Jak stwierdzono w oficjalnym komunikacie niemieckiego operatora promowego - "green ship" będzie najbardziej przyjaznym dla środowiska promem typu ro-pax, eksploatowanym w rejonie jego zatrudnienia. Firmy należące do grupy kapitałowej TT-Line podpisały kontrakt na budowę nowego statku dla TT-Line, określanego jako "green ship", z opcją zamówienia drugiej jednostki.
Kontrakt został przyznany chińskiej stoczni Jiangsu Jinling (Jiangsu Jinling - Yizheng JS). Według niektórych źródeł kontrakt podpisany został w sierpniu 2018 r. - być może teraz się uprawomocnił lub dopiero teraz został oficjalnie ujawniony.
Jednostka (pod stoczniowym numerem budowy JLZ8180222) ma być przekazana do eksploatacji w 2022 r. (według niektórych źródeł - w marcu). Prom będzie obsługiwał połączenia TT-Line na Morzu Bałtyckim.
Statek ma być zoptymalizowany pod kątem wydajności, uniwersalności i będzie miał 230 m długości oraz 31 m szerokości. W porównaniu do poprzedniej generacji statków ro-pax, TT-Line "green ship" będzie miał zredukowaną o ponad 50 % emisję spalin, przy jednoczesnym utrzymaniu tych samych parametrów prędkościowych. Według chińskiej telewizji i internetowego serwisu informacyjnego CGTN jest to "najszybszy konwencjonalny prom pasażersko-samochodowy w świecie".
Ten przyszłościowy prom będzie zasilany dwoma typami paliwa (dual-fuel), w tym LNG (gazem ziemnym przechowywanym w postaci skroplonej). LNG, w porównaniu z paliwem diesel, daje w efekcie spalania mniej dwutlenku węgla i spala się bez widocznego dymu (i z bardzo niską cząstek stałych / sadzy). Ponadto, spalanie LNG jest prawie całkowicie wolne od tlenków siarki i powoduje bardzo niską emisję tlenków azotu.
"Transport morski jest najbardziej ekologicznym rodzajem transportu towarów. TT-Line wybierając LNG, jako paliwo dla swojego innowacyjnego "green ship" ustanowi nowy standard w zakresie redukcji szkodliwych emisji spalin. Ten innowacyjny i przyszłościowy statek będzie najbardziej przyjaznym dla środowiska statkiem typu ro-pax w naszym regionie operowania" - mówi Bernhard J. Termühlen, dyrektor zarządzający TT-Line.
Nowy statek TT-Line będzie mógł zabierać na pokład do 800 pasażerów i ponad 200 ciężarówek lub naczep. Podczas projektowania statku szczególny nacisk położono na nowoczesne rozwiązania, które mają skrócić czas załadunku i wyładunku w portach.
"Przewidujemy dalszy wzrost popytu na usługi żeglugi bliskiego zasięgu w obrębie Morza Bałtyckiego. Dzięki tej inwestycji możemy jeszcze skuteczniej reagować na potrzeby naszych klientów i wspierać ich rozwój. Jednocześnie statek ten będzie oferował naszym pasażerom nowoczesne doświadczenie podróżowania, łącząc komfort z najlepszym, przyjaznym środowisku rozwiązaniem transportu" - mówi Hanns H. Conzen, dyrektor zarządzający TT-Line.
TT-Line oferuje sieć najkrótszych połączeń promowych do południowej Szwecji. Linie promowe są obsługiwane przez sześć nowoczesnych lub modernizowanych niedawno promów, oferujących łącznie do 17 rejsów dziennie, łącząc port w Świnoujściu, porty niemieckie w Travemünde i Rostocku oraz litewskie miasto Kłajpeda z południowym szwedzkim węzłem komunikacyjnym Trelleborg. Według oficjalnego komunikatu formy - TT-Line jest liderem na rynku usług promowych pomiędzy Niemcami i Szwecją, łącząc te dwa kraje od 1962 r. Od 2014 roku TT-Line operuje także na linii między Polską a Szwecją.
Od 2015 r. wszystkie statki TT-Line są eksploatowane zgodnie z wymogami IMO (Międzynarodowej Organizacji Morskiej) mającymi na celu ograniczenie emisji spalin pochodzących ze statków. Trzy z sześciu promów są napędzane przyjaznym dla środowiska paliwem o maksymalnej zawartości siarki 0,1%. Na promach Nils Holgersson, Peter Pan i Nils Dacke są zainstalowane urządzenia do odsiarczania spalin (scrubbers). W ten sposób zmniejsza się nie tylko emisja siarki, ale zawartość cząstek stałych w spalinach. Dzięki nadaniu bardziej opływowych kształtów kadłubowi i oszczędnemu zużyciu paliwa, "ślady" CO2 będą dalej poprawiane. Technologia i zarządzanie ochroną środowiska wdrożone przez TT-Line otrzymało wiele nagród.
rel (TT-Line), PBS
Rys. TT-Line
"Green ship" - nowo zamówiony ro-pax TT-Line - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9865685
państwo bandery - Niemcy
armator zarządzający, operator - TT-Line GmbH & Co KG
stocznia - Jiangsu Jinling Ships Co Ltd - Yizheng JS Yard
stoczniowy symbol budowy - JLZ8180222
spodziewany rok przekazania przez stocznię - 2022
długość całkowita - 229,40 m
długość między pionami - 217,78 m
szerokość maksymalna - 31,60 m
szerokość konstrukcyjna - 31,00 m
zanurzenie - 6,70 m
nośność - 8000 t
tonaż pojemnościowy brutto - 45 000
skompensowany tonaż brutto (CGT) - 40 254
długość pasa ładunkowego ro-ro (linia ładunkowa) - 4600 m
miejsca dla pasażerów - 866
napęd główny - 4 zespoły prądotwórcze dual-fuel (diesel / LNG) napędzające 2 silniki elektryczne w pędnikach azymutalnych
prędkość eksploatacyjna - 21,00 węzłów
klasyfikacja - DNV-GL
Konkurencja jak widać nie śpi tylko działa.
Jestem pewny, że TT wejdzie z nowym promem do Świnoujścia. Najpierw wydluzyli prom, teraz budują nowy. Stena ma w planach w w 2022 roku na linię do Karlskrony dac swoje dwa dłuższe E-Flexery. W Polską gospodarkę promowa inwestują zagraniczni przewoźnicy, więc nikt później nie może mieć pretensji, że jakieś firmy ktoś odbiera nam udziały w rynku.
Może sprzedał się Niemcom za piękną, czarną walizeczkę pieniędzy?
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.