Sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej we wtorek opowiedziała się za projektem noweli ustawy o żegludze śródlądowej, który ma m.in. umożliwić armatorom odnawianie dokumentów bezpieczeństwa.
Projekt zmiany ustawy z 21 grudnia 2000 r. przedstawiony przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Jak wyjaśnił podsekretarz stanu w MGMiŻŚ Grzegorz Witkowski, chodzi o implementację dwóch dyrektyw unijnych: z 14 września 2016 oraz 18 kwietnia 2018 r.
"Projekt zakłada przede wszystkim wprowadzenie następujących rozwiązań: możliwości uzyskiwania przez armatorów nowego dokumentu, to jest uzupełniającego świadectwa zdolności żeglugowej, ustalenie nowych wymagań i procedur dotyczących uznawania instytucji kwalifikacyjnych, wprowadzenie możliwości odnawiania dokumentów bezpieczeństwa" - wyjaśnił Witkowski.
Dodał też, że projekt zakłada "stworzenie możliwości upoważnienia przedsiębiorców do instalacji, naprawy, konserwacji i wymiany sprzętu nawigacyjnego w celu wydawania świadectw dotyczących radarowego sprzętu nawigacyjnego lub wskaźników skrętu statków i jego badania". Jak mówił, w projekcie znalazł się zapis o przyznaniu osobom zainteresowanym uprawnienia do wglądu do unijnego świadectwa zdolności żeglugowej.
Posłowie z komisji nie dyskutowali nad projektem, przyjęli go z kilkoma poprawkami redakcyjnymi i legislacyjnymi zaproponowanymi przez biuro legislacyjne.
autorka: Elżbieta Bielecka