Żegluga

Duński gigant żeglugowy Maersk planuje zmienić banderę statków zarejestrowanych dotychczas w Wielkiej Brytanii i zakończyć szkolenie tamtejszych kadetów przed opuszczeniem Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię w marcu – informuje związek zawodowy marynarzy Nautilus na łamach portalu World Maritime News.

Jak poinformowano, firma postanowiła wykreślić swoje pozostałe statki z brytyjskiego rejestru statków, opuścić obszar jurysdykcji brytyjskiego podatku tonażowego i zakończyć szkolenie kadetów z Wielkiej Brytanii. Decyzja ta "będzie miała poważny wpływ na zatrudnienie marynarzy i stabilność brytyjskiego przemysłu" - ostrzegł Nautilus.

Największe przedsiębiorstwo żeglugowe w Europie podąża w ślady firmy P&O, która w zeszłym tygodniu ogłosiła, że z powodu niepewności dotyczących Brexitu i chęci, aby jej statki pływały pod banderą jednego z państw członkowskich UE, zmienia banderę wszystkich swoich statków morskich bliskiego zasięgu na Cypr. Według związku zawodowego Nautilus, Maersk potwierdził, że przestanie przyjmować kadetów z Wielkiej Brytanii, w związku ze spadkiem popytu na młodszych oficerów, ponieważ przechodzi do innej struktury i modelu załogi.

W ciągu kilku lat w brytyjskim sektorze żeglugi morskiej nastąpił ogromny spadek liczby marynarzy krajowych - z ponad 66 000 w 1977 r. do zaledwie 23 000 obecnie. Związek zawodowy ostrzega, że utrzymujący się spadek liczby brytyjskich marynarzy i statków zagraża bezpieczeństwu ekonomicznemu kraju i może pozostawić go zależnym od innych krajów w zakresie wielu podstawowych towarów i usług.

- Wiadomości płynące z Maersk są głęboko niepokojące dla przyszłości brytyjskiego przemysłu morskiego, zwłaszcza w świetle niedawnego komunikatu P&O i pogłosek, że CMA-CGM ma również opuścić brytyjski rejestr - powiedział Mark Dickinson, sekretarz generalny Nautilus.

Nautilus zaoferuje wsparcie kadetom dotkniętym zaprzestaniem przez Maersk programu, jednak związek uważa, że rząd i przemysł powinny również pomóc w powstrzymaniu spadku.

W osobnym oświadczeniu, Maersk powiedział: "Wszyscy obecni kadeci będą mieli możliwość ukończenia okresu szkolenia umownego w celu zakwalifikowania się na stanowisko oficera wachtowego, co pozwoli im spełnić międzynarodowe warunki zatrudnienia".

AL

0 bezpieczenstwo ekonomicze
co za brednia, to ze statki zmieniaja rejestr wcale nie oznacza zagrozenia bezpieczenstwa ekonomicznego kraju, czy BP ma statki pod brytyjska bandera? Poza tym Maersk nie jest jedyna firma ktora najpierw mami studentow do odbycia frycowego kadectwa, a potem bez zmruzenia oka informuje ich zeby nie liczyli na zatrudnienie jako oficer
26 marzec 2019 : 09:48 wojt | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter