Duński gigant żeglugowy Maersk planuje zmienić banderę statków zarejestrowanych dotychczas w Wielkiej Brytanii i zakończyć szkolenie tamtejszych kadetów przed opuszczeniem Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię w marcu – informuje związek zawodowy marynarzy Nautilus na łamach portalu World Maritime News.
Jak poinformowano, firma postanowiła wykreślić swoje pozostałe statki z brytyjskiego rejestru statków, opuścić obszar jurysdykcji brytyjskiego podatku tonażowego i zakończyć szkolenie kadetów z Wielkiej Brytanii. Decyzja ta "będzie miała poważny wpływ na zatrudnienie marynarzy i stabilność brytyjskiego przemysłu" - ostrzegł Nautilus.
Największe przedsiębiorstwo żeglugowe w Europie podąża w ślady firmy P&O, która w zeszłym tygodniu ogłosiła, że z powodu niepewności dotyczących Brexitu i chęci, aby jej statki pływały pod banderą jednego z państw członkowskich UE, zmienia banderę wszystkich swoich statków morskich bliskiego zasięgu na Cypr. Według związku zawodowego Nautilus, Maersk potwierdził, że przestanie przyjmować kadetów z Wielkiej Brytanii, w związku ze spadkiem popytu na młodszych oficerów, ponieważ przechodzi do innej struktury i modelu załogi.
W ciągu kilku lat w brytyjskim sektorze żeglugi morskiej nastąpił ogromny spadek liczby marynarzy krajowych - z ponad 66 000 w 1977 r. do zaledwie 23 000 obecnie. Związek zawodowy ostrzega, że utrzymujący się spadek liczby brytyjskich marynarzy i statków zagraża bezpieczeństwu ekonomicznemu kraju i może pozostawić go zależnym od innych krajów w zakresie wielu podstawowych towarów i usług.
- Wiadomości płynące z Maersk są głęboko niepokojące dla przyszłości brytyjskiego przemysłu morskiego, zwłaszcza w świetle niedawnego komunikatu P&O i pogłosek, że CMA-CGM ma również opuścić brytyjski rejestr - powiedział Mark Dickinson, sekretarz generalny Nautilus.
Nautilus zaoferuje wsparcie kadetom dotkniętym zaprzestaniem przez Maersk programu, jednak związek uważa, że rząd i przemysł powinny również pomóc w powstrzymaniu spadku.
W osobnym oświadczeniu, Maersk powiedział: "Wszyscy obecni kadeci będą mieli możliwość ukończenia okresu szkolenia umownego w celu zakwalifikowania się na stanowisko oficera wachtowego, co pozwoli im spełnić międzynarodowe warunki zatrudnienia".
AL
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.