Reaktywację szlaku wodnego im. Króla Stefana Batorego zapowiedział w poniedziałek w Ostrołęce prezes spółki Wody Polskie Przemysław Daca. Poinformował, że przywrócenie tam żeglowności ma być jednym z priorytetowych zadań spółki.
Przemysław Daca przyznał podczas konferencji prasowej, że „skupienie się nad szlakiem Stefana Batorego” było jednym z pierwszych zadań powierzonych Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie przez ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka. Zaznaczył, że spółka przeszła już do działań nad przywróceniem żeglowności szlaku.
Wody Polskie rozpoczęły prace od rewitalizacji Kanału Żerańskiego w Warszawie. „Przeprowadziliśmy tam niezbędne prace, aby móc jak najszybciej udrożnić pierwszy odcinek szlaku i zapewnić w miarę komfortową żeglugę do zalewu. Teraz musimy się skupić na dalszych rzekach, w tym szczególnie na Narwi” - powiedział Daca.
Prezes Wód Polskich zaznaczył, że jednym z przystanków na szlaku ma być port w Ostrołęce, który w ostatnich miesiącach został odremontowany, a prace nad jego dalszą rozbudową mają rozpocząć się w przyszłym roku.
Daca zaznaczył, że reaktywacja szlaku wymaga dobrej współpracy Wód Polskich z samorządami. „To jest zadanie wspólne. My nie budujemy infrastruktury turystycznej, ale ważną infrastrukturę śródlądowych dróg wodnych. To musi być działanie skorelowane” - powiedział i podał jako przykład dobrej współpracy - zaangażowanie samorządu Ostrołęki.
Szlak Batorego ma być szlakiem typowo turystycznym - „jeżeli chodzi o śródlądowe drogi wodne służące do transportu mamy inne szlaki w Polsce” - powiedział Daca.
Przyznał też, że przed spółką „jeszcze dużo do wykonania.” Jako przykład podał Warszawę - „Warszawa jest bardzo trudna do pływania, tam można pływać tylko przy średnim lub wysokim poziomie wody. W przyszłym roku planujemy odbudowę zniszczonych ostróg, tak aby wpiąć nurt w środek rzeki i poprawić warunki nawigacyjne. Aby móc tam pływać większymi statkami pasażerskimi lub przez więcej dni w roku, trzeba dokonać spiętrzenia wody. Czas się realnie nad tym zastanowić” - powiedział Daca.
Inne odcinki szlaku także wymagają wielu prac - „chodzi m.in. o umocnienie linii brzegowej i budowę podpiętrzeń” - przyznał prezes Wód Polskich i dodał, że reaktywacja szlaku to „inwestycja długoletnia".
”Szlak im. Króla Stefana Batorego jest najdłuższym wodnym szlakiem turystyczno-rekreacyjnym w Polsce, liczy ok. 1 tys. km długości. Rozpoczyna się na Wiśle w Warszawie i prowadzi przez Zalew Zegrzyński, Narew, Biebrzę i Kanał Augustowski do rzeki Niemen oraz od Wisły do Zatoki Puckiej.
Monika Zdziera
Piekny szlak turystyczny.
Duzy potencjal gospodarczy dla potrzeb transportu.
W międzyczasie, z gębami pełnymi frazesów o potrzebie rozwoju turystyki wodnej - wprowadzają paskarskie opłaty za prowadzenie niemal wszystkich wodnych przystani turystycznych - do tej pory całkowicie z opłat "za użytkowanie terenów pokrytych wodą" zwolnionych.
Dobra k... zmiana.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.