W niedzielę, 2 września, do gdyńskiego portu dotarł holownik . Zasiliła ona gdyńską flotę firmy Fairplay Towage Polska. Jak informuje armator jest to najsilniejsza tego typu jednostka na Bałtyku. Charakteryzuje się uciągiem na palu rzędu 103 ton.
"W związku z rozwojem polskich portów, musimy wybiegać w przyszłość i już dziś dostosowywać naszą flotę do zwiększających się wymogów rynku. Inwestycje takie jak nowa obrotnica w Gdyni, rozbudowa terminalu LNG w Świnoujściu czy pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście oznaczają dla armatorów nowe możliwości, a dla nas nowe wyzwania. Jednostka o tak dużej mocy pozwoli na bezpieczną obsługę nawet największych statków." - mówi Michał Ciszewski, kierownik biura Fairplay Towage Polska w Gdyni.
Holownik został zbudowany w Hiszpanii w 2010 roku i obecnie pływa pod banderą Antigua i Barbuda, ale armator planuje przeflagowanie jednostki pod biało-czerwoną banderę w możliwie najkrótszym czasie.
Ostatnio - od lutego br. - jednostka pracowała w Holandii, w rejonie Europoort - Maasvlakte, wcześniej - w Angoli.
Jednostka siostrzana - Fairplay 35 - przez pewien czas stacjonowała i pracowała w Świnoujściu.
Fairplay 34 - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9565182
państwo bandery - Antigua & Barbuda (docelowo - Polska)
stocznia - Astilleros Armon, Hiszpania
rok budowy - 2010 (zbudowany jako Veranes, pod stoczniowym nr-em budowy 686)
armator - Fairplay Schleppdampfschiffs-Reederei Richard Borchard GmbH (Fairplay Towage Hamburg)
długość całkowita - 37,00 m
długość między pionami - 32,00 m
szerokość konstrukcyjna - 14,00 m
zanurzenie - 5,20 m
wysokość boczna - 6,70 m
nośność - 627 t
tonaż pojemnościowy brutto (GT) - 785 (według niektórych źródeł - 789)
tonaż pojemnościowy netto (NT) - 235
pojemność zbiorników paliwowych - 435 m³
pojemność zbiorników na wodę słodką - 40,8 m³
pojemność zbiorników na czynnik pianotwórczy - 33,8 m³
uciąg na palu (maks.) - 103 T
prędkość - 12 węzłów
silniki napędu głównego - 2 × Caterpillar MAK 9M 25C o mocy po 2970 KW
łączna moc napędu głównego - 5940 KW (8070 KM)
silniki zespołów prądotwórczych - 2 × Caterpillar C9 253 CV po 2199 KVA + 1 × Caterpillar 107 KVA
pędniki - 2 × Schottel SRP 3030 CP
dziobowy ster strumieniowy - 1 × 300 KM
wciągarka holownicza rufowa - Brattvaag, z podwójnym bębnem, water fall hydraulic winch, typu TW2100/300H, 900 m / 58 mm z liną holowniczą stalową, galwanizowaną - 800 m / 58 mm, siła trzymania 2100 KN
wciągarka holownicza dziobowa - Brattvaag, z bębnem dzielonym, escort hydraulic winch, typu TW2100/1050, 2100 KN
wolna przestrzeń na rufowym pokładzie roboczym - ok. 90 m²
pachoły chowane w pokładzie (pins) - Karmoy
rolka rufowa - 2500 mm × 800 mm
żuraw pokładowy
urządzenia komunikacyjne spełniające wymagania GMDSS Area 3
autonomiczność - ok. 24 dni
klasyfikacja - Bureau Veritas
notacja klasy - Bureau Veritas I + Hull + Mach Escort Tug +AUT-UMS
rel (Fairplay), pbs
Fot.: Kees Torn / Wikimedia Commons
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.