Trwają ustalenia szczegółów budowy nowego promu dla PŻM, do której należą linie Unity Line, przez Morską Stocznię Remontową „Gryfia”. Inwestycja jednak nie jest w stu procentach przesądzona, ponieważ wciąż nie zabezpieczono jej finansowania, a początkowa współpraca Polskiej Żeglugi Morskiej z Polską Żeglugą Bałtycką nie będzie kontynuowana.
Nowy prom na trasie Świnoujście-Szwecja?
Rzecznik PŻM, Krzysztof Gogol poinformował, że projekt budowy statku ro-pax dla PŻM wszedł w końcową fazę negocjacji z Morską Stocznią Remontową „Gryfia”. Statek ten miałby dołączyć do jednostek obsługujących połączenie pomiędzy Świnoujściem a Szwecją.
Gogol dodaje, że jednostka będzie miała zbliżone parametry do zamówionego już promu dla PŻB, jednakże powstanie wg osobnego, a nie jak wcześniej zakładano wspólnego dla obu firm, projektu. Szczegóły budowy promu dla Polferries opisywaliśmy w czerwcu: https://promy24.com/pl/wiadomosci/szczegoly-projektu-budowy-nowoczesnego-promu-dla-pzb-ujawnione.html .
W oficjalnym komunikacie PŻM poinformowano, że współpraca Polskiej Żeglugi Morskiej oraz Polskiej Żeglugi Bałtyckiej nie będzie kontynuowana.
Dostawa nowego statku dla PŻM planowana jest na rok 2021. Rzecznik PŻM poinformował, że wszystkie parametry ekonomiczne oraz założenia techniczno-eksploatacyjne zostały już uzgodnione pomiędzy stronami, natomiast szczegóły wyposażenia jednostki będą doprecyzowane w najbliższym czasie w ramach projektu technicznego.
Budowa czy czarter jednostki?
Warto jednak zaznaczyć, że budowa promu wcale nie jest jednak przesądzona z powodu kłopotów finansowych PŻM w związku z kryzysem na rynku żeglugowym. Jednakże przemysł promowy wciąż przynosi zyski, więc PŻM w przypadku braku środków na budowę statku rozważa wyczarterowanie go od innego armatora.
O nowych ustaleniach w tej sprawie będziemy informować na bieżąco.
A.Wojcińska
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.