Śluza na stopniu wodnym Malczyce będzie gotowa do 30 maja - poinformowało w komunikacie Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Cel budowy stopnia wodnego Malczyce to zahamowanie procesów erozji w korycie Odry poniżej stopnia wodnego w Brzegu Dolnym.
"Szef konsorcjum wykonawców zapewnił mnie, że do 30 maja zostanie otwarta śluza żeglugowa na stopniu wodnym Malczyce. Jest to moment historyczny dla Odry. Czekamy na to ponad 20 lat" – powiedział, cytowany w komunikacie, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna.
Resort poinformował też, że przedstawiciele konsorcjum wykonawców stopnia wodnego Malczyce przedstawili harmonogram na pierwsze półrocze 2018 r.
"Najważniejsze dla użytkowników wiadomości dotyczyły planowanego otwarcia śluzy żeglugowej oraz okresowego ograniczenia w żegludze śródlądowej do czasu jej uruchomienia" - napisano w komunikacie.
Według Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu zasadniczym celem budowy stopnia wodnego Malczyce jest zahamowanie procesów erozji w korycie Odry poniżej stopnia wodnego w Brzegu Dolnym.
Postępująca erozja denna spowodowała obniżenie zwierciadła wody w rzece o ok. 2,5 m bezpośrednio poniżej stopnia w Brzegu Dolnym sięgając aż do Ścinawy i przesuszenie terenów przyległych do rzeki w pasie szerokości ponad 1,0k m na odcinku do Malczyc.
Erozja dolnego stanowiska stopnia w Brzegu Dolnym spowodowała zagrożenie utraty stateczności stopnia przy dalszym postępie zjawisk erozyjnych. Obniżenie dna w korycie rzeki spowodowało zwężenie szlaku żeglownego i zmniejszenie głębokości tranzytowych.
Projektowany stopień Malczyce pozwoli zabezpieczyć stopień w Brzegu Dolnym przed podmywaniem i utratą stateczności. Przywrócony ma być ponadto pierwotny poziomów wód gruntowych. Budowa stopnia ma też zapobiegać przesuszaniu się przyległych terenów. Powstrzymane mają być procesy erozyjnych w korycie rzeki poniżej stopnia.
Kolejnym efektem powstania stopni ma być produkcja energii elektrycznej przez elektrownię wodną zlokalizowaną przy stopniu oraz przywrócenie parametrów szlaku żeglugowego.
autor: Łukasz Pawłowski
edytor: Sonia Sobczyk
pif/ son/