Dwa holowniki obsługujące na co dzień statki w portach Gdyni oraz Szczecina i Świnoujścia wspierały obsługę statku Solitaire układającego gazociąg podmorski Nord Stream 2.
Holowniki wyszły ze Świnoujścia i z Gdyni 18 kwietnia i były w rejonie operacji Solitaire następnego dnia po południu. Statek ten układa obecnie gazociąg Nord Stream 2 w pobliżu szwedzkiej wyspy Gotlandia.
Holowniki z Polski asystowały przy operacji bunkrowania statku (dostawy paliwa na statek) Solitaire służący do układania rurociągów podmorskich. Dopychały m.in. zbiornikowiec bunkrowy Bothnia do pływających odbojnic (znanych pod potoczną, żargonową nazwą: "yokohamy") przy burcie Solitaire w czasie operacji bunkrowania.
Uran (4582 KM mocy napędu głównego, 55 ton uciągu na palu) przybył z powrotem do Gdyni w nocy z soboty na niedzielę (20/21 kwietnia), a Centaur II, (1921 KM mocy napędu głównego, 45 ton uciągu na palu) pozostał przy Solitaire nieco dłużej (miał też nieco dalej do portu bazowego) i oczekiwany był w Świnoujściu o niemal dobę później - późnym wieczorem w niedzielę 21 kwietnia.
Armator ostateczny holowników eksploatowanych przez Fairplay Towage Polska - Fairplay Schleppdampfschiffs-Reederei Richard Borchard GmbH (Fairplay Towage Hamburg), dzięki posiadaniu relatywnie dużej floty holowników rozlokowanych w kilku portach Bałtyku i Morza Północnego, może elastycznie korzystać ze swojej floty, przerzucając w zależności od bieżących potrzeb holowniki między portami lub kierując je do innych prac i miejsc, jak w przypadku asysty przy bunkrowaniu na środkowym Bałtyku.
Solitaire to jedna z największych w świecie jednostek do układania rurociągów podmorskich - druga w świecie pod względem tonażu pojemnościowego brutto wśród "rasowych" układaczy rurociągów (czyli w rankingu nie uwzględniającym jednostek dostosowywanych - przejściowo uzbrajanych jako statki czy barki do układania rurociągów, jak np. Pioneering Spirit).
Solitaire (przebudowany w 1998 r. z masowca) charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 94 855 jedn. i nośnością 127 435 ton, długością całkowitą 299 m i szerokością 40,60 m. Jego zbiorniki paliwowe mają łączną pojemność 5435 m³.
Widoczne na załączonych zdjęciach (wykonanych z pokładu statku do układania rurociągów, przy którym pracowały holowniki Uran i Centaur II) czerwono-pomarańczowe elementy, to fragmenty konstrukcji żurawia ze specjalną chwytnią przeznaczonego do do załadunku rur ze statku zaopatrzeniowego i do manipulacji rurami już na pokładzie Solitaire.
PBS
Fot.: Jelle Kralt
A tak na koniec jedynie Port Gdańsk nie sprzedał się Fairplay , tam można było utrzymać to w polskich rękach , ale dlaczego nie w Szczecinie i Gdyni czyżby poszły duże koperty dla łapówkarzy.
Gryf ma słabą pamięć.
TT-Line wpuścił w 2013 r. prezes ZMPSiŚ Jarosław Siergiej, działacz PO.
Imor robił badania w 2010 r.
Holowniki pod Polską banderą. Pracownicy zatrudnieni na umowy o pracę. Podatki płacone w Polsce.
Ruscy zawsze się z Niemcami dogadają i zbudują nawet trzeci Nord Stream jak będą chcieli.
Ludzie cieszcie się tym, że macie zdrowie, pracę i pokój, bo to się liczy.
Nie dajcie się wciągać w manipulację polityków, bo oni chcą ludzi tylko ogłupić, bo takimi jest łatwiej sterować.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.