do Wielkiej Brytanii. Pierwszymi klientami, którzy podpisali długoterminowe umowy, są Stora Enso i Metsä Board.
Według założycieli, specjalne zaprojektowane statki z klasą lodową 1A Super zapewnią całoroczną obsługę. Flota użytkowana na Morzu Bałtyckim składać się będzie początkowo z pięciu istniejących jednostek, ale już w 2021 mają dołączyć cztery kolejne statki zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG) i o innych właściwościach sprawiających, że będą przyjazne środowisku. Mają to być największe w świecie statki typu ro-ro z wysoką klasą lodową.
Nowe statki mają mieć długość całkowitą 240 m, szerokość 35 m i nośność ok. 30 000 ton. Zaprojektowane zostały przez renomowane duńskie okrętowe biuro projektowo-konsultingowe Knud E. Hansen, a zbuduje je chińska stocznia CIMC Raffles.
AL, rel (Wallenius SOL)
Na zdjęciach poniżej - nowe statki oraz destynacje nowego przedsięwzięcia żeglugowego i jego dyrektor zarządzający Ragnar Johansson.